جامع خبر(جامع نیوز):شناسایی عوامل موثر در بالا بودن ضریب خسارت رشته بیمه شخص ثالث و ارائه راهکار در راستای کنترل آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. به نقل ازروابط عمومی پژوهشکده بیمه، رشته بیمه اتومبیل و به‌خصوص رشته بیمه شخص ثالث، به دلیل سهم بالا در پورتفو و سهم بالا در خسارات صنعت بیمه، توجه […]

جامع خبر(جامع نیوز):شناسایی عوامل موثر در بالا بودن ضریب خسارت رشته بیمه شخص ثالث و ارائه راهکار در راستای کنترل آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به نقل ازروابط عمومی پژوهشکده بیمه، رشته بیمه اتومبیل و به‌خصوص رشته بیمه شخص ثالث، به دلیل سهم بالا در پورتفو و سهم بالا در خسارات صنعت بیمه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. رشته بیمه شخص ثالث در یک دهه گذشته، ضریب خسارت بالای ۹۰ درصد را تجربه کرده و روند رو‌به‌رشد آن در سال‌های اخیر بسیار نگران‌کننده است. این موضوع به طور مستقیم می‌تواند بر توانگری شرکت‌های بیمه تاثیرگذار باشد و در صورتی که شرکت بیمه از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نباشد؛ حتی می‌تواند شرکت را به ورطه ورشکستگی بکشاند. لذا یافتن علل و عوامل موثر در شناسایی دلایل بالا بودن ضریب خسارت و ارائه راهکار در راستای کنترل آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
بر این اساس میز تخصصی بیمه‌های اتومبیل پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «بررسی علل بالا بودن میزان ضریب خسارت بیمه شخص ثالث و عدم سوددهی آن» نموده است. گزارش حاضر توسط آزاده بهادر مسئول میز تخصصی بیمه‌های اتومبیل پژوهشکده بیمه و با رویکردی کاربردی در شش بخش تنظیم شده است و در آن عواملی که باعث افزایش ضریب خسارت از دو بعد خسارت واقع‌شده و حق‌بیمه عاید شده می‌شوند؛ مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهاداتی در جهت کنترل و اصلاح هر یک از این عوامل ارائه گردیده است.
بر اساس یافته‌های این پژوهش، عدم برآورد صحیح خسارت معوق در شرکت‌های بیمه، رشد دیه، رشد قیمت قطعات خودرو و رشد دستمزد تعمیرکاران، قوانین بالادستی، مطالبه خسارت افت قیمت، زیان عملیاتی در رشته بیمه شخص ثالث، اطاله رسیدگی به پرونده‌های خسارت اتومبیل، عدم پرداخت خسارت توسط صندوق و تحمیل هزینه به شرکت‌های بیمه، خسارت‌های بیش از میانگین جهانی، نبود ارزیاب خسارت در برخی از نقاط کشور، رشد تقلبات در رشته بیمه شخص ثالث، عدم حضور موثر نماینده شرکت‌های بیمه در دادگاه‌ها و خارج نکردن خودروهای مستهلک از چرخه استفاده، از جمله عوامل افزایش‌دهنده خسارت واقع‌شده در رشته بیمه شخص ثالث است.
برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش پژوهشی به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1549/ مراجعه فرمایید