مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌ویک‌امین کنفرانس مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح تأثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان تأکید کرد: با رشد همه جانبه فناوری‌های دیجیتال، تغییر آشکاری در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است. در سال‌های نه چندان دور، اقتصاد به شدت تحت تأثیر صنایع دیگری بود، اما اکنون شرکت‌های […]

مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌ویک‌امین کنفرانس مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح تأثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان تأکید کرد: با رشد همه جانبه فناوری‌های دیجیتال، تغییر آشکاری در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است. در سال‌های نه چندان دور، اقتصاد به شدت تحت تأثیر صنایع دیگری بود، اما اکنون شرکت‌های دیجیتال سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، که این امر منجر به رشد و پیشرفت اقتصاد دیجیتال شده است.

 دکتر بیژن عباسی‌آرند با بیان اینکه رشد چشمگیر فناوری‌های دیجیتال، امروزه ارتباطات بی‌سیم همه ما را به سبک زندگی دیجیتال سوق داده است؛ سبک زندگی‌ای که به طور عمده متمرکز بر رفاه مردم و تأمین نیازهای متنوع آن‌ها به سریع‌ترین و کارآمدترین شکل ممکن است، گفت: انقلاب دیجیتال، زندگی و جوامع ما را با سرعت و مقیاسی بی‌سابقه دگرگون ساخته و فرصت‌های بی‌نظیری را همراه با چالش‌های پیش‌رو فراهم کرده است. هسته اصلی اقتصاد دیجیتال «بخش دیجیتال» است که در آن بخش IT / ICT، کالاها و خدمات دیجیتالی بنیادی را تولید می‌کند. تولید اقتصادی اساسا از فناوری‌های دیجیتال با یک مدل تجاری مبتنی بر کالاها یا خدمات دیجیتال نشات گرفته است.

وی به مشکلات سهم اقتصاد دیجیتال و اندازه‌گیری آن در اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: آمار قابل اعتمادی از مولفه‌ها و ابعاد اصلی اقتصاد دیجیتال، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، وجود ندارد و بسته به تعریف، برآورد اندازه اقتصاد دیجیتال از ۴.۵ تا ۱۵.۵ درصد از تولید ناخالص جهانی متغیر است. در سال ۲۰۲۱ ، اقتصاد دیجیتال ۱۱.۵ تریلیون دلار بوده و دو و نیم برابر سریع‌تر از تولید ناخالص جهانی در ۱۵ سال گذشته رشد داشته است و در مورد ارزش افزوده بخش ICT، ایالات متحده و چین تقریباً ۴۰ درصد از کل سهم جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. اما به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی، بخش ICT بزرگترین بخش در کشورهای ایرلند، مالزی و استان تایوان چین است.