جامع خبر(جامع نیوز):: سازمان تامین اجتماعی جزو سازمان هایی است که بیشترین خدمات را به مردم ارائه می دهد و تنوع و تعدد خدمات در این سازمان به گونه ای است که آن را در شمار متمایزترین سازمانها قرار داده است. خدماتی که در این سازمان ارائه می شود با بیش از نیمی از مردم […]

جامع خبر(جامع نیوز):: سازمان تامین اجتماعی جزو سازمان هایی است که بیشترین خدمات را به مردم ارائه می دهد و تنوع و تعدد خدمات در این سازمان به گونه ای است که آن را در شمار متمایزترین سازمانها قرار داده است.

خدماتی که در این سازمان ارائه می شود با بیش از نیمی از مردم کشور در ارتباط است چرا که در حال حاضر بالغ بر ۴٢ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. بیمه تامین اجتماعی یک سازمان هزینه محور است و در واقع این خود سازمان است که باید هزینه های خود را مدیریت کند.
از اینرو برای ارائه سرویس های بهتر و صرفه جویی در هزینه های خود نیاز دارد به سمت فناوری اطلاعات برود. با توجه به توسعه ای که در دنیا در صنعت IT وتکنولوژی اطلاعات و ارتباطات اتفاق افتاده است، سازمان تأمین اجتماعی نیز در این سمت حرکت کرده تا خدمات خود را به صورت غیر حضوری و متمرکز ارائه دهد. در این خصوص گفت و گویی با مهندس علی معیری مدیرکل دفتر راهبری سیستم های تامین اجتماعی انجام شده است که در ادامه می خوانید:
گسترش خدمات غیرحضوری، شاخص رضایتمندی مخاطبان تامین اجتماعی
١- تاکنون چند درصد از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به شکل الکترونیک ارائه شده است؟
رویکرد و راهبرد اصلی سازمان تأمین اجتماعی به عنوان سازمانی خدمت گرا، مبتنی بر ارائه خدمات بیمه و سلامت بصورت الکترونیک و حتی المقدور از راه دور تعریف شده است؛ علاوه بر مکانیزه نمودن بالای ٨٠ درصد این خدمات که در حال حاضر بخشی از آنها بصورت توزیع شده و بخشی نیز بصورت متمرکز، مکانیزه شده و ارائه می شوند؛ اکنون در حال طراحی، پیاده‌سازی و عملیاتی نمودن سرویس‌های نوین به منظور افزایش رضایتمندی، کاهش چشمگیرحضور مخاطبین به مراکز ارائه خدمات، تسریع در اجرای فرآیندها، ارتقاء میزان اثربخشی آنها و در عین حال اخذ بازخورد ها و نظر سنجی به منظور ارزیابی و بهبود، مدیریت تقاضا و ظرفیت‌های لازم از طریق نوبت دهی الکترونیک هستیم. این سرویس‌ها بر اساس بهره‌گیری و سفارشی‌سازی روندها و فن‌آوری های نوین مطرح در عصر دیجیتال و تجربیات به‌روش‌های آزموده شده نظیر «یکپارچه سازی_سرویس ها» و “سازمان هوشمند” طراحی و پیاده سازی شده اند.
هدف اصلی سازمان علاوه بر ارائه الکترونیک خدمات خود، ارائه آنها از طریق “کانال‌های متنوع” و تحققِ پیاده سازی آنها بصورت کانالهای متنوع یکپارچه برای کسب “تجربه-مشتری-محور” می باشد.

٢- لطفاً به چند نمونه از این خدمات اشاره کنید.
