جامع خبر:مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در همه بنگاههای اقتصادی سازمان برای تکمیل زنجیره ارزش تولید و ارتقاء کیفی و کمی تولیدات داخلی اقدامات بسیار موثری انجام شده تا سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بخشی از اقتصاد کشور بتواند سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را محقق کند. اقدامات موثر سازمان تأمین اجتماعی در اجرای […]

جامع خبر:مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در همه بنگاههای اقتصادی سازمان برای تکمیل زنجیره ارزش تولید و ارتقاء کیفی و کمی تولیدات داخلی اقدامات بسیار موثری انجام شده تا سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بخشی از اقتصاد کشور بتواند سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را محقق کند.
اقدامات موثر سازمان تأمین اجتماعی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش، همزمان با روز تأمین اجتماعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی با تشکیل کارگروه ویژه در معاونت اقتصادی سازمان خود را کاملاً همراه با ٢۴ بند ابلاغی توسط معظم له کرده است.

متن کامل سخنان دکتر نوربخش، پیش از خطبه های نماز جمعه تهران بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله الرب العالمین

با سلام و درود و تهیت به ارواح طیبه شهدا و درود بیکران به روح پرفتوح عبد صالح خدا بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (رحمت‌الله علیه) و با آرزوی توفیق و سلامت برای مقام عضمای ولایت و با عرض سلام خدمت نمازگزاران محترم.

در روز تأمین اجتماعی قرار داریم و این روز را به همه بیمه شدگان، کارفرمایان و همچنین مستمری بگیران و همکاران ارجمند خودم در سراسر کشور تبریک عرض می‌کنم. همچنین در سالروز تخریب حرم ائمه مظلوم بقیع به دست وهابیت خبیث و آل سعود جنایت کار قرار داریم و این روز را به همه مومنین تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

نامگذاری روز ٢۵ تیر ماه هر سال به نام روز تأمین‌اجتماعی، یادآور اهمیت و حساسیت‌های وجودی و کارکردی نظام تأمین‌اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی در تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی آحاد افراد جامعه و فرصتی مغتنم برای مرور دوباره الزامات، توانمندی‌ها، مأموریت‌های اساسی و نیز همفکری و چاره‌اندیشی جمعی برای برخی چالش‌ها و دغدغه‌های سازمان‌ها و نهادهای فعال در این عرصه در مسیر تحقق سطحی قابل قبول از رفاه عمومی و آرامش خاطر برای همه مردم و به‌ویژه شاغلان و فعالان عرصه کار و تولید است.

مهمترین تولید سازمانهای تأمین اجتماعی در همه جای دنیا ایجاد امنیت اجتماعی در جامعه است. با فرصتی که به مناسبت روز تأمین اجتماعی و ارائه گزارش عملکرد سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین و پرمخاطب ترین سازمان‌های اجتماعی و اقتصادی کشور فراهم شده است لازم می‌دانم با استحضار شما نمازگزاران محترم جمعه و آحاد ملت شریف ایران برسانم، که فراهم ساختن خدمات و حمایت هایی که از آنها تحت عنوان کلی تأمین اجتماعی یاد می‌شود در دنیای امروز یکی از وظایف و مأموریت‌های اصلی هر دولت و هر حاکمیتی در قبال مردم بشمار می‌رود. «تأمین‌اجتماعی» در این مفهوم ، حمایتی است که جامعه در مقابل پریشانی‌های اقتصادی و اجتماعی پدید‌آمده به‌واسطه قطع یا کاهش درآمد افراد بر اثر بیکاری، بیماری، حوادث، سالمندی، و سایر ریسک هایی که در جامعه وجود دارد ارائه می‌دهد.

برغم صبغه دینی و فرهنگی طولانی حمایت‌های اجتماعی در ایران، تأمین‌اجتماعی در معنی امروزین و مدرن آن و به‌عنوان وظیفه‌ای حاکمیتی در اصل ٢٩ قانون اساسی به دقت و با جزئیات ذکر شده است. بحث بیمه های اجتماعی سابقه‌ای تقریباً ٨٠ ساله در ایران دارد و از سال ١٣١٠ آغاز شده است. البته بحث تکافل اجتماعی از صدر اسلام مطرح بوده و یکی از مبانی فقهی است که همیشه و از آغاز اسلام مطرح بوده است. ولی در کشور ما از سال ١٣١٠ به شکل امروزین بنیان تأمین اجتماعی گذاشته شده است.

سازمان تأمین اجتماعی بر اساس قانون فعلی از سال ١٣۵۴ مشغول به فعالیت است و هم اکنون حدود ۴٢ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش فعالیت های آن قرار دارند. سازمان تأمین اجتماعی در ٢ بخش اصلی یعنی تأمین مستمری برای حدود ۵ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر مستمری بگیر اصلی و خانواده محترمشان و همچنین تأمین درمان توسط واحدهای درمانی در سراسر کشور و همچنین خدمات درمانی که خرید خدمت می‌کند از ۴٠ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد تأمین می‌شود.

