مجتبی حاجی یوسفی- روزنامه نگار جامع خبر(جامع نیوز): رهبر معظم انقلاب در سال جاری شعار سال را مهار تورم و رشد تولید اعلام کرده که دستیابی به این اهداف با کنترل جریان نقدینگی و تامین مالی بنگاه های اقتصادی محقق می شود و تنها ابزاری که قابلیت اجرای راهبردها را دارد بازار سرمایه است. بازار […]

مجتبی حاجی یوسفی- روزنامه نگار

جامع خبر(جامع نیوز): رهبر معظم انقلاب در سال جاری شعار سال را مهار تورم و رشد تولید اعلام کرده که دستیابی به این اهداف با کنترل جریان نقدینگی و تامین مالی بنگاه های اقتصادی محقق می شود و تنها ابزاری که قابلیت اجرای راهبردها را دارد بازار سرمایه است.

بازار سرمایه در یک ماه گذشته با هدف جلوگیری از افزایش هیجان در معاملات وارد اصلاح شده و در همین مدت برخی از بازارهای موازی همچنین بورس و طلا هم وارد اصلا قیمتی شده اند و این مسئله نشان می دهد که بازار اگر در یک روند صعودی بدون توقف حرکت کند بعد از اصلاح سایر بازارها ریزش می کند. بنابراین برخلاف اینکه در ابتدای توقف رشد بازار برخی انتقادات شدیدی نسبت به عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار وارد کردند اما در مقطع کنونی بسیاری از کارشناسان به ضرورت استراحت بورس در روند صعودی تاکید دارند تا نوسانات بازار هم متعادل و منطقی باشد و مانع از فضاسازی نوسانگیر ها در بازار شود.

از طرف دیگر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی گزارشی از وضعیت تامین مالی بنگاه های تولیدی در ماه های اخیر از بورس داده و این مسئله دقیقا در راستای سیاست های بازار سرمایه است. به عبارت دیگر بازار سرمایه تنها در بازار سهام خلاصه نمی شود و باید به موازات آن بازار بدهی را تعمیق کند تا در کنار بازار پول بتواند در تامین مالی نفش آفرینی کند و از این طریق کارایی بازار را بالا ببرد.

در شرایط کنونی اقتصاد کشور در یک موقعیت حساس به سر می برد و در صورتی که بازار سرمایه به درستی مدیریت نشود می تواند به ایجاد انحراف در جریان نقدینگی و حتی تورم کالایی منجر شود. از این رو در حال حاضر علاوه بر اینکه باید از ناامیدی سهامداران نسبت به روند صعودی بازار جلوگیری کرد، باید از بخش تولید حمایت کرد تا در کنار بازدهی سهام تامین مالی هم تقویت شود.

در مقطع کنونی یکی از راهبردی دستیابی به اهداف بازار سرمایه اصلاح سیاست های قیمت گذاری دستوری، اصلاح قیمت خوراک و همچنان محدودیت درباره ارز صادراتی و… است و اگر این همگرایی بین بورس و سایر دستگاه های مربوطه در دولت اتفاق بیفتد قطعا بازار سرمایه ایران می تواند به ابزاری برای رشد تولید و مهار تورم تبدیل شود