ارسال غیر حضوری لیست حق بیمه کارفرمایان، درخواست و صدور برگ پرداخت بیمه‌شدگان خاص و حرف مشاغل آزاد، استعلام و نمایش سابقه بیمه‌شدگان، نمایش فیش حقوقی مستمری بگیران، ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی کارفرمایان و نمایش پروفایل بدهی های کارفرمایان به عنوان بخشی از پرتال ویژه آنان، از سرویس های غیر حضوری و مبتنی بر اینترنت هستند که در حال حاضر عملیاتی شده اند. همچنین سرویس های اصلی کسب و کار بیمه ای سازمان مانند نامنویسی متمرکز بیمه‌شدگان، خدمات کوتاه مدت مشتمل بر محاسبه و پرداخت متمرکز بیمه بیکاری، کمک هزینه کفن و دفن، سفر، اروتز و پروتز، ایام بیماری، ایام بارداری، کمک هزینه ازدواج و سرویس محاسبه و پرداخت متمرکز مستمری بگیران، به عنوان خدمات و تعهدات بلندمدت سازمان، سامانه متمرکز ایرانیان خارج از کشور(عملیاتی شده در ٢٣ کشور) و بازرسی الکترونیک و هوشمند بر اساس اطلاعات مکان-محور کارگاه ها، از جمله خدمات الکترونیکی هستند که در حال پیاده سازی می باشند.
در ارائه این سرویس‌های الکترونیک مبتنی بر پیاده سازی روند یکپارچه‌سازی سرویس‌ها، تبادل داده ها و اطلاعات و اتصال سرویس ها با سایر سازمان ها و نهادها و وزارت خانه های بیرونی نظیر؛وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان فناوری اطلاعات، بانک رفاه، سازمان نظام پزشکی، پست، سازمان های ثبت احوال، اسناد و املاک کشورانجام شده است که حاکی از پیاده سازی معماری سرویس-گرا و انعطاف پذیر است و کاهش هزینه‌های عملیاتی را به همراه داشته است.
سازمان تأمین اجتماعی در این راستا به عنوان پیشگام در عرصه تولید و پیاده سازی دولت الکترونیک، گام های موثّری در راستای کاهش و حذف استعلام های کاغذی و اعمال کنترل های مکانیزه برداشته است.
توسعه و پیاده سازی اپلیکیشن تلفن همراه سرویس گرای سازمان با نام «تأمین اجتماعی من»در دو نسخه iOS اندروید که با استقبال خوب مخاطبین همراه بود، از دیگر اقدامات اخیر بخش فن آوری اطلاعات این سازمان است که تاکنون هزاران نفرنسبت به نصب این اپلیکیشن اقدام نموده اند.
این اپلیکیشن شامل سرویس های استعلام و نمایش نمایه ساز توصیفی از اطلاعات هویتی بیمه شده و سایراطلاعات بیمه ای مشتمل بر مشاهده آخرین روز کارکرد سابقه، آخرین دستمزد، استحقاق درمان، وضعیت بیمه پرداز، نوع بیمه، مشخصات شعبه و کارگاه، استعلام بخش مستمری بگیران با امکان مشاهده آخرین فیش مستمری، استعلام و نمایش میزان بدهی های کارفرمایان به صورت برآوردی و قطعی برای تمامی کارگاه ها و پیمان های تحت پوشش است.
نمایش اطلاعات مکان محور مراکز خدمات بیمه ای و درمانی،امکان جستجوی اطلاعات مراکز ارائه خدمات بیمه ای و درمانی در نقشه، پرسش و پاسخ های متداول حوزه بیمه ای (FAQ)، ارائه پویای اخبار و اطلاع رسانی های سازمان تأمین اجتماعی به تفکیک آخرین خبر و پربیننده ترین و همچنین امکان دسترسی به فرم های سازمانی و راهنمای مراکز (ستادی) با امکان جستجو نیز، از دیگر سرویس های این اپلیکیشن است. نکته قابل توجه اینکه؛ در این پیاده سازی روند نوین «اینترنت-برای-من» که از روندهای مطرح شده در گزارشات اکسنچر است، انجام شده است و با مراجعه به سایت سازمان و یا از طریق شماره گیری کد دستوریِ#١۴٢* می توان آنرا در تلفن همراه نصب کرد.
لازم به ذکر است،در ارائه خدمات الکترونیک در ابتداتأمین زیرساخت‌های شبکه و ارتباطی مبتنی بر فیبرنوری و امواج رادیویی در سطح کشور و کلیه مراکز بیمه ای و درمانی انجام شد و سپس با گسترش مرکز داده اصلی و ثانویه، تجمیع و تحلیل داده های جمع آوری شده و ایجاد سامانه های نرم افزاری یکپارچه و هوشمند، و با استفاده از توان و پتانسیل نیروهای کارآمد حوزه فناوری اطلاعات، اقدامات رو به رشدی در جهت تحقق تأمین اجتماعی الکترونیک انجام شده است.
