جامع خبر(جامع نیوز):رشید قانعی، مدیرعامل پترول گفت:بازاریابی و فروش مشترک با بخش خصوصی رد بازارهای بین المللی و با برند و اعتبار هلدینگ خلیج فارس و پترول صورت می گیرد تا از این طریق بخش خصوصی به سود سرشاری دست یابد. صبح امروز گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس و اتحادیه سراسری […]

جامع خبر(جامع نیوز):رشید قانعی، مدیرعامل پترول گفت:بازاریابی و فروش مشترک با بخش خصوصی رد بازارهای بین المللی و با برند و اعتبار هلدینگ خلیج فارس و پترول صورت می گیرد تا از این طریق بخش خصوصی به سود سرشاری دست یابد.
صبح امروز گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس و اتحادیه سراسری تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به منظور تسهیل ارتباط میان واحدهای تولیدی بالادستی و پایین دستی صنایع پتروشیمی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
این تفاهم نامه میان میان رشید قانعی، مدیرعامل پترول و حسین دُر، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به منظور تسهیل تعاملات میان مجموعه‌های تولیدی بالادستی و پایین‌دستی صنایع پتروشیمی و با هدف رفع مشکلات تأمین مواد اولیه و خوراک صنایع کوچک در قالب تعاونی‌های تولیدکننده در زیر گروه‌های محصولات پتروشیمی امضا شد.

ضرورت شکل گیری زنجیره پتروشیمی

رشید قانعی، مدیرعامل پترول در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت:یکی از مشکلات صنعت پتروشیمی شکل نگرفتن زنجیره پتروشیمی در کشور بود در حالی که شرایط تحریمی و حتی صرفه اقتصادی نیز ایجاب می کرد تا این زنجیره در کشور وجود داشته باشد.
وی افزود:با بحرانی که در بخش انرژی جهان به وجود آمده است کشور چین با تغییر رویکرد به سمت ذغال سنگ محور دیگر نیاز چندانی به متانول ندارد از این رو باید فکری برای سرمایه گذاری هایی صورت گرفته در این بخش می شد.
مدیر عامل پترول تاکید کرد:این موضوع موجب شد تا به فکر تشکیل زنجیره متانول بیفتیم تا محصولات با ارزش افزوده بیشتری شکل گیرد.
وی افزود: بخش خصوصی از سال های گذشته بارها در این باره اعلام آمادگی کرده بود اما با این وجود متانول به کشورهایی نظیر چین و هند ارسال می شد و در آنجا به خوراک صنایع پایین دستی تبدیل می شدند و سود این کار را نیز این کشورها می بردند.بنابراین ما تصمیم گرفتیم که این بار فرصت لازم را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا توان خود را به میدان بیاورد.قانعی اظهار کرد:اتحادیه صنایع پتروشیمی یکی از بهترین مجموعه های بخش خصوصی در کشور است که در این باره نقشه راه دارد و کمک های فکری فراوانی به ما ارائه داده است.

مردمی کردن اقتصاد،هدف این تفاهم نامه

وی تاکید کرد:یکی از مهم ترین اهداف انعقاد این قرارداد مردمی کردن اقتصاد و برآورده کردن منویات مقام معظم رهبری در این باره است.
بر اساس این تفاهم نامه همکاری آماری و اطلاعاتی بین پترول و این اتحادیه صورت می گیرد که خوشبختانه بخش خصوصی آمارهای بسیار خوبی در این باره دارند.
وی ادامه داد:همچنین کمیته های مشترک اختصاصی تشکیل می شوند.زنجیره ارزش و حوزه پایین دستی طیف وسیعی است و محصولات مختلفی را شامل می شود.کار این کمیته ها ایت است که ببینند ما در چه محصولی مزیت رقابتی داریم و کشورهای همسایه نیاز به چه محصول هایی نیاز دارند.

خیزبرای همکاری با کشورهای منطقه
قانعی گفت:سیاست دولت بر این است که با همسایگان کشور تعامل داشته و از ظرفیت های اقتصادی آنها به صورت بهینه استفاده کند لذا هلدینگ خلیج فارس وظیفه دارد تا از این سیاست پیروی کند.از این رو این کمیته های وظیفه دارند این سیاست را به صورت دقیق به اجرا بگذارند. در بحث اعتبار سنجی های اقتصادی نیز کمیته های مشترک مطالعه می کنند که در بازار چه محصول هایی مورد نیاز هستند.
براساس این تفاهم‌نامه، همکاری‌های آماری و مطالعاتی در زمینه نیازها و توان تولید فعلی و آتی واحدهای زیرمجموعه اتحادیه، تهیه و ارائه بانک‌های اطلاعاتی واحدهای زیرمجموعه اتحادیه، تهیه گزارش توانمندی‌های تحقیق و توسعه واحدهای فعلی و افزایش ظرفیت تولیدات با رویکرد محصولات دانش بنیان، ایجاد کمیته مشترک گروه و اتحادیه برای فعالیت‌های دو جانبه با دستگاه‌های اجرایی به منظور ایجاد بسته‌های کاربردی برای خروج از مشکلات فعلی و آتی واحدهای تولیدی پایین‌دستی، هم‌اندیشی در امکان‌سنجی ایجاد واحدهای تولیدی جدید با توجه به نیازهای داخلی و خارجی محصولات جدید، انجام مطالعات مشترک وضعیت محصول و بازار واحدهای صنایع پایین‌دستی و … انجام می‌شود.
همچنین برنامه‌ریزی برای همگرایی واحدهای تولیدی جدید با برنامه‌ها و نقشه راه ایجاد پارک‌های پتروشیمیایی و صنایع پایین‌دستی، ارائه طرح‌های آتی پایین‌دستی تکمیل زنجیره ارزش، ایجاد بانک اطلاعاتی درخواست‌های جدید سرمایه‌گذاری و تولیدی در پارک‌های زیرمجموعه گروه، بازاریابی و برآورد بازار محصولات و تولیدات واحدهای زیرمجموعه اتحادیه و ظرفیت‌ها و نیازهای آتی، هم‌افزایی متقابل برای ایجاد بازار صادراتی محصولات پایین‌دستی و … از جمله سایر موضوعات همکاری است که با امضای این تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد.