جامع خبر(جامع نیوز):مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی با تبریک میلاد مبارک پیشوای عدالت و حلول سال نو و عید نوروز، اظهار داشتند: سلیقه زیبای ایرانی امروز را آغاز سال قرار داده است و سال شمسی ایرانی از آغاز بهار شروع می‌شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در […]

جامع خبر(جامع نیوز):مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی با تبریک میلاد مبارک پیشوای عدالت و حلول سال نو و عید نوروز، اظهار داشتند: سلیقه زیبای ایرانی امروز را آغاز سال قرار داده است و سال شمسی ایرانی از آغاز بهار شروع می‌شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز از سال ۱۳۹۸، عصر امروز در جمع گسترده و پرشور هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) فرمودند: میلاد مبارک پیشوای عدالت و امیر همیشه مومنان در طول تاریخ حضرت علی(ع) را که نوروز حقیقی است تبریک عرض می‌کنم، همچنین حلول سال نو و عید نوروز را که سلیقه زیبای ایرانی آن‌ را آغاز سال قرار داده است و سال شمسی ایرانی از آغاز بهار و از عید نوروز شروع می‌شود.
ایشان ادامه دادند: همچنین ایام اعتکاف را به دل‌های نورانی معتکفین تهنیت و تبریک عرض می‌کنم، امیدوارم رحمت الهی به اجابت پرودگار به الفاظ ذکیه شامل حال همه ملت ملت ایران و به خصوص جوانان ما بشود.

رهبر معظم انقلاب گفتند: خدای متعال را سپاسگزارم که توفیق داد یکبار دیگر به مناسبت آغاز سال نو با شما مردم عزیز، مجاوران و زائران در پرتوی لمعات حرم رضویه ملاقات کنم، مطلبی که امروز آماده کرده‌ام که با شما برادران و خواهران عزیز در میان بگذارم به ۴ موضوع مرتبط است که امیدوارم بتوانیم آن‌ها را با اختصار به عرض شما برادران و خواهران برسانم که آن شامل مسئله غرب و مسائل ما با دولت‌های غربی، اقتصاد و شعار امسال که عبارت است از شعار رونق اقتصادی و موضوع آخر که سخنی با جوانان درباره مسائل کشور و آینده انقلاب است.

ایشان تاکید کردند: درباره مسائل مربوط به سال جاری، می‌بیند انسان که بعضی از گویندگان یا نویسندگان یا صاحبنظران یا اظهارنظر کنندگان درباره سال ۹۸ اظهارنظر کردند که این سال، سال تهدیدهاست، بنده مطلقا این را قبول ندارم و معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌ها و سال امکانات و گشایش است. البته آن کسانی که اظهار نظر دیگری و تهدید این و آن می‌‎کنند دانسته یا ندانسته تحت تاثیر رجزخوانی‌های دشمنان این ملت هستند، دشمنان این ملت علاوه بر آنچه در واقعیت انجام می‌دهند جنگ روانی داشته، اظهار نظر و رجزخوانی هم دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: این رجزخوانی‌ها باید همانگونه که هست دانسته شود، این‌ها در باره سال ۹۷ هم از همین رجز خوانی‌ها داشتند و سعی می‌کردند توی دل برخی‌ها را خالی کنند، یکی از همان احمق‌های درجه یک که چند وقت قبل معرفی کردم، در اواسط سال ۹۷ یا در اوایل سال ۹۷ گفت که اگر ما از برجام خارج شویم، یعنی آمریکا، در خیابان‌های ایران شورش می‌شود و مردم دیگر نمی‌توانند نان بخرند و کریسمس آقایون امریکایی در ایران جشن خواهند گرفت.

ایشان در ادامه بیاناتشان افزودند: دو نظر وجود دارد که آیا تحلیل این‌ها انقدر نسبت به مسائل کشور و منطقه دور از واقعیت است که این حرف‌ها را جدی می‌زنند یا قصد جنگ روانی دارند و خباثت می‌کنند و این حرف‌ها را در رسانه‌ها به منظور جنگ روانی و خباثت پخش می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: اینکه گفتیم سال ۹۸، سال فرصت است را مقدار کمی توضیح دهم، مشکل عمده کشور ما فعلا مشکل اقتصادی و معیشت قشر‌های ضعیف است، بخشی از این مشکل مربوط به قدرت‌های غربی یعنی آمریکا و اروپاست و بخشی به نقایص خود ما و ضعف‌های مدیریتی ما مربوط می‌شود، هم تحریم می‌تواند فرصت باشد و هم مشاهده این ضعف‌ها می‌تواند برای ما تجربه‌های گرانبهایی برای آینده، برای مدیریت سال‌های بعد کشور به وجود بیاورد، هردو این‌ها می‌تواند برای کشور فرصت باشد.