در حال حاضر حدود ٨٠ بیمارستان و همچنین ۴٢٠ مرکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که بتوانند خدمات درمانی را به بیمه شدگان ارائه کنند. در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی خدمات درمانی به صورت ١٠٠ درصد رایگان تأمین می‌شود و با توجه به طرح تحول سلامت که یکی از محوری ترین طرح های اجتماعی دولت است، سازمان تأمین اجتماعی موفق شده است که در جهت ارتقاء ارزش دفترچه های تأمین اجتماعی کلیه مطالبات مراکز درمانی دولتی دانشگاهی را به روز پرداخت کند و همچنین در مورد داروخانه ها هم به روز مطالبات را پرداخت کند که طبیعتا موجب افزایش اعتبار دفترچه‌ها خواهد شد و این اقدامی است که پس از ٢٠ سال از تصویب قانون بیمه های همگانی روی می دهد تا بتواند برای طرح تحول سلامت تأمین منابع کند.

در بخش مستمری طی سه سال دولت دکتر روحانی ٧٩ درصد مستمری ها افزایش یافت و این در حالی است که در مجموع ٨ ساله گذشته آن مجموعاً ۴۶ درصد افزایش یافته بود.

در حال حاضر در سازمان تأمین اجتماعی ماهیانه حدود ۵٢٠٠ میلیارد تومان تجهیز منابع برای ایفای تعهدات انجام می شود که این رقم تقریباً یک و نیم برابرهدفمند سازی یارانه ها است. یعنی در سازمان تأمین اجتماعی بدون اتکا به بودجه عمومی و نفت و مالیات، یک و نیم برابر منابعی که برای هدفمندی یارانه ها تخصیص داده می‌شود و به عبارتی دیگر حدود یک سوم کل بودجه عمومی کشور بدون اتکا به بودجه عمومی تجهیز منابع می‌شود برای اینکه بتوانیم تعهدات خود را انجام دهیم.

بخش آخری که می‌خواهم مورد تأکید قرار دهم اقتصاد مقاومتی و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است.

سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای ابلاغ این سیاستها با تشکیل کارگروه ویژه در معاونت اقتصادی سازمان خود را کاملاً همراه با ٢۴ بند ابلاغی توسط معظم له کرده است. در حال حاضر هم پوشش ریسکهایی که سازمان تأمین اجتماعی انجام می‌دهد به اقتصاد داخلی و درون زای کشور کمک می‌کند و هم با تسهیلاتی که در دو ماه اخیر برای کارفرمایان ایجاد کرده است دو تسهیلات مهم یکی بخشودگی جرائم کارفرمایان و دومی رفع موانع اجرایی ماده ۵٠ قانون تأمین اجتماعی بر روی تسهیلاتی که کارفرمایان از بانکها دریافت می‌کنند، گشایش دریچه هایی جدید برای رونق کسب و کار و تولید کشور را ایجاد کرده است.

از طرف دیگر در همه بنگاههای اقتصادی سازمان در جهت تکمیل زنجیره ارزش تولید و همچنین در جهت خود کفایی به وسیله ارتقاء کیفی و کمی تولیدات داخلی و بویژه در بخش دارو و نفت و گاز اقدامات بسیار موثری انجام شده تا سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بخشی از اقتصاد کشور بتواند سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را محقق کند.

در هفته تأمین اجتماعی حدود ۴٠ پروژه را در ١٨ استان کشور بهره برداری خواهیم کرد. کلیه این پروژه ها در مناطق محروم قرار دارد و همه ٩ بیمارستانی که در دولت دکتر روحانی در سازمان تأمین اجتماعی افتتاح شده است، در مناطق مرزی و محروم کشور است برای اینکه عدالت در توزیع خدمات درمانی را رعایت بکند.

در پایان عرایضم ضمن التماس دعا از همه شما نمازگزاران محترم برای خامین مردم شریف و بزرگوار ایران در سازمان تأمین اجتماعی خدمت شما عزیزان عرض می‌کنم که احترام به فرو دستان، تکریم واقعی ارباب رجوع و بالا بردن رضایتمندی شرکای اجتماعی ، شفافیت و تسهیل فرآیندهای کاری، پاسخگویی سریع، صریح و منسجم به نیازها و درخواستهای مراجعین و در یک کلام ارتقاء رضایتمندی بیمه شدگان تأمین اجتماعی که جزء بهترین بنگان خدا و پایه های اصلی این نظام وانقلاب هستند جزء راهبردهای اصلی سازمان است و امیدوارم که همانطور که خداوند متعال تا کنون به دلیل اینکه هدف از ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی برای محرومین و مستضعفین به طور عمده است، همیشه سایه و کمک خدا بر روی پرسنل خدوم سازمان تأمین اجتماعی بوده است آرزوی التماس دعا از شما دارم.