به گزارش جامع خبر، محمدهاشم بت شکن در اولین نشست خبری درسال۹۵با خبرنگاران گفت: با مجوز بانک مرکزی قصد داریم در سال ۹۵ تسهیلات جدیدی را در اختیار شرکتهای انبوه ساز که فناوری جدید را وارد کشور می کنند و باعث صرفه جویی و بهره وری مصرف انرژی می شوند اعطا کنیم. بت شکن افزود:‌ […]

به گزارش جامع خبر، محمدهاشم بت شکن در اولین نشست خبری درسال۹۵با خبرنگاران گفت: با مجوز بانک مرکزی قصد داریم در سال ۹۵ تسهیلات جدیدی را در اختیار شرکتهای انبوه ساز که فناوری جدید را وارد کشور می کنند و باعث صرفه جویی و بهره وری مصرف انرژی می شوند اعطا کنیم.
بت شکن افزود:‌ بر اساس مجوز بانک مرکزی این تسهیلات در قالب مشارکت مدنی ساخت حداکثر ۸۰ درصد کل سرمایه طرح و بدون احتساب قیمت زمین خواهد بود.
وی با بیان اینکه این تسهیلات در شهرهای تهران، تبریز، کرج، مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان به ازای هر واحد به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت، گفت:‌ اگر صرفا این فناوری صرف صنعتی سازی شود این تسهیلات ۱۳۰ میلیون تومان خواهد بود اما اگر توام با انتقال فن اوری و بهره وری انرژی و صرفه جویی باشد ، به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد.
وی گفت: این رقم در مراکز دیگر استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر به ۱۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها به ۱۰۰میلیون تومان خواهد رسید.
بت شکن با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر نگاه خاص به صنایع کوچک و متوسط افزود:‌ بر همین اساس شرکت های کوچک و متوسطی که در بخش ساخت مسکن و تولید مصالح ساختمانی فعالند می توانند تا ۸۰ درصد ارزش پیش فاکتور خرید ماشین آلات خود را از بانک مسکن تسهیلات مشارکتی دریافت کنند.
وی گفت : همچنین شرکت های بزرگ فعال در عرصه تولید مصالح نظیر سیمان ، فولاد ، کاشی ، سرامیک و صنایع مرتبط می توانند از حد اعتباری بانک برای یک سال بهره مند شوند.
بت شکن افزود: این بسته های اعتباری شامل منابع ارزی ، ریالی و ال سی که در اختیار این شرکت ها قرار خواهد گرفت .
وی گفت: همچنین امسال بانک مسکن شیوه جدید تامین مالی را عملیاتی خواهد کرد که مهمترین آنها مدیریت خدمات دارایی ها شامل تسهیلات ، انتشار انواع اوراق بهادار و راه اندازی زمین و ساختمان است.
*طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن

مدیرعامل بانک مسکن از ارائه طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن در سال ۹۵ یاد کرد و گفت:‌ همه اعضای کانون انجمن انبوه سازان می توانند از این طرح با مراجعه به شعب مرکزی همه استانها و ۶ شعبه اصلی و شعبه مرکزی بانک مسکن در تهران خواستار خدمات تضمین معاملات فروش اقساطی شوند.
محمدهاشم بت شکن در ادامه نشست خبری با خبرنگاران افزود: انبوه سازانی که نمی خواهند از تسهیلات بانک مسکن استفاده کنند و خودشان می خواهند با خریدار در قالب فروش قسطی و نقدی توافق کنند و نگران بازپرداخت اقساط خود هستند شامل این طرح می شوند.
وی گفت: بر این اساس ما تا سقف ۵۰ درصد ارزش کارشناسی ملک را مشروط بر اینکه بالای ۱۵۰ میلیون تومان نباشد و اقساط مشتری نیز بیش از ۳ میلیون تومان ماهانه نشود ، تضمین می کنیم که اگر خریدار قسط را به انبوه ساز نپرداخت بانک مسکن به جای خریدار اقساط را پرداخت خواهد کرد.
وی گفت: البته حداکثر زمان بازپرداخت طبق این طرح ۵۰ ماهه باید باشد و همچنین این واحد باید پروانه و پایان کار ساختمانی معتبر داشته باشد و از تاریخ پروانه ساخت بیش از ۱۰ سال نگذشته باشد .
مدیرعامل بانک مسکن افزود: نرخ کارمزدی که بانک مسکن بابت این تضمین بر عهده می گیرد بیش از ۲ ممیز ۳ دهم درصد نخواهد بود .
بت شکن همچنین از فعال سازی حساب امانی برای تضمین پیش فروش مسکن خبر داد و گفت : در این طرح انبوه ساز حساب کوتاه مدت نزد بانک مسکن افتتاح می کند و خریداران پول پیش فروش را به این حساب می ریزند و بانک مطابق پیشرفت فیزیکی طرح ،مبالغ را به حساب پیش فروش کننده می پردازد .
وی گفت: کارمزد این طرح به دو صورت ثابت و متغیر است و کارمزد ثابت آن ۱۰۰هزار تومان برای هر قرارداد است و کارمزد متغیر نیز نیم درصد ارزش کل قرارداد خواهد بود .
مدیرعامل بانک مسکن افزود: ‌به عنوان مثال اگر ملکی ۳۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد ، مجموع کارمزد ثابت و متغیر آن بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نخواهد بود.
بت شکن همچنین از پیشنهاد دولت برای تقویت ظرفیت تسهیلات دهی بانک مسکن از طریق افزایش سرمایه در مجلس خبر داد و گفت:‌ این موضوع دیروز در مجلس تصویب شد و بر این اساس قرار است وزارت راه و شهرسازی ۵۰ هزار میلیارد ریال اموال غیرمنقول خود را به فروش برساند تا بابت افزایش سرمایه بانک مسکن اختصاص یابد و صرف افزایش تسهیلات دهی به متقاضیان شود.
*تسهیلات یک میلیون واحد مسکونی را تامین می کنیم
مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن برای رونق بخشی به بخش مسکن که خود باعث رونق حداقل ۱۳۰ شغل دیگر است یک میلیون واحد مسکونی را برای خرید، ساخت، تعمیر و فروش اقساطی از طریق تسهیلات تامین مالی خواهد کرد.
محمد هاشم بت شکن گفت: امسال بانک مسکن ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات خرید، ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات برای خرید در بافت فرسوده، ۱۰۰ هزار فقره برای ساخت مسکن ،‌۲۰۰ هزار فقره تسهیلات در قالب جعاله و تعمیر مسکن و ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات برای واگذاری فروش اقساطی مسکن پرداخت خواهد کرد.
* امسال تعهداتمان را به طرح مسکن مهر تکمیل می کنیم
مدیرعامل بانک مسکن گفت: برای طرح مسکن مهر ، ۵۵۵ هزار میلیارد ریال تعهد داریم که ۴۶۵ هزار میلیارد ریال آن تاکنون پرداخت شده است و مابقی ان نیز امسال پرداخت می شود تا این طرح تکمیل شود.
محمد هاشم بت شکن در ادامه نشست خبری از تاسیس صندوق های جدید زمین و ساختمان پس از تایید شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: این موسسات با هدف ایجاد شهرهای جدید و احیای بافت های فرسوده تشکیل خواهد شد.
وی افزود:‌ همچنین در سال ۹۵ به دنبال راه اندازی نخستین صندوق بین المللی املاک و ساختمان هستیم تا سرمایه گذاری خارجی به ویژه ایرانیان خارج کشور را جذب کنیم.
وی گفت: انتشار اوراق بهادار، صکوک اجاره ، استصناع و منفعت در بازار سرمایه و همچنین انتشار ۳ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی بعد از دریافت مجوز بانک مرکزی در سال ۹۵ در برنامه های بانک مسکن قرار دارد.
وی گفت‌: همچنین در سال ۹۵ تاسیس و دریافت مجوز لیزینگ مسکن را پیگیری خواهیم کرد .
*بانک مسکن در سال ۹۴ بیش از ۱۸۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرد

مدیرعامل بانک مسکن گفت: این بانک در سال ۹۴ بیش از ۱۸۳ هزار میلیارد ریال در بخش مسکن و ساختمان تسهیلات اعطا کرد. بت شکن گفت: از این مبلغ ۱۲۶ هزار واحد مسکن با ۵۰ هزار میلیارد ریال را در طرح مشارکت مدنی ساخت تأمین مالی کردیم. وی افزود: تسهیلات طرح مشارکت مدنی ساخت بانک مسکن در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ ، ۵۶ درصد رشد نشان می دهد. بت شکن گفت: سال گذشته همچنین تسهیلات خرید به ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب ۳۵ هزار میلیارد ریال پرداخت کردیم. وی افزود: همچنین برای ۱۱۷ هزار واحد مسکونی وام جعاله و تعمیر مسکن به مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال اعطا شد. مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن در سال ۹۴ ، ۲۸۹ هزار واحد مسکونی را به مبلغ ۸۶ هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهم شراکت و فروش اقساطی تأمین مالی کرد. بت شکن درباره تسهیلات به مسکن مهر هم گفت: یک میلیون و ۶۲۸ واحد مسکن مهر از مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به فروش رفت که تسهیلات مرتبط ۳۵۰ هزار میلیارد ریال شد و صاحبان آنها شروع به واریز اقساط خود کرده اند. وی با بیان اینکه حدود ۳۸ هزار نفر در حساب پس انداز مسکن یکم با ۸ هزار میلیارد ریال سرمایه ثبت نام کرده اند افزود: اعطای تسهیلات این صندوق از خرداد امسال با سقف های جدید آغاز می شود. بت شکن گفت: مطالبات معوق بانک مسکن در بخش مسکن زیر سه درصد است که مبلغ بسیار پایینی محسوب می شود.