ایسوس، برند اول تولید کننده مادربرد و کارت گرافیک در دنیا، امسال نیز همزمان با معرفی چیپست جدید Intel Z690 و پردازنده های نسل دوازدهم این سری، مادربردهای جدید خود را معرفی و رونمایی کرده است. طی این نوشتار به معرفی اجمالی این محصولات از دسته ROG Z690 خواهیم پرداخت. مادربرد ROG MAXIMUS Z690 EXTREME […]

ایسوس، برند اول تولید کننده مادربرد و کارت گرافیک در دنیا، امسال نیز همزمان با معرفی چیپست جدید Intel Z690 و پردازنده های نسل دوازدهم این سری، مادربردهای جدید خود را معرفی و رونمایی کرده است. طی این نوشتار به معرفی اجمالی این محصولات از دسته ROG Z690 خواهیم پرداخت.

مادربرد ROG MAXIMUS Z690 EXTREME Glacial، گل سر سبد نسل جدید مادربردها

به جرات می توان گفت این مادربرد یک نمونه خاص و بی همتا از چیپست Z690 است؛ هر گوشه از این مادربرد با بهترین و با کیفیت ترین قطعات ممکن پوشیده شده است. واتر بلاک یکپارچه و بزرگ با طرح ROG و نورپردازی زیبای RGB می تواند جلوه بصری بسیاری لوکسی را در اختیار کاربر قرار بدهد. بلاک این مادربرد امکان خنک سازی کامل پردازنده، مدار تغذیه و همچنین المان های دیگر مانند تراشه Intel Z690 را فراهم می کند. این محصولی، به معنی کلمه ساخته شده برای عاشقان قدرت و البته خنک کننده های سیکل باز مایع است.

مدار تغذیه ۱+۲۴ فاز در این مادربرد انعطاف و قدرتی بیشتر از نیاز عادی در اختیار شما می گذارد. مرزهای اورکلاکینگ با این حجم از پتانسیل به راحتی می تواند جا به جا شود تا در ۲۴ ساعت هفت روز هفته به راحتی بتوانید تمام قدرت نسل ۱۲ از پردازنده های Intel را در اختیار خود داشته باشد. همچنین این مادربرد از اسلات های حافظه اصلی DDR5 و فناوری Optimem III، پنج اسلات M.2 برای حافظه های SSD بسیار سریع، شبکه بی سیم WiFi6E، شارژ سریع Quick Charge 4 + از طریق کانکتور USB 3.2 و سیستم هماهنگ سازی نورپردازی Aura Sync برخوردار است. برادر کوچکتر این مادربرد نیز با مدلROG Maximus Z690 Extreme معرفی شده است که تمام مشخصات و ویژگی های فوق را به جز بلاک خنک کننده را به همراه دارد.

مادربرد ROG MAXIMUS Z690 FORMULA فرمولی برای قدرتی بی نظیر

امسال دو مادربرد جدید ایسوس میزبان پردازنده های جدید با پشتیبانی از خنک کننده های مایع سیکل باز هستند؛ دومین مادربردی که این قابلیت را برای مصرف کنندگان فراهم کرده است، ROG Maximus Z690 Formula است. این مادربرد همچنین با داشتن یک جای پیج اضافه برای براکت، از خنک کنندهای آماده نسل قبل نیز پشتیبانی می کند. در حقیقت، این مادربرد را می توان برای هم خنک کننده های سیکل باز استفاده کرد، و هم برای خنک کنندهای های مایع AIO و یا حتی خنک کننده های بادی عرضه شده؛ با توجه به اینکه مادربردهای این نسل از سوکت پردازنده LGA 1700 برخوردار هستند، ایسوس با اضافه کردن یک جای پیج اضافه در قسمت براکت مادربرد، امکان نصب تمام کولرهای سازگار با سوکت LGA 1200 را برای مادربردهای Z690 را فراهم کرده است.

به کنار از مشخصات فنی اجمالی از نسل جدید، این مادربرد دارای مدار تغذیه قدرتمند ۲۱ فاز دیجیتالی است تا تمام قدرت نسل ۱۲ را به خدمت شما بگیرد. در قسمت جلو نیز دو درگاه Thunderbolt دیده می شود که از نسخه چهارم این استاندارد استفاده می کند. طرح زیبای سفید رنگ این مادربرد نیز با یک نورپردازی بسیار خاص RGB همراه شده که می توان از طریق رابط نرم افزاری Armory Create آن را به راحتی شخصی سازی کرد و جلوه های بصری متفاوتی را بر روی آن اعمال کرد. همچنین اگر از دیگر قطعات سازگار ایسوس استفاده می کند که نورپردازی Aura Sync برخوردار هستند، می توانید نورپردازی این مادربرد را با دیگر قطعات به صورت هوشمند یکپارچه کرد.

سیستم صوتی این مادربرد باز هم یک شاهکار بی نقص است که با نام Supreme FX شناخته می شود. تراشه صوتی که هر نسل به عنوان یک سیستم آنبرد برای انتقال صدا معرفی می شود اما کارکرد و کارایی آن همانند کارت صدا های پیشرفته اکسترنال است. در نسل جدید ایسوس از کدک ALC 4082 استفاده کرده است تا همراه با خازن های ژاپنی با کیفیت صدایی بی نقص و شفاف به گوش شما برسد. همچنین این مادربرد از قابلیت حذف نویز دوگانه برخوردار است تا تمام نویز از میکروفون شما حذف شود؛ برای مثال اگر مشغول بازی آنلاین هستید و همزمان با لحظه ای که با دوستان خود مشغول مکالمه هستید صدای پنکه، کلیک های موس، کلید های کیبرد و یا حتی راه رفتن کسی پشت سر شما باعث نویز شود، فناوری Ai Noise Canceling این صداهای اضافه را به خوبی حذف می کند.