ایشان تاکید کردند: تحریم می‌تواند فرصت باشد، زیرا تجربه نشان داده که کشور‌هایی که از منابعی مثل نفت برخوردار هستند هر وقت درآمدهایشان از ناحیه این منابع کاهش پیدا می‌کند به فکر اصلاحات اقتصادی می‌افتند و انگیزه پیدا می‌کنند که خود را از وابستگی نشان دهند و اقدامات مناسبی انجام می‌دهند.

رهبر معظم انقلاب افزودند: این مال وقتی است که درآمد حاصل از درآمد منابع طبیعی کاهش پیدا می‌کند، برخی منابع دوباره به حالت اول بازمی‌گردد و منابع مورد استفاده آنها و منابع مالی افزایش پیدا می‌کند و از ادامه کار اصلاحات غفلت می‌کنند، پس فشار کاهش درآمد منابع طبیعی این حسن بزرگ را نه فقط برای همه کشورهای مشابه ما دارد که آنها را از وابستگی به این منبع طبیعی و تک محصولی بودن و اقتصاد نفتی که یکی از بزرگترین مشکل ما اقتصاد نفتی است، نجات خواهد داد.

ایشان تاکید کردند: الان در کشور هم در سطوح دولتی و هم در سطوح تحقیقاتی و دانشگاهی مطالعات وسیعی شروع شده که چطور بتوانیم کشور را با درامد غیر نفتی اداره کنیم، شبیه این را به صورت محسوس و عینی در باب امکانات دفاعی کشور امتحان کردیم. در دوران دفاع مقدس جنگی که بر ما تحمیل شد، قدرت‌های مادی سوسیالیستی و کمونیستی بهترین امکانات جنگی را در اختیار صدام قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما ولی دستمان بسته بود، به ما حتی آنطوری که مشهور شد، سیم خاردار هم نمی‌فروختند، سخت بود اما همین سختی باعث شد، جوانان و صاحبان فکر و استعداد به فکر بیفتند و وضع ما را به سلاح بیگانه تغییر دهند، امروز به لطف الهی از لحاظ امکانات دفاعی تقریبا از کشورهای منطقه بهتر و بالاتر است و دشمنان ما روی این تکیه می‌کنند و اعتراف می‌کنند که همین موضوع را وسیله فشار قرار دهند اما قرار نخواهد گرفت، ما به کوری چشم آنها تقویت بنیه دفاعی را ادامه می‌دهیم.

ایشان تاکید کردند: امروز در دوران دفاع مقدس اگر به ما سلاح می‌فروختند، تانک و موشک می‌دادند، به فکر نمی افتادیم که خود تولید کنیم، وابستگی باقی می‌ماند و احتیاج از بین نمی‌رفت، مثل کشورهای دیگری که هستند و خودشان انبار سلاح دارند اما نه قدرت دارند نه توان علمی و عملی اما وضعیت ما امروز به توفیق الهی چنین نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد: نیاز برای ما حرکت و انگیزه ایجاد می‌‎کند، وقتی دستمان از درآمد نفتی کوتاه شد، طبعا راهای جایگزین را پیدا می‎کنیم که این کار شروع شد و نتیجه و ثمره آن را مردم را خواهد چشید، ما از تحریم نباید بنالیم، از تحریم کنندگان یعنی آمریکا و اروپا هم توقع زیادی هم نباید داشته باشیم.

ایشان افزودند: باید طرح‌های مقابله با تحریم را بررسی کنیم و به طور جدی آنها را دنبال کنیم، وظیقه دستگاهای دولتی و بخش‌های تحقیقاتی مربوط به قوه مقننه و هم وظیفه جوانان و اصحاب فکر و اندیشه بنشینند و با آگاهی از مسائل کشور راه‌های مقابل با تحریم را بررسی و پیدا و کنند زیرا راه‌های زیادی برای مقابله با تحریهای خبیثانه دشمن وجود دارد. البته به من گزارش دادند مسئولان بالای دولتی که راهکار‌های مقابله با تحریم را اجرایی می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: مسائل را نباید با تاخیر انجام داد، امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است این را همه می‌دانند البته این که دشمن در حال جنگ با ما است را می‌گفتیم، اما برخی باور نمی‌کردند، اما امروز مسئولان فهمیده اند که در حال جنگ با ما هستند و جنگ فقط توپ و تفنگ نیست بلکه جنگ سیاسی، اطلاعاتی، گاهی خطرناک‌تر از جنگ سلاحی است.

ایشان تاکید کردند: بروز و ظهور این جنگ در امر مسائل اقتصادی است، البته باید در جنگ دشمن را شکست دهیم و دشمن را شکست خواهیم داد، اما این کافی نیست مطالبه و حرف من از مجموع فعالان گوناگون کشور چه در بخش مسئولان دولتی و دانشگاهی مردمی و عمومی چیز دیگری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: من می‌گویم باید علاوه بر شکست دشمن، بازدارندگی ایجاد کنیم، حرف من این است؛ گاهی شما دشمن را شکست می‌دهید، اما دشمن منتظر فرصتی می‌ماند و ضربه دیگری وارد می‌کند، این فایده‌ای ندارد باید خود را به نقطه‌ای برسانیم که بازدارنده باشد که دشمنان احساس کند که نمی‌تواند از رخنه اقتصادی به کشور ضربه بزند و به ملت ما فشار بیاورد.

ایشان تاکید کردند: در مسائل نظامی خوشبختانه وضعیت ما این گونه است، یک روزی می‌نشستیم هواپیمای دشمن در ارتفاعات بالا می‌آمد و شهر‌های ما را و ما وسیله دفاع در این حد نداشتیم، بعد که امکانات پیدا کردیم دشمنان ما در منطقه می‌دانند که جمهوری اسلامی با موشک‌های نقطه زن و فعال خود می‌تواند با هر دشمنی مقابله آن را بکوبد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: این بازدارندگی است و معنایش آن است که دشمنانی که گاهی هوس تهاجم نظامی به سرشان می‌زند ملاحظه کنند و بدانند جمهوری اسلامی مشت محکم و دست قوی دارد و در مسائل اقتصادی باید به اینجا برسیم؛ بنابراین این فرصتی است که در سایه تحریم دشمنان در اختیار ماست و امروز می‌توانیم در این زمینه کار کنیم.

ایشان تاکید کردند: گفتم چشممان به غربی‌ها نباشد، حرف در این زمینه خیلی داریم، من می‌گویم برای اینکه ما در خودمان این قدرت بازدارندگی اقتصادی را به وجود بیاوریم به طور کلی از کمک غربی‌ها چشم بپوشیم، برای خاطر اینکه غربی‌ها نشان دادند که نمی‌توان از آن‌ها انتظار کمک داشت، انتظار توطئه و خیانت، خنجر از پشت می‌توان داشت، اما انتظار کمک و همراهی و صداقت نمی‌توان داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنجا که غربی‌ها به دولت یا کشوری کمک می‌کنند در حقیقت برای خودشان کار فراهم می‌کنند، غربی‌ها به رژیم طاغوت کمک می‌کردند، چون کمک به او نبود بلکه کمک به فروش سلاح و تسلط بی قید و شرط بر نفت بود، کمک به وجود ۶۰ هزار نیروی مستشار نظامی در کشور بود و آن روز که انقلاب پیروز شد ۶۰ هزار مستشار در ایران و عمدتا در تهران بودند که از بیت المال مسلمان می‌خوردند و برای خودشان کار می‌کردند. اگر یک جایی کمکی هم بکنند کمک به خودشان است و کفه خود را سنگین‌تر می‌کنند اما از آن‌ها انتظار کمک نمی‌توان داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: اینجور نیست که بگوییم غربی‌ها با ایران این جوری هستند بلکه با هرکشوری که زورشان به آن‌ها برسد اینگونه‌اند، سه قرن پدیده استعمار کشور‌های ضعیف صد‌ها میلیون جمعیت را فشرده و پدرشان را درآورده است. اروپایی‌ها در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین کشور‌ها را مکیدند و استعمار کردند؛ منابع آن‌ها را به سود خود بردند و آن‌ها را تحت سلطه خود گرفتند.

