جامع خبر:رییس جمهوری از سه برابر شدن حجم روابط ایران و کره جنوبی خبر داد و گفت: دو طرف تصمیم گرفتیم روابط تجاری و اقتصادی کنونی ۶ میلیارد دلاری به سه برابر یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش یابد. به گزارش جامع خبرحجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با پارک […]

جامع خبر:رییس جمهوری از سه برابر شدن حجم روابط ایران و کره جنوبی خبر داد و گفت: دو طرف تصمیم گرفتیم روابط تجاری و اقتصادی کنونی ۶ میلیارد دلاری به سه برابر یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش جامع خبرحجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با پارک گئون هی رییس جمهوری کره جنوبی که در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد تهران برگزار شد، افزود: امروز در حضور رییسان جمهوری کشور ۱۹ سند امضا شد و اسناد متعدد دیگری بین بخش خصوصی دو کشور امضا می شود.
رییس جمهوری در مورد گفت و گوها با رییس جمهور کره جنوبی گفت: در زمینه روابط مهم دو کشور و منطقه؛ امنیت شبه جزیره کره و خاورمیانه برای هر دو کشور حائز اهمیت است.
روحانی تصریح کرد: ما خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره کره هستیم و به طور اصولی با هرگونه ساخت سلاح کشتار جمعی مخالفیم.
روحانی تصریح کرد: خواست ما (ایران) عاری شدن جهان از سلاح های کشتار جمعی بویژه عاری شدن شبه جزیره کره و خاورمیانه از سلاح های مخرب و بویژه هسته ای است.
رییس جمهوری در مورد دیگر محورهای گفت و گو با خانم پارک افزود: صلح و ثبات در خاورمیانه، پایان جنگ در یمن، مذاکره یمنی- یمنی برای استقرار امنیت در این کشور، مبارزه دولت عراق با تروریسم و کمک به این دولت برای پایان اشغال تروریسم در شمال عراق و موضوع آینده سوریه دیگر موضوعاتی بود که با یکدیگر گفت و گو کردیم.
روحانی گفت: روابط ایران با کره جنوبی بعنوان دو کشور مهم در خاورمیانه و شرق آسیا حائز اهمیت است. در طول ۵۴ سال گذشته روابط دو کشور گرچه گاهی فراز و نشیب داشته اما همواره خوب بوده است.
وی با با یادآوری تمدن کهن ایران و کره جنوبی ادامه داد: روابط دهه های گذشته، دو ملت و همچنین بخش های اقتصادی دو کشور را با یکدیگر آشناتر کرد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در سفر ییس جمهوری کره جنوبی به ایران توافقات مهمی انجام شد که تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط اقتصادی ریشه دار و راهبردی یکی از آن موارد مهم است.
روحانی توضیح داد: برای ایجاد این تحول بزرگ، شرکت های کره جنوبی اقدام به سرمایه گذاری و فعالیت مشترک با ایران خواهند کرد و فناوری های پیشرفته همراه این فعالیت وارد ایران می شود.
وی اضافه کرد: برای تحرک جدید اقتصادی بین دو کشور، فعالیت بانک های مرکزی و بانک های دیگر برای کارگزاری و همچنین ارائه اعتبار باید فعالتر شود که این تصمیم در سفر کنونی اتخاذ شد.
رییس جمهوری با بیان اینکه زمینه های بسیاری برای فعالیت دو کشور و کارآفرینان کره در ایران وجود دارد به حوزه های نفت، گاز، صنعت، معدن و امور زیربنایی اشاره کرد و گفت: روابط فرهنگی، علمی و فناوری ، دانشگاهی، فعالیت های مشترک فرهنگی و همچنین پارک های علم و فناوری، توسعه می یابد.
روحانی ادامه داد: در زمینه گردشگری و توریسم، پرواز مستقیم سئول به تهران و سرمایه گذاری بخش های مختلف کره ای در ایران در زمینه زیرساخت های صنعت توریسم بحث شد.