جامع خبر:در آستانه هفدهم مردادماه و روزخبرنگار، مهندس مهری رییس هیات مدیره و مدیرعامل در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: با تصویب اساسنامه جدید، شرکت ملی پست به سرعت زیرساخت های الکترونیکی و مالی را فراهم و با توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف، پست نوین با کسب و کار جدید را […]

جامع خبر:در آستانه هفدهم مردادماه و روزخبرنگار، مهندس مهری رییس هیات مدیره و مدیرعامل در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: با تصویب اساسنامه جدید، شرکت ملی پست به سرعت زیرساخت های الکترونیکی و مالی را فراهم و با توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف، پست نوین با کسب و کار جدید را ایجاد خواهد نمود.

به گزارش جامع خبر ، مهندس مهری در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفدهم مرداد ماه، روز خبرنگار و همچنین تایید اساسنامه شرکت ملی پست، ضمن تبریک این روز به اهل قلم و اندیشه از تلاش های یکساله آنها در انعکاس عملکرد، فعالیت ها و اقدامات شبکه پستی تقدیر نمود.

وی با اشاره به شعار سال جاری تحت عنوان “اقتصاد مقاومتی ؛اقدام و عمل” اظهار داشت: شرکت پست به تاسی از این شعار اقدامات و حرکت های خوبی را در این راستا صورت داده است و با ملی شدن این نهاد امور خاصی را به سرانجام رسانده که اجرای طرح مدیریت نشانی مکان محور، استعلامات میان دستگاهی اماکن (GNAf ) از جمله آنهاست.

رییس هیات مدیره با تاکید بر اهمیت طرح کلان (GNAf ) در سطح ملی گفت: با توجه به تاثیر این پروژه در بحث سالم سازی اقتصاد، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، این طرح به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیشنهاد گردید و به تصویب هیات دولت رسید.

مدیرعامل افزود: این برنامه در قالب سه بخش کد پستی ، ژئو کد کردن نشانی و سیماک دنبال خواهد شد.

وی درخصوص بهنگام سازی اطلاعات اماکن شهری و روستایی بیان داشت: طبق استاندارد عملیات بهنگام سازی کد پستی اماکن شهری هر ۲ سال یکبار و هر ۴سال یکبار برای اماکن روستایی انجام می شود.

مهری با بیان این که تاکنون طبق برنامه اطلاعات صددرصد اماکن شهری و حدود ۵۰ درصد اماکن روستایی به روز رسانی شده که تا پایان سال جاری ۵۰ درصد باقیمانده نیز بهنگام خواهد شد افزود: براساس آمار موجود اطلاعات ۳۸ میلیون اماکن شهری و ۱۰ میلیون اماکن روستایی به روز رسانی شده است.

مدیرعامل شرکت پست در ادامه، ساماندهی بانک اطلاعات مشاغل بر اساس استاندارد بین المللی ISICنسخه ۲۰۰۸ را دیگر پروژه های بهنگام سازی کد پستی خواند و گفت: در این استاندارد، مشاغل با جزئیات بیشتر دسته بندی شده و کد فعالیت ۴ رقمی به آنها اختصاص می یابد که برای شرکت‌های تولیدی، خدماتی و پست در انجام تبلیغات هدفمندبه ویژه پست مستقیم کاربرد موثری خواهد داشت .

مهری در ادامه درخصوص ژئوکدسازی نشانی ها عنوان کرد: تاکنون در زمینه نشانی هیچگونه استانداری وجود نداشت و هر سازمانی به شیوه خود آدرس را تعریف می کرد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ملیGNAF ،با ۱۳ دستگاه و نهاد ذی ربط و تصویب نشانی سه سیلابی افزود: نشانی سه سیلابی شامل نام محله؛ نام معبر ماقبل آخر و طبقه و پلاک می باشد که تمامی آدرس ها بر این اساس ساماندهی گردیده و همه مردم و سازمان ها مکلف هستند تا از این نشانی استاندارد پیروی نمایند.

مهری در تعریف ژئوکدسازی گفت : این فرایند شامل اختصاص طول و عرض جغرافیایی به هر مکان است که برای کشور بسیار پرکاربرد است.