با عنایت به هدف‌گذاری این سازمان در گسترش کانال های ارتباطی خدمات غیرحضوری و به منظور سهولت ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش، امکان استعلام ۵ نوع خدمت از طریق سامانه USSD با کد دستوری #١۴٢*، راه‌اندازی و آماده بهره‌برداری شد.
دریافت آخرین سابقه، استحقاق درمان، آخرین مستمری پرداختی، رابطه بیمه‌ای و بدهی کارفرمایان از جمله استعلام های غیر حضوری این سازمان برای مخاطبان است که در این سامانه پیاده سازی شده اند.قابل ذکر است از تابستان ۹۶ تا کنون، بیش از ۶میلیون و ۵٠٠ هزار بار، مخاطبین سازمان اقدام به استعلام خدمات غیر حضوری بیمه‌ای و نوبت دهی مراکز درمانی از طریق شماره گیری کد دستوری #۱۴۲* نموده‌اند.

٣- چرا مهمترین یا به عبارتی پرکاربردترین خدمات تأمین اجتماعی که مربوط به دفترچه های بیمه است،هنوز به صورت دستی انجام می شود؟
سازمان تامین اجتماعی پیشتاز در حوزه تولید نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های درمانی است. در سال ٩۵ در کلیه مراکز ملکی سازمان و مبتنی بر نرم افزار HIS، استفاده از دفترچه های کاغذی محدود و کارت ملی در هنگام پذیرش مطالبه می شود. از سال ٩۶ توسعه پروژه در مراکز درمانی غیرملکی شروع شد و هم اکنون در ۴ استان یزد، اصفهان، گیلان و مازندران نسخ توسط پزشکان طرف قرارداد سازمان بصورت الکترونیکی صادر می شود. برنامه ریزی برای تعمیم پروژه به استانهای فاز ٢ از جمله استانهای قزوین، همدان، سمنان، خراسان جنوبی و اردبیل در حال انجام است و بزودی تحت این سامانه قرار خواهند گرفت. از جمله قابلیت های این سامانه کنترل سرویس استحقاق درمان، توسط سیستم است. این موضوع نیاز به داشتن دفترچه در هنگام مراجعه به مراکز درمانی را حذف و سازمان را از سوء استفاده های احتمالی از دفترچه بیمه ای مصون می سازد. بر اساس برنامه ریزی صورت پذیرفته با سازمان بیمه سلامت ایرانیان، این سرویس تا شهریورماه سال جاری در ١٠٠٠ مرکز درمانی سراسر کشور صورت می پذیرد و عملا نیاز به تمدید اعتبار فیزیکی دفترچه از بین خواهد رفت.
اما در سویی دیگر و تا حذف کامل بهره برداری از فیزیک دفترچه در کل کشور و در سطح ملّی، سرویس صدور غیر حضوری دفترچه خدمات درمانی بصورت کاملاً متمرکز و غیر حضوری با طراحی و توسعه اکوسیستم استارت آپی برای اولین بار در سازمان تامین اجتماعی و بهره‌گیری از توان و تخصص نیروهای خبره کشور و در راستای حمایت از کالا و خدمات ملی، پیاده سازی شده و در ١٠ کارگزاری در سطح تهران عملیاتی شده است بصورتی که شهروندان تمامی مناطق ٢٢ گانه تهران می توانند دفترچه خود را از راه دور سفارش داده و آنرا در محل خود تحویل بگیرند. این سرویس با کنترل میزان تقاضا و مدیریت ظرفیت و تخصیص درخواست ها بصورت هوشمند به کارگزاریها، نقش عمده ای در کاهش زمان اجرای فرآیندها، کاهش مراجعه به مراکز کارگزاری، کاهش سفرهای شهری و افزایش رفاه و رضایتمندی بیمه‌شدگان داشته است. در همین اکوسیستم و پس از راه اندازی نوبت دهی اینترنتی مراکز درمانی، در حال تست سرویس نوبت دهی اینترنتی مراکز بیمه ای هستیم و بزودی این سرویس به همراه سرویس نظرسنجی از نحوه کیفیت ارائه خدمات راه اندازی می شوند.

