جامع خبر(جامع نیوز):رییس کل بیمه مرکزی گفت:‌ بعد از برجام ارتباطات خوبی ایجاد شده و مشکلات بیمه کشتیرانی و نفتکش‌ها را نداریم ضمن اینکه مشکلات بیمه حمل و نقل دریایی رفع شده است؛ البته نگرانی از جرایم دولت آمریکا باعث شده شرکت‌ها احتیاط کنند. به گزارش جامع خبر؛ عبدالناصر همتی در نشست خبری صبح امروز […]

جامع خبر(جامع نیوز):رییس کل بیمه مرکزی گفت:‌ بعد از برجام ارتباطات خوبی ایجاد شده و مشکلات بیمه کشتیرانی و نفتکش‌ها را نداریم ضمن اینکه مشکلات بیمه حمل و نقل دریایی رفع شده است؛ البته نگرانی از جرایم دولت آمریکا باعث شده شرکت‌ها احتیاط کنند.

به گزارش جامع خبر؛ عبدالناصر همتی در نشست خبری صبح امروز با تسلیت درگذشت و شهادت شهروندان و آتش نشانان در حادثه پلاسکو و تبریک نزدیک شدن به ایام دهه فجر ، گزارشی از اقدامات انجام شده در بیمه مرکزی را اعلام کرد.

وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم ١٠ فعالیت مهم در صنعت بیمه انجام شد؛ اولین موضوع سامانه سنهاب بوده که نتایج مناسبی داشته است .امروز ازطریق سنهاب کنترل های نظارتی و نظارت بر ارکان مختلف بیمه در حال انجام است و به زودی با تکمیل آن اختیارات مناسبی برای نظارت و پاسخگویی به سوالات نمایندگان و شکایات مردم ایجاد می شود.

وی افزود: دومین موضوع افزایش ضریب نفوذ بیمه بوده که از ١.٧ درصد در ابتدای دولت در سال جاری به ٢.١ درصد رسیده است. همتی تاکید کرد هر چند مشکل بیمه در کشور بیمه های عمر است اما امید زیادی به توسعه بیمه عمر دارم.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد:‌ تصویب قانون بیمه شخص ثالث سومین اقدام مهم بوده و بسیاری از خلاهای قانونی بیمه ثالث را پر کرده ولی اجرای کامل آن بستگی به اجرایی شدن ١۶ آیین نامه دارد و این موضوع در دستور کار دولت است.

به گفته رییس کل بیمه مرکزی، چهارمین اقدام مهم در صنعت بیمه در زمینه بیمه های اتکایی و ایجاد صندوق و حساب مشترک بود. این موضوع را ده سال قبل نیز به دولت پیشنهاد داده بودم.

همتی اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات ٢١٠ واحد از ساختمان پلاسکو دارای بیمه‌نامه بودند و ١۴ شرکت درگیر هستند؛ ٣۵ درصد از ۶٠٠ واحد دارای بیمه نامه بودند. رییس شورای عالی صنعت بیمه افزود: میزان تعهد شرکت‌های بیمه ۴٩ میلیارد تومان است و تا امروز ٩ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: آتش نشانان نیز پوشش های لازم بیمه عمر و حادثه را داشته‌اند؛ سازمان آتش نشانی نیز بیمه‌نامه مسئولیت دارد و در صورت احراز مسئولیت براساس قانون این بیمه نامه قابل پرداخت است.

وی تصریح کرد: دولت به شرکت های بیمه تکلیف نکرده که از روز اول خسارت های پلاسکو را پرداخت کنند زیرا پرداخت خسارت ها بر اساس سیاست های داخلی و تبلیغاتی شرکت های بیمه بوده است.

رییس شورای عالی بیمه درباره واقع گرایانه بودن تحقق ضریب نفوذ ۷ درصدی در صنعت بیمه و رشد سهم بیمه های زندگی به ۵۰ درصدی اظهارداشت: این وظایف واقع گرایانه است و حتما رخ خواهد داد؛ در حال حاضر سهم بیمه های زندگی ۱۳.۵ درصد است و امیدواریم با آغاز فعالیت شرکت های بیمه تخصصی این سهم افزایش یابد.

همتی تاکید کرد که بیمه مرکزی دیگر مجوز فعالیت شرکت های بیمه به طور مختلط را صادر نخواهد کرد و شرکت ها می توانند در زمینه بیمه عمر یا غیر عمر فعالیت کنند.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: براساس آئین نامه شماره ۴۰ هر شخص حقیقی و حقوقی نمی تواند بیش از ۲۰ درصد یک شرکت بیمه را مالک باشد؛ برخی از شرکت ها ابراز تمایل کرده اند یک یک شرکت تحت نظر آنها در زمینه بیمه عمر تاسیس کنند و ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم زیرا مانع از هزینه ذخایر بیمه عمر شرکت ها برای جبران خسارت رشته هایی مانند ثالث می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعلام توانگری مالی بیمه ایران گفت: بیمه ایران به دلیل زیان انباشته سال های اخیر دچار تنزل رتبه توانگری مالی شد که در حال ترمیم است. همتی افزود: بیمه مرکزی نیز نظارت های لازم را دارد اما با توجه به دولتی بودن این شرکت، برای بیمه گذاران جای نگرانی نیست؛ در عین حال ما در تلاش هستیم تا با اقدامات مناسب سطح توانگری مالی این شرکت را ارتقاء دهیم.

همتی با بیان اینکه آیین نامه بیمه مسئولیت کیفیت ساختمان در شورای عالی بیمه دائمی می شود، تصریح کرد: ضعف مدیریت ریسک و ایمنی در کشور مشهود است، رابطه جدی بین نرخ بیمه و ریسک بیمه باید وجود داشته باشد. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه ها گفت: در پیش نویس لایحه مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت بیمه حذف شد.

رییس شورای عالی بیمه در خصوص گزارش وزارت بهداشت و نیروی انتظامی به بیمه مرکزی درباره هزینه کرد مبالغ دریافتی از بابت بیمه شخص ثالث تاکید کرد: براساس قانون بیمه مرکزی موظف به نظارت است ولی گزارش های ارسالی متاسفانه کامل نیست؛ وزارت بهداشت به طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار مجروح حوادث رانندگی را به بیمارستان ها منتقل می کند که ۸۰ درصد آنها به بیمارستان های دولتی فرستاده می شوند.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در صورتی که وزارت بهداشت از انتقال این مجروحان به بیمارستان ها خودداری کند، هزینه آن بر دوش شرکت های بیمه است، افزود: نیروی انتظامی ولی تاکنون گزارشی به بیمه مرکزی درباره هزینه کرد مبالغ دریافتی از بابت بیمه شخص ثالث نمی دهد.

وی با بیان اینکه امروز در کشور هیچ نهادی آمادگی مقابله با بروز حوادث طبیعی بزرگ مانند زلزله را ندارد، گفت: در صورتی که قانون جامع تاسیس صندوق بیمه حوادث همگانی تصویب شود، انقلابی در صنعت بیمه خواهد بود و ما امیدواریم تا سال ۹۶ این صندوق با نظارت بیمه مرکزی راه اندازی شود.