جامع خبر(جامع نیوز):معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: پتروشیمی گچساران ایرانی ترین پروژه پتروشیمی کشور است که راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی احداث شده و امروز آماده برگزاری جشن راه اندازی این پروژه هستیم. جمعی از خبرنگاران رسانه های سراسری طی سفر به شهرستان گچساران از بخش […]

جامع خبر(جامع نیوز):معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: پتروشیمی گچساران ایرانی ترین پروژه پتروشیمی کشور است که راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی احداث شده و امروز آماده برگزاری جشن راه اندازی این پروژه هستیم.

جمعی از خبرنگاران رسانه های سراسری طی سفر به شهرستان گچساران از بخش های مختلف شرکت پتروشیمی گچساران و روند تکمیلی آن بازدید کردند و در ادامه نشست خبری با حضور آقای مهندس حسن نشان زاده معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار و آقای دکتر مهرداد عظیمی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و آقای مصدقی فر مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران و دیگر مدیران این پروژه برگزار شد که در ذیل به آن پرداخته می شود.

در ابتدای این نشست مهندس حسن نشان زاده معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های چهارفصل ایران است. شهرستان گچساران یکی از شهر‌های نفتی ایران است که در سال ۱۳۰۲ اولین مطالعات برای زمین شناسی جهت شناسایی میادین نفت در این منطقه صورت گرفت. در سال ۱۳۱۸ اولین چاه نفت به بهره برداری می‌رسد. قدمت حدود ۸۳ ساله در حوزه نفت و گاز دارد. شهری است که با الفبای نفت و گاز و پتروشیمی آشناست. صنعت پتروشیمی در این استان صنعت نوپایی است و به فراخور تفکر و فرهنگ صنعتی این شهر، خوب همگن شده است. انشالله این مجتمع صنعتی به عنوان یک مگاپروژه‌ امسال عملیات راه اندازی و در نهایت تولید را خواهد داشت.

حسن نشان زاده در خصوص رویکرد جدید هلدینگ خلیج فارس گفت: در نخستین جلسه معارفه آقای علی عسگری مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس درباره رویکرد جدید هلدینگ خلیج فارس به چند نکته اشاره شد. یکی از عمده مسائل مطرح شده، ارتقای جایگاه هلدینگ خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین رسالت‌ها در این هلدینگ است. هم از حیث سهامداری و تعهد به سهامداران و نیز در مقابل اسناد بالادستی برنامه‌های پنجم و ششم ما هم باید جایگاه خود را ارتقا دهیم و نقش تعریف شده برای خود را ایفا کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که ابتدا به ساکن طرح‌های به زمین مانده را به سرانجام برسانیم. در بعضی از مجتمع‌های عظیم مثل پتروشیمی بندر امام و … مشکل تامین خوراک را داریم. یکی از برنامه‌های کلان ما این است که ظرفیت بلااستفاده‌ای که برای آن سرمایه گذاری کلانی انجام شده را به سرانجام برسانیم. برنامه‌های مختلفی برای جمع آوری گاز‌های فلر، هم در حوزه همکاری در نگهداشت و O&M واحد‌های نفتخیز چه در شرق و غرب کارون داریم و امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های خالی پر شود.

معاون برنامه‌ریزی هلدینگ خلیج فارس در مورد تسریع در اجرای پروژه بیان کرد: بعد از بررسی کامل و آسیب شناسی که روی پروژه‌ها انجام دادیم، متوجه شدیم، یکی از معضلات این پروژه تامین به موقع منابع مالی، تصمیم گیری به موقع است. عمده مشکل ما این بود که به موقع تصمیم نگرفتیم. اگر باتوجه به منابع مادی و معنوی و دارایی‌های فیزیکی به موقع تصمیم نگیریم، موضوع هدررفت هزینه‌های مادی را خواهیم داشت و نیز اینکه دچار چالش می‌شویم تا در راه اندازی تاخیر رخ دهد.