ایشان افزودند: این پدیده استعمار مخصوص ما هم نبود و مال همه کشور‌های دیگری است که در رابطه با ایران زورشان رسیده بود، از اواسط قاجار اروپایی‌ها به ما ضربه زدند، در جنگ اروپایی به ما خیانت کردند، انگلیس به ایران خیانت کردند، به عنوان واسطه وارد شدند و از پشت خنجر زدند و در قضیه امتیاز تنباکو در داستان امیر کبیر فشار‌های انگلیس‌ها را شاهد هستیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: پادشاه ابله قاجار را وادار کرد که خون امیر کبیر را بریزد، او می‌توانست ایران را متحول کند، رفتار اروپایی‌ها در روی کار آوردن حکومت دیکتاتوری رضاخان، در ساقط کردن دولت مصدق، قضایای گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی جنگ تحمیلی و تحریم‌ها را این‌ها را نباید از یاد ببریم.

ایشان افزودند: غربی‌ها همیشه با ما همینطور رفتار کرده‌اند و نمی‌توانی به آن‌ها هیچ امیدی داشته باشیم، در قضیه برجام وظیفه اروپایی‌ها چه بود؟ یک قراداد ۷ جانبه میان ما بسته شده بود که یک طرف آمریکا بود که از آن خارج شد، وظیفه اروپایی‌ها این بود که در مقابل آمریکا می‌ایستادند و می‌گفتند ما به تعهد‌ها پایبند هستیم، با بهانه‌های مختلف نایستادند و خودشان در عین حال به ما تاکید می‌کنند که از برجام خارج نشویم، اما خودشان خارج شدند و تحریم‌های جدید انجام دادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: این کانال مالی هم که اخیرا گفته شده، به شوخی شبیه‌تر است البته شوخی تلخی است که معنا ندارد، چیزی که وظیفه آن‌هاست ولی آنچه در مقابل انجام می‌دهند از زمین تا آسمان فرق دارد، مانند گذشته اروپا‌یی‌ها از پشت به ما خنجر زدند و خیانت کردند.

ایشان افزودند: در غرب به طور کلی بگوییم نتیحه مطالعات فراوان و مشاهده تحربیات خودمان است، سیاست و قدرت در غرب اعم از اروپا و آمریکا هم ظالم، زورگو، بی منطق و زیاده خواه است. هیچ منطقی سرشان نمی‌شود، سیاستمداران غربی به معنای واقعی کلمه وحشی هستند، کت شلوار می‌پوشند، ادکلن می‌زنند، کراوات می‌زنند، اما وحشی هستند و عملا کارهای وحشیانه می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: در قضیه اخیر نیوزلند و کشتار مسلمانان در مسجد همانطور که یک نفر وارد شد و ۴۰ نفر را شهید کرد این اسمش تروریست نیست، اروپا و رسانه‌هایش حاضر نشدند، اسم این حرکت را تروریستی بگذارند، پس تروریست چیست؟

ایشان افزودند: هرکجا که مورد علاقه آن‌هاست، تروریست و حقوق بشر بسیج می‌شوند برای مقابله با آن، اما اینجا اینطور نیست، کشوری در این منطقه و در همه دنیا را به بدی سعودی سراغ ندارم. دولت سعودی دیکتاتور و فاسد و مستبد و وابسته است؛ این دولت برایش امکانات هسته‌ای فراهم می‌کنند و اعلام کردند که مراکز تولید موشک برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: آنجا، چون وابسته به آنهاست، اشکالی ندارد؛ من می‌دانم انشاالله در دوران نه چندان دوری به دست مجاهدان اسلامی خواهند افتاد؛ بنابراین شرارت و شیطنت طبیعت قدرت‌های غربی است، شرارت و شیطنت طبیعت کشور‌های غربی است و آمریکا و اروپا ندارد، اما شرارت آمریکا بیشتر است، مخصوصا کسی که در راس این کشور و سیاست آنهاست، کنگره آمریکا در سال‌های ۹۶ و ۹۷، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه ایران تصویب یا ارائه کرده است.

