جامع خبر(جامع نیوز):شاید باورش سخت بود خانه حراج معتبر کریستیز در دوبی با افتتاح شعبه خود در سال ۲۰۰۶ بتواند رونق خاصی به هنر های ایران عرب و ترک دهد. به گزارش جامع خبر، رکود های پی در پی که به دور از انتظار حتی خود هنرمندان شده بود. کریستیز به خوبی می دانست پتانسیل […]

جامع خبر(جامع نیوز):شاید باورش سخت بود خانه حراج معتبر کریستیز در دوبی با افتتاح شعبه خود در سال ۲۰۰۶ بتواند رونق خاصی به هنر های ایران عرب و ترک دهد.

به گزارش جامع خبر، رکود های پی در پی که به دور از انتظار حتی خود هنرمندان شده بود. کریستیز به خوبی می دانست پتانسیل سرمایه ای بالایی برای اینگونه هنر وجود دارد و فرصت را غنیمت شمرد و عرضه خود را با کا رهای شاخص هنرمندان بین الملل از جمله سیاست هایی بود که چشم بسیاری مجموعه داران خارجی را به این نوع هنر اشنا و معرفی کند. اگر چه اکنون این حراج تخصصی روی آثار منطقه فعالیت می کند.

حراج بیست و هشتم اسفند کریستیز در دوبی شبی دور از اتفاقات غیر منتظره بود در عین حال تداوم خرید مجموعه داران از نقاط قوت آن شب بود.در میان آثار ایرانیان شرکت کننده حسین زنده رودی, فرهاد مشیری , کوروش شیشه گران , سهراب سپهری, منیر فرمان فرمایان, علی بنی صدر از جمله هنرمندانی بودند که آثارشان به مراتب به رقم هایی قابل توجه به فروش رفتند بر خلاف دو اثر از بهمن محصص که خریداری یافت نکرد.

نوسان در دوره های مختلف حراج منطقه نشان دهنده چند عامل است که مهمترین آن بیانگر این است که این بازار به صورت کامل شکل نگرفته و همچنان به رشد خود ادامه می دهد .(Developing Market) قیمت گذاری نا معقول و ارزش های نا واقعی سبب شده در این دوره های اخیر به ضرر بسیاری از هنرمندان صاحبان اثر و حتی خود خانه های حراج شود. رشد غیر واقغی برخی از قیمت ها و باند بازی های متعدد باعث شده بر خلاف طبیعت واقع گرایانه ارزش هنری آثار به صورت ناگهانی سقوط و تخریب بازار برخی از هنرمندان شود. کارشناسی های غیر منطقی و دور از واقعیت چه بسا موجب متضرر شدن خریداران و گمراه شدن بعضی از مجموعه داران تازه ورود به آثار این حوزه و عدم اطمینان به ادامه خرید شده است.

از جمله مهمترین مسئولیت حراج گذاران به انتخاب صحیح و با کیفیت آثار و تخمین صحیح قیمت هایی که موجب ایجاد اشتیاق در خریداران شود می توان اشاره کرد.برای فروش در هر بازاری کیفیت اثر درخور حراج از عوامل تداوم می باشد. مشخصا یافتن اثری متناسب در حالی که بسیاری مجموعه داران تمایلی به ارائه اثر درجه یک خود نیستند , دشواری خاصی به همراه می آورد. از جهتی دیگر بسیاری از خریداران حراج را به عنوان دریچه خرید خود نمی بینند. درصد بالای کمیسیون های حراج ها , تمایل نداشتن به خرید در ملاعام و برای برخی بحث زمان بندی شخصی خریداران در چارچوب زمانی حراج می باشد. اگرچه حراج ها قسمتی از شکل کلی بازار را نشان می دهند. خریداران از جاهایی متفاوت مانند خرید از نگارخانه ها آرت فرها بازار آنلاین و حتی خرید خصوصی از مجموعه داران دیگر آثار مورد نظر را جمع می کنند بنابراین آثار شاخص می تواند در جاهای به غیر از حراج ها یافت و خریداری شود.

یکی از خبرهای خوش برای بازار هنر منطقه بازگشایی دفتر خانه حراج ساتبیز در دوبی بود که ۲۳ اسفند ماه با حضور عوامل بلند مرتبه خود رسما فعالیت خود را در منطقه بعد از حضور خود در قطر آغاز نمود.

مانند تمام بازارهای تجاری بازار هنر در مسیر رقابت به رونق و کیفیت بالاتر میرسد. دفتر ساتبیز در DIFC دوبی می تواند رقیبی پر قدرت برای کریستیز در زمینه های نمایش خصوصی و یا فروش آثار منطقه به بازار بین الملل باشد. هدف ساتبیز طبق گفته های ادوارد گیبس, رئیس بخش خاورمیانه شرکت , گسترش دامنه فروش خصوصی آثار, شناسایی نیازهای خریداران و فروشندگان و امکاناتی که گاها در حراج ها برای راحتی خریداران ارائه نمیشود می باشد. در واقع یک سرویس از قبل طراحی شده.

ورود این شرکت بین المللی معتبر نشانه بسیار مثبت برای بازار منطقه می باشد چرا که این شرکت ها بازیگران اصلی بازار هنر در دنیا شناخته می شوند.

بحث آموزش که این روزها فقدان آن در هنر و بازار آن موجب متضرر شدن بسیار از افراد تازه ورود به آن شده مهم ترین فاکتور می باشد. گالری ها نقش عمده ای در آگاه سازی مردم در جنبه های مختلف هنر چه درجنبه ماهیت آثار . بازار آن و نوع سرمایه گذاری منطقی دارند. انتخاب هنرمندان توسط گالری ها نمایی از نوع سیاست های درست و تبلیغاتی برای عموم مجموعه داران می باشد. بنابراین نگاه ویژه گالری داران به انتخاب هنرمندان خود نوعی انعکاس وضعیت هنر هر کشور و نگرش آن ها به مرتبه هنری آنهاست چه بسا آموزش و سطح دانش گالری داران می تواند بعد از انتخاب صحیح آرتیست ها در مسیر استراتژیک مشخص به موفقیت برساند. البته تنها گالری ها نیستند که هنرمند را به سطوح بالا می رسانند بلکه خریداران نیز در ارتقاء آنها نقش مهمتری بازی می کنند که امری دو طرفه است. اطلاع رسانی بازاریابی اصولی و عرضه صحیح با کیفیت می تواند نقش کاتالیزور برای تبدیل مشتاقان هنر به مجموعه داران می باشد.

فرزاد صادقی

بهار۹۶