وی در مورد چالش های پیش رو خاطرنشان کرد: مهمتر از همه اینکه ما بین مدیران میدانی گسستی را حس کردیم. این یک نقیصه بود. آنچه که در ستاد تصمیم گیری، برنامه ریزی می‌شد با آنچه که در میدان و مجتمع انجام می‌شد تفاوت زیادی داشت. همین امر باعث اختلافات در ارائه آمارها، برنامه ریزی و راه اندازی شد. در طول ۱۸ ماه گذشته در هلدینگ خلیج فارس و بر اساس ماموریت اینجانب، این ماموریت به ما داده شد این پروژه‌ها باید جمع شود. یعنی باید فرمانده میدان و ستاد و. همه پای کار بیایند و تصمیم بگیرند. اینکه با یک سازنده ایرانی اختلاف داشته باشیم و کار روی زمین باشد، قابل قبول نیست. نباید راه اندازی پروژه‌ای که نورم آن ۵ الی ۶ سال است، به ۱۸ سال بینجامد. در مجموعه هلدینگ خلیج فارس این جسارت نهادینه شده که برای سرنوشت خود، مجتمع‌ها و منابع در اختیار، تصمیم بگیرید.

وی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به انجام پروژه مجموعه گچساران در طول ۱۸ ماه گذشته شاید ۳۲ بار در گچساران جلسه برگزار شد تا تصمیم گیری انجام شود. نگذاشتیم که مشکلات به تهران منتقل شود. قرار است ما یک سایت و یک مجتمع تولیدی را ایجاد کنیم، زودتر به سرانجام برسانیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم؛ بنابراین باید تصمیم را در محل خودش بگیریم یعنی آنجا که قرار است خلق ثروت انجام دهیم، جلسه گذاشتیم، کنار مدیران، ارکان مختلف، پیمانکاران، سازنده‌های داخلی و MC پروژه جلسه گذاشتیم تا ببینند که برای چه موضوعی دارند تصمیم می‌گیرند. ببینند آنچه که از سایت گزارش می‌رود با آنچه که در عمل دارد اتفاق می‌افتد، واقعیت دارد؟ اگر واقعیت داشت چرا پروژه‌ای که ۵ سال گذشته اعلام می‌شود که پیشرفت ۹۰ درصدی دارد، هنوز روی خاک است؟ با گذشت ۵ سال هنوز راه اندازی نشده است؟ علت این کار گسست، عدم تصمیم گیری و عدم جسارت بود. این نکات در تمام بدنه‌های هلدینگ خلیج فارس مشاهده می‌شود و به این سمت و سو می‌رود. این موضوع باعث شد که ما پروژه ناتمام در هلدینگ نداشته باشیم. نه تنها پروژه بلاتکلیف بلکه حتی برنامه برای راه اندازی، تکمیل، تامین مالی و … نداشته باشیم. تمام پروژه‌های هلدینگ خلیج فارس تعیین تکلیف شده اند.

حسن نشان زاده همچنین توضیح داد: پروژه گچساران که با هدف دریافت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اتان از پالایشگاه گاز بیدبلند و در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی احداث شده، طراحی شد. در حال حاضر ما آماده برگزاری جشن راه اندازی آغاز عملیات رسمی این پروژه هستیم.

وی درخصوص پتروشیمی گچساران عنوان کرد: این پروژه یک خصوصیت منحصر به فرد دارد. مهمتر از همه این است که در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی فعالیت می‌کند، زیرا ما در پایین دست این پتروشیمی، واحد‌های پلیمری گچساران، دهدشت، ممسنی و کارزون را خواهیم داشت. امیدواریم متولیان امر صنایع تکمیلی و پایین دستی در وزارت صمت به فراخور تولید این حجم محصولات پتروشیمی، برنامه ریزی لازم برای گسترش پایین دست نیز داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار هلدینگ خلیج فارس افزود: در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی؛ یکی از شعار‌های محوری مجموعه هلدینگ خلیج فارس، حتی فرمایشات رئیس جمهور و فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد. بنابراین، این یک رسالت ملی است. پتروشیمی گچساران، ایرانی‌ترین پتروشیمی کشور است. تلاش شده حداکثر نیازمندی‌های این مجتمع عظیم در تمام حوزه‌های مکانیکی، ابزاردیتی، برقی، تامین کاتالیست و مواد شیمیایی، تامین سرویس‌های جانبی با استفاده از تجهیزاتی که امکان ساخت آن‌ها در حوزه هوا ازت و تصفیه آب و پساب بود، در داخل کشور باشد. این را با افتخار می‌گویم که اولین واحد الفینی است که مشعل‌های کوره‌های آن ساخت داخل است. با اولین استارت نیز بدون هیچ مشکلی آغاز شد و در حال حاضر سومین و یا چهارمین کوره در حال تست است، خوراک می‌زنند و راه اندازی می‌کنند و بدون هیچ مشکلی استارت شد. سیستم‌های ورنر یکی از تجهیزات هایتک اینترنال کوره هاست.

وی تاکید کرد: ما تلاش کردیم این مجتمع عظیم بیش از این دچار فرسودگی نشود. ساختار این پروژه بیش ۱۶ سال طول کشید. مجبور شدیم اصلاحات انجام دهیم، یعنی به نوعی یک بار کالبدشکافی و آسیب شناسی کنیم. از نظر تکنیکال و فنی بهترین خبره‌های حوزه‌های مهندسی و بازرسی را به کار گرفتیم تا تمام مشکلات مشخص شود. اما آنچه که الزامات راه اندازی مجتمع عظیمی مثل پتروشیمی گچساران است، باید رعایت شود و این اتفاق رقم خورد.

وی گفت: پتروشیمی گچساران یکی از یازدهمین یا دوازدهمین الفین‌های ایران است. یکی از مگاپروژه‌هایی است که نه تنها بزرگترین پروژه‌های این استان است بلکه در جنوب بعید می‌دانم امسال پروژه‌ای بزرگتر از این در حوزه پتروشیمی داشته باشیم. هرچند آپادانا را در عسلویه داریم، اما از نظر حجم سرمایه گذاری، خود به تنهایی بزرگتر از پروژه‌هایی است که در سال جاری خواهیم داشت. در گچساران بیش از ۳ هزار نیرو فعالیت می‌کردند. با راه اندازی در زمان بهره برداری حدود ۱۰۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و دو الی سه برابر اشتغالزایی غیرمستقیم نیز ایجاد می‌شود.

نشان زاده خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه بحث فرایندی و تولید برای ما مهم بود، یکی از اولویت‌های اساسی ما در هر منطقه‌ای سازگاری صنعت پتروشیمی با شرایط آن منطقه است. به همین دلیل یکی از پیشرفته‌ترین واحد پساب صنعتی در این منطقه احداث شده است. واحد روغنی نیز تا پایان هفته جاری راه اندازی می‌شود. بخش تصفیه آب نیز به همین صورت. بنا داریم در راستای جلوگیری از آلایندگی و حفظ محیط زیست، اقتصاد تولید و مدیریت بهینه انرژی حتما مدیریت آب نیز در این مجتمع اعمال شود تا آب تصفیه شده به آب موردنیاز واحد‌های فرایندی تبدیل شود. قرار گرفتن این مجتمع در کنار سلسله کوه‌های زاگرس این رسالت را برای ما ایجاد می‌کند که این دو باید برای حیات این پتروشیمی وجود داشته باشد.

وی درباره محیط زیست گفت: آینده این مجتمع علاوه بر اینکه جلوی خام فروشی و فلرسوزی را می‌گیرد، باعث رشد این دیار خواهد شد. این یک افتخار برای ماست که این مجتمع باعث می‌شود در حوزه خدمات، صنعتی، گردشگری، دامداری و… می‌تواند این شهرستان را متحول کند. پروژه گچساران به طور خلاصه یک مگاپروژه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۸۳ هزار تن C۳+ طراحی شده است. یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک خود را از بیدبلند خلیج فارس به طول ۹۰ کیلومتر می‌گیرد. آب مجتمع پتروشیمی از طریق سد کوثر، یکی از بزرگترین سد‌های تامین آب در مجاورت این پتروشیمی، تامین می‌شود. قرار است، اتیلن تولیدی این مجتمع در واحد‌های پلیمر گچساران، پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی کازرون و ممسنی به پلی اتیلن تبدیل شود. یک زنجیره تا رسیدن به زنجیره تکمیلی را ادامه خواهیم داد. این مجتمع تمام فعالیت‌های مرتبط با راه اندازی را مطابق دستورالعمل لایسنس توسط همکاران در حال راه اندازی دارد.

