فضای مجازی پر از مطالب جذابی است که طراحان و تولیدکنندگانش از هر ترفندی برای جلب‌توجه مخاطب استفاده کرده‌اند. تیترهای تبلیغاتی بیشترین کارکرد را در شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب دارند. گاهی شرکت‌ها یا مؤسسات با اخبار شبه‌علمی و غیرواقعی، قصد دارند کالا، خدمات یا ایده خود را به فروش برسانند. پذیرفتن این اخبار باعث […]

فضای مجازی پر از مطالب جذابی است که طراحان و تولیدکنندگانش از هر ترفندی برای جلب‌توجه مخاطب استفاده کرده‌اند. تیترهای تبلیغاتی بیشترین کارکرد را در شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب دارند. گاهی شرکت‌ها یا مؤسسات با اخبار شبه‌علمی و غیرواقعی، قصد دارند کالا، خدمات یا ایده خود را به فروش برسانند. پذیرفتن این اخبار باعث می‌شود ما دست به کارهایی بزنیم که می‌تواند برای سلامت جسم و روحمان مضر باشد. بهتر است جذب این‌گونه مطالب نشویم و به دنبال منبع معتبر برای تأیید این مطالب باشیم.
روزانه با تیترهای جذاب و شگفت‌ا‌‌نگیزی مواجهیم که عموماً باورپذیرند. از برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مجازی و بهره‌مندی از اینترنت رایگان بگیرید تا تجویز اکسیرهای جوانی. به نظر شما کدام‌یک از این خبرها صحیح است؟
گاهی پذیرفتن این اخبار باعث می‌شود ما دست‌به‌کارهایی بزنیم که برای سلامتی ما مضر است. گاهی هم شرکت‌های تجاری با اخبار شبه‌علمی و غیرواقعی قصد سوءاستفاده از ما را دارند تا محصول، خدمات یا ایده‌شان را به فروش برسانند. اگر می‌خواهید خبری را با دیگران به اشتراک بگذارید که تأثیر مستقیمی بر سبک زندگی یا سلامت افراد جامعه دارد باید حتماً آن را اعتبارسنجی کنید.
ذکر چند نکته در پذیرش اخبار ضروری است. از خودتان بپرسید که آیا نویسنده خبر نسبت به آنچه گزارش می‌دهد آگاهی دارد؟ می‌دانیم که هر رشته علمی به تخصص نیاز دارد و تا متخصص نباشیم نمی‌توانیم معنی عبارات آن را درک کنیم و هر علمی هم ادبیات خود را دارد. پرسش بعدی این است که آیا نویسنده، این حوزه علمی را می‌شناسد تا بتواند یافته‌های علمی را به‌خوبی منتقل کند؟ بنابراین نویسنده مطلب باید درباره آنچه می‌نویسد اطلاعات تخصصی داشته باشد.
در برخورد با اخبار مهمی که با سلامت جامعه ارتباط دارد حتماً منبع اصلی یافته‌ها را بررسی کنید و صرف اینکه این اخبار را دوستان و آشنایان برایتان ارسال کرده‌اند آن‌ها را بازنشر ندهید.