جامع خبر:رئیس کل بانک مرکزی از تشکیل کمیته ریشه یابی اختلاف آماری این بانک و مرکز آمار ایران خبر داد و اظهار امیدواری کرد کمیته مذکور بتواند اختلافات آماری این دو نهاد را بررسی و به طور مناسبی ریشه یابی کند. به گزارش جامع خبر؛ ولی الله سیف روز دوشنبه درباره اختلاف در آمارهای مرکز […]

جامع خبر:رئیس کل بانک مرکزی از تشکیل کمیته ریشه یابی اختلاف آماری این بانک و مرکز آمار ایران خبر داد و اظهار امیدواری کرد کمیته مذکور بتواند اختلافات آماری این دو نهاد را بررسی و به طور مناسبی ریشه یابی کند.

به گزارش جامع خبر؛ ولی الله سیف روز دوشنبه درباره اختلاف در آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به ویژه در زمینه نرخ تورم گفت: این موضوع دلایل فنی دارد.

وی افزود: در حال حاضر کمیته ای تشکیل شده تا بتواند دلایل اختلاف مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در زمینه نرخ های تورم و رشد را ریشه یابی و دیدگاه های طرفین را به یکدیگر نزدیک تر کند.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: سال پایه آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای محاسبه نرخ تورم و رشد سالانه متفاوت است که باید یکسان شود.

سیف تصریح کرد که بانک مرکزی از شاخص های متفاوتی نسبت به مرکز آمار ایران برای محاسبه اقلام سبد کالایی خانوار استفاده می کند.

یادآور می شود، اختلافات آماری بین مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نه فقط مربوط به این سال ها، بلکه ریشه در سالیان دراز دارد و در دوره‌های مختلف که این دستگاه ها، روسا و متولیان مختلفی را به خود دیده‌اند، این اختلافات وجود داشته است.

ریشه این اختلافات ناشی از یکسان نبودن آمار‌های اعلامی از سو هر دو دستگاه است و به دلیل سبد‌های کالایی و نرخ‌های پایه‌ای متفاوتی که برای محاسبه نرخ تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی در نظر می‌گیرند، آمار‌های متناقض به وجود می‌آید.

وجود دو مرجع برای اعلام آمار‌ها شبهاتی را به صحیح بودن آمار‌ها وارد می‌سازد و باعث دوگانگی در آمار‌های اقتصادی شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) اخیرا در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، اختلاف در آمارهای مراکز آماری را «بلایی بزرگ» خواندند و افزودند: گاهی مراکز مختلف درخصوص نرخ بیکاری یا نرخ تورم و رشد اقتصادی، آمارهای متفاوتی بیان می‌کنند که این مسئله موجب ایجاد بی‌اعتمادی در مردم می‌شود.