جامع خبر(جامع نیوز):مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی می گوید، بر اثر تحریم های اعمال شده تعداد کارگزاری های شبکه بانکی از ۶۳۳ واحد در سال ۱۳۸۵ به ٣٣ کارگزاری در دوران تحریم ها رسید. به گزارش جامع خبر« حسین یعقوبی » روز دوشنبه در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی- برجام که در مرکز مطالعات […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی می گوید، بر اثر تحریم های اعمال شده تعداد کارگزاری های شبکه بانکی از ۶۳۳ واحد در سال ۱۳۸۵ به ٣٣ کارگزاری در دوران تحریم ها رسید.
به گزارش جامع خبر« حسین یعقوبی » روز دوشنبه در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی- برجام که در مرکز مطالعات وزارت امورخارجه برگزار شد، نبود امکان نگهداری حساب های ارزی نزد بانک های خارجی، نبود امکان مبادلات ارزی، خرید و فروش اوراق قرضه و سپرده گذاری نزد بانک های کارگزار، میسر نبودن فروش اسکناس به بانک مرکزی ، نفروختن طلا، افزایش هزینه تامین طلا و اسکناس مورد نیاز، افزایش هزینه های نقل و انتقال ارزی، افزایش ریسک هلی عملیاتی، ایجاد وقفه در نقل و انتقال ارزی، کاهش و یا توقف فعالیت شعب بانک ها در خارج از کشور و قطع همکاری سوئیفت با نظام بانکی کشور را از تاثیر تحریم ها بر روابط کارگزاری کشور عنوان کرد.

وی درباره تاثیر برجام در نظام بانکی گفت: دردوران پسابرجام روابط کارگزاری با ٢٣٨ بانک دنیا شروع شد و درصد قابل توجهی از مشکلات مرتبط با گشایش حساب تبدیلات ارزی، سپرده گذاری ارزی ، خرید و فروش طلا و اسکناس شامل دلار، کاهش هزینه ها برای نقل و انتقال ارزی صورت گرفت.
مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین با رفع تحریم ها و اجرای برجام، بانک مرکزی ۴۰ حساب نزد کارگزاران مختلف اروپایی و اسیایی افتتاح کرد. فعالیت شعب بانک ها در خارج از کشور از سرگرفته شد و افتتاح دفتر نمایندگی بانک های خارجی، اتصال تمامی بانک ها به سیستم سوئیفت از دیگر دستاوردهای رفع تحریم ها در پسابرجام است.

یعقوبی افزود: نرخ کارمزد صدور حواله ارزی با اجرای برجام کاهش چشمگیری یافت، به طوری که این میزان برای یورو چین از پنج درصد به سه و هشت دهم درصد ، لیر ترکیه از پنج و پنج دهم درصد به ۲ و هفت دهم درصد ، روپیه از ۶ و سه دهم درصد به سه و هفت دهم درصد و یورو از پنج و پنج دهم درصد به سه و سه دهم درصد رسیده بود.