لزوم توجه به موضوع حفظ محیط زیست و استفاده از مواد اولیه دوستدار محیط زیست، یکی از دغدغه‌های جهانی است که این روزها در ایران نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. در‌ همین ارتباط نشریه علمی و تخصصی میکروسکوپ با رویکردی در‌ همین مسیر، به دنبال ترویج استفاده از مواد اولیه مدرن در‌ تولیدات صنعتی […]

لزوم توجه به موضوع حفظ محیط زیست و استفاده از مواد اولیه دوستدار محیط زیست، یکی از دغدغه‌های جهانی است که این روزها در ایران نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. در‌ همین ارتباط نشریه علمی و تخصصی میکروسکوپ با رویکردی در‌ همین مسیر، به دنبال ترویج استفاده از مواد اولیه مدرن در‌ تولیدات صنعتی و حفظ محیط زیست است.
آنچه در ادامه میخوانید، گفتگوی خبرنگار ما با خانم الهه محققی سردبیر نشریه میکروسکوپ است، که در‌خصوص اهداف انتشار این مجله میگوید.
ایده اولیه انتشار میکروسکوپ از کجا شکل گرفت؟
شرکت نوونورددارو بیش از ۳۰ سال است که به عنوان نماینده شرکت نووزایمز دانمارک در زمینه تامین آنزیمها برای صنایع مختلف فعالیت می کند. آنزیمها مواد بیولوژیکی و حاصل فناوری بیوتکنولوژی هستند و استفاده از آنها در صنایع برای تولید محصولات جدید و خاص و همچنین بهبود فرایند تولید از نظر بهره وری، حفظ محیط زیست و دستیابی به محصولات سالم بسیاراهمیت دارد.
اما معرفی و تشویق صنایع برای استفاده از آن کاری تخصصی است که نه تنها نیاز به تکنیکهای خوب فروش بلکه اطلاعات فنی کافی دارد که این از همان ابتدای فعالیت در این شرکت ایجاد شده و تداوم داشته است. در واقع تمامی نیروهای دخیل در فروش و بازاریابی آنزیمها، افراد متخصص در این زمینه با تحصیلات مرتبط بوده اند.
همچنین معرفی و فروش آنزیمها همواره نیاز به ارتباط تنگاتنگ این شرکت و صنایع داشته و این ارتباط گذشته از فروش به شکل گیری پروژه هایی بزرگ و کوچک در شرکتهای مختلف منجر شده که باعث شناخته شدن این شرکت به عنوان بازوی فنی و اطلاعاتی برای حل مشکلات، راه اندازی و بهبود خطوط تولید برای بسیاری صنایع گردیده است و نکته جالب توجه این است که فعالیت تخصصی در زمینه آنزیمها ما را با این حقیقت بیش از پیش روبرو ساخته است که همگی صنایع به شکلی با یکدیگر مرتبط هستند و به یکدیگر نیاز دارند.
با توجه به این نحوه عملکرد، همواره در شرکت نوونورددارو نیاز به رسانه ای برای انتقال اطلاعات و ایجاد فرهنگ استفاده از مواد اولیه مدرن و دوستدار محیط زیست و ارتباطی فراتر از فروش و بازاریابی با صنایع احساس می شد. با شیوع کرونا که بسیاری از مردم را مجبور به دورکاری و خانه نشینی نمود، فضا برای شکل گیری این رسانه ایجاد شد و سرانجام توانستیم به این نیاز پاسخ دهیم.

هدف از این اقدام چه بود؟
هدف، ایجاد ارتباطی متفاوت میان صنایع، انتقال اطلاعات، پرداختن به چالشها و مشکلات صنعت با دیدی موشکافانه، معرفی دستاوردهای جدید و ارائه راه حل های کارآمد بوده است.

میزان استقبال مخاطبان از این نشریه علمی چطور است؟ ما تقریبا تنها مجله فعال در حال حاضر در زمینه صنایع بهداشتی و غذایی هستیم که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می کنیم بنابراین با استقبال و همکاری خوبی از سمت صنایع روبرو شده ایم اما هنوز بسیاری این مجله را نمی شناسند. یکی از دلایل آن تخصصی بودن مجله ماست که مخاطب خاص دارد و بنابراین روشهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی متفاوتی دارد که نسبت به مجله های عمومی مشکل تر و دیربازده تر است. دیگر اینکه این روزها با وجود شبکه های اجتماعی خواندن مجله های کاغذی کاهش یافته است و حجم زیاد اطلاعاتی که افراد روزانه دریافت می کنند و حق انتخاب بالا، فعالیت و شناساندن مجله هایی از این دست را مشکل می کند و عملا بدون حضور در شبکه های اجتماعی امکان موفقیت وجود ندارد.