ایشان افزودند: البته گلایه هم از مجلس کنم که مجلس چند طرح و لایحه در مقابل خباثت آمرکیا ارائه و تصویب کرده است؟ از قدرت‌های غربی نمی‌توان انتظار داشت، البته داخل برخی غرب را بزک می‌کنند و بدی‌های آن‌ها روتوش می‌کنند و، نمی‌گذارند افکار عمومی متوجه شود که همین دولت‌های ظاهرالصلاح مانند فرانسه در باطنشان چقدر شیطنت و شرارت وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: برخی مطبوعات‌چی‌ها مثل تقی زاده که در دوره طاغوت گفته بود ایران باید از فرق سر تا ناخن پا غربی شود، امروز هم تقی‌زاده‌های جدید از این حرف‌ها می‌زنند، البته نه به این صراحت.

ایشان تاکید کردند: آن‌هایی که افکار غربی و سبک زندگی غربی را به طور پیوسته در داخل تبلیغ و پمپاژ می‌کنند در ادبیات، دانشگاه و مدارس ما؛ این‌ها تقی زاده‌های جدید هستند؛ آن‌هایی که پشت سند ۲۰۳۰ می‌ایستند و در حقیقت به دنبال بازگرداندن سبک زندگی اسلامی به غربی هستند؛ البته امروز جوانان و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت حرف این تقی زاده‌ها به کرسی بنشیند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: این نکته را توجه کنید، چون مغلطه می‌کنند این حرف‌هایی که می‌زنم به معنای قطع ارتباط با کشور‌های غربی نیست. بنده همیشه دولت‌ها را به رابطه با کشور‌های اسلامی، منطقه اروپایی تشویق کرده‌ام ارتباط اشکالی ندارد، دنباله رویی و اعتماد اشکال دارد.

ایشان تصریح کردند: شاید بسیاری مشکلاتمان به دلیل اعتماد به غربی‌ها در تصمیم گیری‌های مختلف است ارتباط پیدا کنید، منتهی طرف را بشناسید، با لبخند ترفند و سخن دروغ آنها راه را عوضی نروید؛ البته امروز خوشبختانه مسئولان دولتی ما به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌شود با غربی‌ها در یک مسیر حرکت کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: دو گرایش متضاد در غرب هست هر دو غلط است یکی تحجر و تعصبات بیجا و ندیدن مثبت‌های غرب، آن‌ها در دانش و در فناوری حرکت خوبی کردند و ما باید هرچه خوبی را از هرجای دنیا باید بگیریم؛ بار‌ها گفتم حرفی نداریم شاگردی کنیم، اما نباید همیشه شاگرد بمانیم.

ایشان افزودند: تحجر در مقابل غرب و تعصب بیجا از غرب را قبول نداریم، غربزدگی خطر بزرگی است و در دل حکومت غرب زده پهلوی یک روشنفکر ریشه دار در مسائل دینی یعنی مرحوم جلال آل احمد که فرزند روحانی و دارای ارتباطات دینی بود و با ما هم ارتباط داشت و به امام هم اظهار علاقه می‌کرد، این آدم در سال ۴۲ مسئله غرب زدگی را مطرح کرد و امروز غرب زدگی موضوع مهمی است و نباید آن را فراموش کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: گرایش تعصب آمیز و تحجرآمیز غلط است، نسبت به غرب اعتماد نمیشه کرد، اما ارتباط باید داشت، تکیه نباید کرد و از علم آن‌ها باید استفاده کرد و از ویژگی‌های مثبت آن‌ها استفاده کرد.

ایشان تاکید کردند: برای شکوفایی اقتصاد کشور احتیاج داریم به کاری که مجاهدانه و عالمانه باشد و تنبلی و کم انگیزگی و بی حالی موضوع اقتصاد حل نخوهد شد و باید کار جهادی صورت گیرد و با مدیریت جهادی بر مسائل اقتصادی کشور تصمیم‌گیری کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: کار جهادی یعنی تلاش خستگی ناپذیری و اخلاص، برای پر کردن کیسه خودش کار نمی‌کند و برای خدا و مردم کار می‌کنند، عالمانه می‌نشینند و راه‌ها را پیدا می‌کنند و هم با سواد و کارآمد باشند و هم امکانات گوناگون داشته باشند.