وی مدیریت بحران در مواقع اضطرار را از کارکردهای ژئوکدسازی عنوان کرد و گفت: تاکنون عملیات ژنوکدینگ ۱۵استان کشور به پایان رسیده که در مجموع ۸۹ درصد پیشرفت داشته که پیش بینی می شود کل عملیات در نقاط شهری تا سه ماه آینده تکمیل گردد .

رییس هیات مدیره در خصوص پیاده سازی ژئوکدنمودن در مناطق روستایی یادآور شد: عملیات ژئوکدینگ نقاط روستایی به محض فراهم نمودن نیروی انسانی و تجهیزات لازم آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۵ به اتمام برسد .

وی به مزایای طرح اشاره نمود و گفت: ژئوکدسازی کاهش هزینه های مکان؛ هوشمندسازی اماکن و تجمیع اطلاعات مکان بر روی پارسل را موجب خواهد شد.

مهندس مهری افزود: با انجام این پروژه مکان با یک آدرس و یک کد شناخته خواهد شد که تمامی سازمان ها باید به تدریج خود را با این کد تطبیق دهند.

وی تامین لایه‌های نقشه‌های پارسل و معابر را برای تکمیل سامانه اطلاعات جغرافیایی ضروری دانست و بیان داشت: ۴۳ شهر و ۵۷۶روستا طی سال ۹۵ تامین لایه خواهند شد.

مهری با اشاره به تشکیل کمیته های تخصصی نقشه، نشانی و سرویس های مرتبط با طرح در کارگروه GNAF اظهار داشت : طرح GNAFبسیار گسترده و نوین است که مسلما به نتیجه رسیدن آن مستلزم مشارکت میان دستگاهی است.

مدیرعامل جاگذاری سرویس‌ ها بر روی نقشه‌ها را آخرین بخش مدیریت نشانی عنوان کرد و گفت: خروجی این اقدام، دسترسی آسان مردم به خدمات مبتنی بر مکان است.

وجود معابر بی نام ، وجود محلات و محدوده های شهری هم نام،اماکن فاقد پلاک شهرداری را از جمله مشکلات موجود در زمینه نشانی عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تعامل و رایزنی با دستگاه ها این اشکالات را مرتفع نماییم.

مدیرعامل کلان شهر های تهران، مشهد و اصفهان را به عنوان پایلوت طرح معرفی کرد و گفت: به علت بافت متفاوت شهری، این سه شهر به عنوان پایلوت انتخاب شده اند تا ایرادات آن استخراج گردیده و با خطای کمتری در کشور اجرا و پیاده سازی شود.

سپس مهری به سیماک یا سامانه مدیریت املاک به عنوان دیگر بخش طرح مدیریت نشانی مکان محور، استعلامات میان دستگاهی اماکن (GNAf ) اشاره و عنوان کرد: این سامانه در واقع تبادل الکترونیکی استعلامات میان دستگاهی اماکن و املاک می باشد که شفاف سازی و سالم سازی را در سطح وسیعی موجب خواهد شد.

تکلیف پست با اساسنامه جدید مشخص می شود

مدیرعامل در ادامه با اشاره به این که قریب یک دهه شرکت پست بلاتکلیف بود و در فهرست شرکت های قابل واگذاری به بخش خصوصی بود افزود: پست آینده مشخصی نداشت از این رو امکان سرمایه گذاری، اصلاح ساختار و توسعه آن نیز وجود نداشت.

وی با بیان این که با استقرار دولت “تدبیر و امید” با بررسی های صورت گرفته از پست ۱۹۲ کشور عضو اتحادیه پستی جهانی مشخص شد ۱۸۵کشور دارای ساختار دولتی هستند و حتی کشورهایی نظیر آلمان و انگلیس که به بخش خصوصی واگذار شده بودند مجددا به دولت برگشتند ادامه داد: براساس این مستندات و رایزنی های متعدد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بالاخره پست توانست از فهرست واگذاری خارج شود .

مهندس مهری با بیان این که دولت الکترونیک کاهش پست نامه هارا در دنیا موجب گردیده افزود: با این روند پست های دنیا نیز الکترونیکی شده اند و خدماتی نظیر EBOX ، EMAILرا ایجاد نموده و همچنین به سوی کالا و امانت جهت گیری نموده و خدماتی همچون پست لجستیک و تجارت الکترونیک را توسعه داده اند.