مهندس حسن نشان زاده معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پایان گفت: در مجموعه هلدینگ خلیج فارس و پروژه‌ها ادعایمان این است که ما ادامه دهنده کار کسانی هستیم که قبل از ما برای این صنعت زحمت کشیدند، اما ما کمی متفاوت هستیم. ما راه را کمی متفاوت ادامه دادیم. اگر متفاوت نبودیم به این مرحله نمی‌رسیدیم. ضمن تشکر از همه عزیزان که برای این مجتمع زحمت کشیدند، اما متفاوت از آن‌ها حرکت کردیم و تغییر را احساس می‌کنیم. اگر شرایط سابق خوب بود، طبیعتا پروژه زودتر باید به سرانجام می‌رسد. ما ادعا نمی‌کنیم که بیش از دیگران می‌دانیم، اما متفاوت از دیگران؛ فکر می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم، راه می‌رویم و اقدام می‌کنیم. همین تفاوت باعث شد که مجتمع پتروشیمی گچساران به سرانجام برسد. امیدواریم بتوانیم حداکثر ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی و فلرسوزی را در کشور داشته باشیم و از این نعمت خدادادی که در اختیار ماست به نحو احسن به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

هلدینگ خلیج فارس توانسته در اقصی نقاط کشور به عنوان یک الگو معرفی شود

دکتر مهرداد عظیمی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این نشست خبری گفت: این پروژه حدودا یک بازه ۲۰ ساله دارد که اینجا از همه کسانی که در این مدت زحمت کشیده اند و عزیزانی که امروز کار را به سرانجام رساندند تشکر و قدردانی داریم. الحمدلله باید بگویم صنعت پتروشیمی صنعتی پیشرو و موفق در کشور است و اتفاقات خوبی را رقم می زند اما اگر بخواهیم پرواز کند و به اوج برسد نیاز به یک بال محرک دارد و آن اطلاع رسانی و اصحاب رسانه است که از شما نیز نهایت قدردانی و سپاسگزاری را داریم.

مهرداد عظیمی در خصوص پروژه پتروشیمی گچساران گفت: پروژه ای انشالله با حضور ریاست محترم جمهور را به بهره برداری می رسانیم که بیش از ۸۰ درصد آن بومی است و در واقع این صنعت در کشور بومی سازی شده است همچنین بیش از ۷۳ درصد نیروها از فرزندان شایسته این استان هستند. تمام پروسه مدیریتی این پروژه نیز از هموطنان ما هستند.

مدیر برند مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج فارس افزود: در مسئولیت اجتماعی شاید به لحاظ بودجه ای و ساختاری برخی از فعالیت ها در چهارچوب آن قرار بگیرد ولی در واقع کل این پروژه در این منطقه ماهیت مسئولیت اجتماعی دارد و انشالله چرخ این صنعت که به درستی بچرخد می تواند مشکلات این منطقه را بخوبی حل کند. یا در المان های هویتی لوگو هلدینگ خلیج فارس از رنگ سبز استفاده شده یعنی در واقع هلدینگ مکلف و مقید به توجه به سیانت از محیط زیست است به عنوان مثال یک ماه پیش پروژه ای که در هویزه افتتاح کردیم توانست ۴۰ درصد آلودگی هوا را کم کند یا در منطقه جفیرکه پروژه ماهیت زیست محیطی دارد و خود جزو مسئولیت اجتماعی است. صنعت پتروشیمی صنعتی موفق است که در بخش های مختلف توانسته حال و روز خوبی را به جامعه تزیق کند مثل بخش بورس و غیره.

مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: این تیم و مجموعه با احترام به فکر گذشتگان اجرای پروژه های نیمه تمام را یکی از راهبردهای اصلی قلمداد کرده که بسیار ارزشمند است و می تواند در جامعه الگوسازی شود. ما با  داشتن ۱۱ پروژه کلی خبرهای خوب برای مردم داریم. همچنین در مجموعه هلدینک توجه به حوزه دانش بنیان وجود دارد این فقط یک شعار نیست بلکه یک راهبرد است سال گذشته بدون واسطه اولین همایش پتروفن را برگزار کردیم که همه بدون واسطه خود را عرضه کنند و انشالله امسال دومین دوره را خواهیم داشت. همچنین سال قبل چهارمین نمایشگاه حمایت از تولید داخل و دانش بنیان را برگزار کردیم که بیش از ۱۸ میلیارد تومان قرار داد و تفاهم نامه امضائ شده است اینها شعار نیست بلکه عمل است. در مجموعه پترول نیز امسال طبق آمار ۷ پروژه برای افتتاح آماده شده است. هلدینگ خلیج فارس به فضل الهی و با همت برادران و خواهران، من و شما در اقصی نقاط کشور توانسته است به عنوان یک الگو معرفی شود.