ایشان تاکید کردند: بنده اقتصاددان نیستم، اما از آن‌ها نظر می‌خواهم؛ کارشناسان ما معتقدند طرفیت‌های کشور بسیار اماده و کامل است.ظرفیت نیروی انسانی طبیعی و جغرافیایی ما بسیار خوب است من در بیانیه گام دوم بخشی از آن را تشریح کردم. این نقدینگی که شکوه می‌کنند که زیاد شده اگر مورد توجه قرار نگیرد ضربه می‌زند، اگر مدیریت شود اقتصاد را شکوفا می‌کند و به سرمایه گذاری تبدیل می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه ظرفیت در کشور وجود دارد، تاکید کردند: البته برخی دستگا‌های دولتی خوب عمل می‌کند، این که بعضی فکر می‌کنند هیج حرکتی صورت نگرفته این گونه نیست؛ در بخش کشاورزی آب، خاک، رسیدگی به مناطق و انجام برخی کار‌های زیربنایی خوب بوده ایم، اما در برخی بخش‌ها رخوت وجود دارد

ایشان در ادامه تاکید کردند: البته در برخی بخش‌ها نیز کوتاهی وجود دارد و کار با تعلل و تاخیر صورت می‌گیرد در نامه‌ای به من در سال۹۳ یکی از مسئولان نوشته بود که برای اصلاح بانک لایحه‌ای تنطیم خواهیم کرد به مجلس می‌رود به من گزارش می‌دهند که ۴ سال گذشته، اما هنوز آن لایحه به مجلس نرفته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آن بخش‌هایی که فعالیت می‌کنند باید تشویق شوند و آن بخش‌هایی ضعیف هستند، باید تذکر داده شود، کمک به تولید باید انجام شود، امسال باید سال رونق تولید باشد.

ایشان تاکید کردند: مردم و برخی از تولید کنندگان اجابت کردند، مردم در مراجعاتشان به فروشگاه‌ها مطالبه جنس ایرانی کردند، اما به طور کامل به آن عمل نشد، شعار حمایت از کالای ایرانی به قوت خود باقی است، اما رونق مسئله اصلی و اساسی است، اگر رونق تولید ایجاد شود، در بخش‌های مختلفی تحول ایجاد خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: اگر رونق تولید وجود داشته باشد در اشتغال و کم کرددن تورم تاثیر خواهد گذاشت و در وضع توازن بودجه و ارش پول ملی موثر خواهد بود، صاحب نظرات تصدیق می‌کنند که اگر تولید در کشور رونق بگیرد فواید و نتایج خواهد داشت و هم باید در برنامه دولت، مجلس و مردمی که توانایی ورود به تولید را دارند، قرار گیرد.

ایشان تاکید کردند: باید به تولید کننده و فعال اقتصادی کمک شود، به کسی که برای کشور ثروت آفرینی کمک شود، با استفاده اصلاح قوانین و لوایح لازم؛ شرط دیگر هم این است که از سوء استفاده‌ها غفلت نشود، برخی سوء استفاده کردند، سوء استفاده چی‌ها انواع و اقسام دارند ذهن مبتکر ایرانی که در کار‌های خوب به درد می‌‎خورد در شیطنت هم کار‌هایی انجام می‎دهند که مسئولان و دستگاه‌های ناظر باید کمک کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: طرف بانک را ایجاد می‌کند، با استفاده از توسعه بانک‌ها که این موضوع یکی از غلط‌های کشور است؛ اجازه می‌دهند بانک ایجاد شود و شرکت‌های صوری ایجاد و پول‌های مردم را بعنوان قرض و وام و تسهیلات بانکی جیب خود را پر می‌کنند. اگر جلوی این‌ها گرفته شود و به کار آفرین سالم کمک شود مشکل بیکاری تورم و فقر حل می‌شود و تولید رونق می‌یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: طرف کارخانه دولتی را ایجاد می‌کند، به رئیس جمهور هم گفتم مراقب باشید، طرف می‌آید کارخانه را از شما می‌خرد، نه به قصد اینکه کار را ادامه دهد، بلکه می‌خرد، ماشین آلات را می‌فروشد، زمین را را هم برج درست می‌کند کارگران را هم بیرون می‌کند، باید مراقب این سوء استفاده کنندگان بود.