مدیرعامل با بیان این که پست ایران با پست های موفق دنیا فاصله بسیاری دارد گفت: در اساسنامه جدید که به تصویب شورای نگهبان رسیده است ابعاد سه گانه فیزیکی، الکترونیکی و مالی برای پست دیده شده است.

وی با اشاره به این که ماموریت های پست در حال حاضر تغییر یافته اظهار داشت: در این راستا با حمایت نمایندگان محترم مجلس و پی گیری های دلسوزانه مقام عالی وزارت اساسنامه جدید شرکت به تصویب رسید.

مهندس مهری این مهم را گامی بزرگ برای شبکه پستی خواند و تاکید کرد: این اساسنامه فضای رقابتی و کسب و کار پستی را متحول خواهد ساخت.

وی با بیان این که وزارت ارتباطات براساس این اساسنامه مکلف است ۲ اپراتور پستی را فعال نماید تاکید کرد: با توجه به ورود رقبای پستی، شرکت ملی پست باید با کاهش قیمت تمام شده، متنوع سازی خدمات و اصلاح فرایندها و ساختار ،ساده سازی و چابک سازی در این عرصه حضور یابد.

مهندس مهری ارایه خدمات پایه و خدمات دارای ارزش افزوده برای مناطق روستایی و کم برخوردار را که اپراتورهای پستی به دلیل این که هزینه زیادی را به واسطه آن متقبل خواهند شد حاضر به ارایه آن نبوده از تکالیف شرکت پست در اساسنامه جدید دانست و تصریح کرد: از این رو وزارت ارتباطات از محل USO این خدمات را تامین اعتبار خواهد نمود.

مدیرعامل در تشریح اساسنامه جدید به دفاتر پیشخوان اشاره و عنوان کرد: براساس اساسنامه جدید وضعیت این دفاتر مشخص شد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی آن معرفی شده است.

وی دفاتر پیشخوان را بازوان توانمند شبکه پستی خواند و گفت: در دهه اخیر دفاتر به عنوان رقیب تلقی می شدند که امیدواریم با تدابیر جدید از زیان دهی خروج و رونق یابد.

مدیرعامل بر برون سپاری امور قابل واگذاری با حمایت سه قوه و جلوگیری از ایجاد دفاتر موازی تاکید کرد و گفت:با تمهیدات اندیشیده شده درجهت توسعه این دفاتر ،امور مختلف مردم از این طریق انجام خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با تصویب این اساسنامه این دفاتر بتواند سرمایه گذاری های بلند مدت را انجام و توسعه خدمت رسانی به هموطنان را موجب گردد.

سرمایه گذاری و اهتمام ویژه برای توسعه سرویس امانت

رییس هیات مدیره در بخش پایانی سخنانش عملکرد چهارماهه سال جاری شرکت پست را تشریح نمود.

وی در این باره گفت: در سال ۹۵شبکه پستی رشد ۲۸ درصدی ترافیک ، ۶/۱درصدی سرویس های الکترونیک و ۸۳/۵ درصدی سرویس امانت و ۶/۲ سرویس عادی را تجربه کرد.

مهندس مهری با توجه به اهمیت سرویس امانت در آینده شبکه تاکید کرد: باید با سرمایه گذاری و تمرکز بیشتر توسعه چشمگیر سرویس امانت را موجب گردیم و حجم آن را افزایش دهیم .

مدیرعامل درخصوص سرویس پیشتاز گفت: این سرویس با کاهش رشد ۹/۸درصدی روبرو شد که دلیل آن را می توان الکترونیکی شدن خدمات نظیر نظام وظیفه ، تاییدیه های تحصیلی و غیره دانست.

مهندس مهری درخصوص افزایش تعرفه های پستی بیان داشت: طی سال جاری تاکنون هیچگونه افزایش تعرفه نداشته ایم.

وی درخصوص وضعیت درآمدی شبکه گفت: در ۴ ماهه نخست سال جاری بدون افزایش تعرفه ،رشد درآمد را داشتیم که حاصل اصلاح ساختار، کاهش و مدیریت هزینه ها می باشد.

رییس هیات مدیره با بیان این که صددرصد بدهی های شرکت تسویه شده اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با روند رو به رشدی که در شبکه ایجاد شده وضعیت پست را ارتقا بخشیم.