۴- پرونده مخاطبین سازمان چه موقع الکترونیکی می شود؟
در راستای احترام به حقوق شهروندی، سرویس حسابهای انفرادی، از جمله پروژه های در دست اقدام سازمان تامین اجتماعی است. این سرویس به دنبال یک پروفایل متمرکز و جامع از حساب کاربران و مبتنی بر استانداردهای “مدیریت حساب” در حوزه های بیمه و درمان بصورت “متمرکز” می باشد. هم اکنون اسکن کلیه پرونده های بیمه شدگان غرب و شرق تهران انجام و پروژه به سراسر کشور تعمیم یافته است، در این پروژه کلیه پرونده های مخاطبین اسکن و به صورت دیجیتال و در قالب پرونده الکترونیک در دسترس می باشد. با توجه به اجرای پروژه هایی چون آرشیو دیجیتال تصاویر پزشکی و راه اندازی نسخه الکترونیک در کلیه مراکز درمانی سازمان، و ایجاد پروفایل جامع بیمه ای، در آینده نزدیک، و پس از شکل گیری معماری “کلان-داده” برای متمرکز سازی داده ها، پروفایل متمرکز بیمه شدگان شکل می گیرد. امیدواریم در سال جاری و با استفاده از مدیاهای دیجیتال، این سرویس به صورت کامل طراحی، پیاده سازی و در اختیار بیش از ۴٢ میلیون مخاطب سازمان قرار گیرد.

۵-برنامه های بعدی سازمان تامین اجتماعی برای توسعه خدماتی از جنس الکترونیک چیست؟
ما درحال طراحی و پیاده سازی پروژه بیمه متمرکز هستیم و ارتباط آنرا با سایر سرویس‌های دیگر در بخش درمان و سلامت نظیر کمیسیون پزشکی متمرکز، اسناد پزشکی متمرکز بر قرار خواهیم کرد. فن آوری های نوین دیگر با بهره گیری از ظرفیت مرکز داده سازمان و با طراحی اکوسیستم رایانش اَبری در سازمان، استفاده از “روند اینترنت اشیاء” بویژه در خدمات حوزه درمان و سلامت در دستور کار ما قرار دارد و اقدامات و مطالعات اولیه خوبی در این راستا انجام داده ایم.
در آینده ای نزدیک سرویس های درمانی همچون امکان اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان، امکان مشاهده سوابق نسخ درمانی و همچنین مشاهده نتایج آزمایشات به قابلیت های اپلیکیشن تلفن همراه «تأمین اجتماعی من» اضافه می شوند.
از آنجائیکه دو حوزه اصلی مأموریت‌های سازمان تأمین اجتماعی یعنی بیمه و درمان از جمله بخش هایی هستند که بررسی روندهای دنیا نشان داده است که موج بعدی نوآوری‌ها و استارت آپ‌های دیجیتال کشور در این دو حوزه با عناوین صنعت “فناوری بیمه” و “فناوری درمان” خواهد بود، سازمان تأمین اجتماعی با بهره‌گیری از این پتانسیل و پیاده سازی آن بصورتی کاملاً چابک، در حال حاضر پیشگام بوده و در آینده ای نزدیک با تحولی جدّی در توسعه فن آوری های دیجیتال شگفت زده خواهید شد.
از جمله اقدامات مهم در دست انجام، تبادل تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوریریاست جمهوری است که ایجاد مرکز نوآوری دیجیتال در سازمان تامین اجتماعیاز نتایج آن است و امید داریم با توسعه بستر و پیاده سازی آن گامی اثربخش در جهت ایجاد مرکز شتابدهنده سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از استارت آپ های حوزه بیمه و درماندیجیتال و توسعه خدمات نوین در کشور عزیزمان برداریم.