ایشان ادامه دادند: تولید دامداری، کشاوری، صنایع بزرگ‌ و کوچک متوسط حتی صنایع خانگی حتی تربیت چند دام در خانه‌های روستایی به گسترش رفاه عمومی کمک خواهد کرد، البته سهم صنایع دانش بنیان افزایش یابد، یکی از بخش‌های مهم اقتصاد مقاومتی مساله تولید داخلی است و شرط رونق تولید داخلی جلوگیری از واردات بی رویه است که تحقق علمی پیدا نکرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: واردات تولید داخلی را به شکست می‌کشاند باید جلوی این‌ها را مسئولین بگیرند، آن وقت اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی محقق می‌شود، دستگا‌های دولتی به رونق بخشی به دولت متمرکز شوند اگر مقرراتی لازم است به مجلس بگویند و اگر به حضور قوه قضاییه و دستگا‌های نظارتی دیگر نیاز است بخواهند بالاخره تولید باید رونق پیدا کند.

ایشان تاکید کردند: مطلب پایانی خطاب به ملت عزیز خصوصا جوانان است، تجارب قشر‌های مختلف به بیانیه گام دوم، تجارب آن‌ها بجا و خرسند کننده بود و این نشان دهنده آن است که نیاز به تبیین وجود دارد و در کشور و ویژه در جوانان این آمادگی است و مسئولان باید از آن استفاده کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: جوانان شانه خود را به مسئولیت‌های گوناگون بدهند، علاج مشکلات کشور این است، در گام دوم انقلاب باید حرکت کشور را بر دوش جوانان قرار دهیم همچنان که در دوره اول هدایت را امام می‌کرد و موتور پیشرفت را جوانان به وجود آوردند.

ایشان تاکید کردند: امروز تلاش شما و سعی شما این است که استقلال و عزت کشور را تامین کنید، امروز ملت ما و جوانان، هزینه رسیدن به استقلال کامل در جهات مختلف و به عزت ملی و جامعه اسلامی است، نسل‌های بعد از این دستاورد شما استفاده خواهد کرد، همینطور که جوانان هزینه مبارزه با طاغوت را دادند، زندان رفتند و کتک خوردند، انقلاب به پیروزی رسید و در زمان دفاع مقدس خانواده‌ها هزینه دفاع از کشور را داند، امروز هم باید هزینه ایستادگی در مقابل دشمن را دهید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: آنچه در گام دوم انقلاب اتفاق بیفتد، جدی گرفتن داشته‌های خود است و باید آن‌ها را بشناسیم و ظرفیت‌های را بشناسیم و جدی بگیریم و ازآن‌ها استفاده کنیم، آفت‌ها و فساد‌ها و راه‌های رخنه دشمن را بشناسیم و در مقابل آن‌ها به طور جدی ایستادگی کنیم.

ایشان خاطرنشان کردند: غرب و آمریکا به این نتیجه رسیده است که ملت ایران اگر چیزی را اراده کند، حتما به دست خواهد آورد و به این نتیجه رسیده‌اند که با اراده ملت ایران نمی‌توان مبارزه کرد و به این نتیجه رسیده‌اند که باید کاری کنند که ملت ایران اراده نکنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: امروز میلیارد‌ها پول خرج می‌شود که در اعتقادات دینی و سیاسی لطمه ایجاد شود، می‌خواهند اراده از بین برود تا نگذارند اراده ملت ایران برای جامعه اسلامی شکل بگیرد و تحقق پیدا کند، این را البته قبل‌ها هم در رژیم طاغوت انجام داده و به جامعه جوان تفهیم می‌کردند که اگر می‌خواهید به تمدن و پیشرفت برسید باید دین را کنار بگذارید.

ایشان تاکید کردند: امروز چشمان کورشان را بازکنند و ببینند که بزرگترین صنایع ما به واسطه جوان‌های دعای کمیل خان و اهل اعتکاف و متدین پیش می‌رود. در بحث‌های صنایع پیشرفته دنیا نانو موشکی و علوم پیشرفته دنیا در سطوح مقدم هستیم و عمده افرادی که این کار را می‌کنند جوانان متدین هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: جوانان به مسائل فردی و حاشیه‌ای و اختلاف‌افکن نپردازند و وحدت و حرکت‌های مومنانه را دنبال کنند و مرز‌های با دشمن را پررنگ کنند، اما نیرو‌های خودی با اندک تفاوت سلیقه‌ای مرز ایجاد نکنند