اهداف و برنامه های آینده شما برای توسعه نشریه میکروسکوپ چیست؟
ما به دنبال ایجاد فضایی برای صنایع هستیم، فضایی اختصاصی که در آن صنایع بتوانند اطلاعات و خدمات مفید دریافت کنند، با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند، از چالشهای خود و راهکارهای موثر بگویند، محصولاتشان را معرفی کنند، دستاوردهایشان را به اشتراک بگذارند و در یک کلام تعامل مثبت داشته باشند. در این راستا در کنار چاپ مجله، در اینترنت و فضاهای مجازی نیز شروع به فعالیت کرده ایم و به دنبال پررنگ کردن هر چه بیشتر این حضور هستیم.
با دو زبانه کردن این نشریه نیز در صدد هستیم با ایجاد تعامل میان صنایع ایران و کشورهای همسایه بویژه ترکیه ابزاری موثر برای انتقال تکنولوژی، اطلاعات و خدمات ایجاد کنیم.
همچنین در خصوص توسعه پایدار، فعالیتهایی را با همکاری ارگانها و سازمانهای مرتبط آغاز کرده ایم تا هر چه بیشتر صنایع را به سمت فعالیت پایدار سوق دهیم و در این مسیر یاریشان کنیم.

چالشهای پیش روی شما در این حوزه چیست؟
ایجاد اعتماد میان صنایع یکی از چالشهای اصلی کار ماست. بسیاری صنایع به دلایل مختلف مانند رقابت، اصرار به محرمانه نگهداشتن دستاوردها و راهکارهای خود، بازخوردهای احتمالی از سمت صنعت و سازمانهای مرتبط و عدم دسترسی به تریبونهای بی طرف برای ابراز مشکلات و خواسته های خود، تمایل به حضور در چنین فضاهایی را ندارند و ایجاد این اعتماد نیاز به صرف زمان و فعالیت مستمر دارد. همچنین دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعاتی مورد اعتماد در کشور آسان نیست.

صنعت چاپ در کشور نیز متاسفانه خود با چالشهای زیادی روبرو است. در کنار محتوی، قطعا کیفیت چاپ، اهمیت زیادی برای جلب مخاطب دارد و علی رغم تلاش بسیار ما برای ارائه کیفیتی مطلوب، به دلیل محدودیتهای صنعت چاپ کشور، هنوز نتوانسته ایم چاپی در حد محتوی مجله داشته باشیم.

کار فرهنگی در کنار ارزشهایی که ایجاد می کند هزینه دارد و عدم وجود شرایط پایدار اقتصادی، تأمین مالی برای چاپ و نشر چنین مجلاتی را با مشکل مواجه می سازد. بسیار مجله هایی بوده اند که به دلیل هزینه های گزاف چاپ و نشر که به سختی با درآمدهای ناچیز مجله پوشش داده می شود، نتوانسته اند به فعالیت خود ادامه دهند یا کیفیت مطلوب خود را حفظ کنند. دریافت حمایتهای مالی از سازمانهای مرتبط قطعا می تواند به بقا و حفظ کیفیت چنین مجلات تخصصی کمک کند.

راههای ارتباطی برای ارسال مطلب و خرید اشتراک چیست؟
ما در کنار مجله کاغذی که به صورت فصلی چاپ می شود، در شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام و لینکدین حضور فعال داریم و سایت میکروسکوپ نیز مرتب با مطالب جدید به روز رسانی می شود. شرکت نوونورددارو نیز آمادگی کامل برای پاسخگویی به مخاطبان مجله را دارد. بنابراین علاقمندان می توانند با شرکت نوونورددارو تماس بگیرند و از طریق شبکه های اجتماعی یا سایت میکروسکوپ پیام ارسال و اشتراک مجله را خریداری کنند.