نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت، ابزارآلات، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه با حضور عباس تقدسی نژاد مدیرعامل مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب، محمود گودرزی مدیر  برگزاری این نمایشگاه، اعضای شورای سیاست گذاری این رویداد و اصحاب رسانه در محل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد. در این نشست عباس تقدسی نژاد مدیرعامل مرکز نمایشگاه های […]

نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت، ابزارآلات، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه با حضور عباس تقدسی نژاد مدیرعامل مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب، محمود گودرزی مدیر  برگزاری این نمایشگاه، اعضای شورای سیاست گذاری این رویداد و اصحاب رسانه در محل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.

در این نشست عباس تقدسی نژاد مدیرعامل مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب با تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه، بیان داشت: ما در تاریخ کشور جدال های متعددی را تجربه کرده ایم. این جدال ها موجب تاخیر ورود ما به عنوان یک کشور با سابقه در عرصه های مختلف اقتصادی دنیا است. این جدال امروزه در  حوزه های مختلف مانند صنعت، فرهنگ و سیاست جریان دارد. یکی از این جدال ها که متاسفانه در سال های گذشته تداوم داشته است در حوزه صنعت نمایشگاهی بوده است.

وی افزود: از همین رو خوشحالم عنوان کنم که این جدال در صنعت نمایشگاهی کشور به پایان رسیده است. ما به توافقات بسیار خوبی با نمایشگاه بین المللی تهران رسیده ایم. ظرف چند روز آینده نیز تفاهمنامه مشترکی را برای رسیدن به یک فصل مشترک برگزاری نمایشگاه ها در شهر تهران امضا خواهیم کرد. به طور حتم هم مجموعه نمایشگاه بین المللی تهران و هم مجموعه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب دو سرمایه بزرگ جمهوری اسلامی  ایران هستند. صلاحیت ما نیز بر آن است که بتوانیم از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کنیم.

تقدسی نژاد با بیان اینکه قریب ۳۰۰ هزار شغل (به صورت مستقیم و غیرمستقیم) در صنعت نمایشگاهی کشور ایجاد شده است، گفت: با سابقه بیش از نیم قرن صنعت نمایشگاهی در کشور و با وجود ۳۲ مرکز نمایشگاهی در سطح ایران نباید جایگاه ما در صنعت نمایشگاهی دنیا به این میزان پایین باشد. بر اساس آمار رسمی UFI قبل از شیوع ویروس کرونا گردش مالی صنعت نمایشگاهی در دنیا ۵۵۱ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در همان بازه زمانی گردش مالی صنعت نمایشگاهی در کشور ما ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. به طور قطع بخشی از این کمبود ناشی از آن است که ما نتوانستیم در این صنعت مهم سیاست گذاری، هدایت و نظارت درست داشته باشیم.

مدیرعامل مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب همچنین گفت: نحوه مدیریت در صنعت نمایشگاهی بسیار موضوع با اهمیتی است. در بسیاری از کشور های دنیا بخش خصوصی مسئول صنعت نمایشگاهی است. ورود بیش از حد بخش های دولتی در فعالیت های نمایشگاهی یکی از دلایل عقب افتادگی ما از صنعت نمایشگاهی دنیا است. ما باید از نحوه غریزی رویدادها (که گرفتار چرخه تکرار شده است) به سمت هوشمندسازی و پیاده سازی روش های نوین برگزاری حرکت کنیم.

استفاده از ظرفیت استارت آپ ها در صنعت نمایشگاهی

وی در ادامه به ظهور استارت آپ ها در عرصه های مختلف تجاری و اقتصادی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این موضوع جزو نقاط مغفول صنعت نمایشگاهی ما است. به عقیده من ما می توانیم در زمینه ایجاد بستر مناسب برای حضور شرکت های نوآور، علمی و فناورمحور و استارت آپی در صنعت نمایشگاهی باشیم. شاید بتوان با این اقدامات به صنعت نمایشگاهی کشور شخصیت داد. متاسفانه امروزه بسیاری از مردم نمایشگاه ها را به عنوان یک صنعت می شناسند. فعالان این صنعت باید به نحوی برخورد کنند که «صنعت» بودن نمایشگاه ها به نگاه غالب تبدیل شود.

تقدسی نژاد در ادامه عنوان کرد: نمایشگاه ها می توانند نقش تعیین کننده ای در تنوع بازارسازی داشته باشند. اینکه نمایشگاهی در ۴ روز برگزار شود و تا سا ل آینده و دوره بعدی برگزاری آن نمایشگاه اتفاق خاصی در آن حوزه رخ ندهد اشکال و ضعف بزرگ صنعت نمایشگاهی ما است. اعتقاد جدی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بر این است که نمایشگاه ها باید ۳۶۵ روزه و۳۶۰ درجه به معنی تنوع حوزه های بازار صنعتی، تجاری و اقتصادی باشند. ما در نمایشگاه شهر آفتاب ایجاد نمایشگاه های دائمی و هاب های تجاری بین المللی را دنبال خواهیم کرد تا هر نمایشگاه موقتی در کنار خود یک نمایشگاه دائمی در حوزه تولید داشته باشد.

تبدیل نمایشگاه شهر آفتاب به هاب بین‌ المللی پارک‌ های فناوری

مدیرعامل مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب افزود: ما تفاهم نامه ای را میان نمایشگاه بین المللی آفتاب، هاب فناوری جمهوری اسلامی ایران، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی امضا کردیم که در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. بر اساس این تفاهم نامه امضا کنندگان این تفاهم نامه هاب مرکزی بین المللی پارک های علم و فناوری کشور خواهند شد. با این تفاهم کارخانه های نوآوری در مجموعه نمایشگاهی آفتاب مستقر خواهند شد. تفاهم نامه ای را هم با مرکز تجاری ایران در افغانستان امضا کرده ایم تا بر اساس آن به عنوان اولین کشور از مجموع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را در نمایشگاه آفتاب مستقر کنیم.

تقدسی نژاد خاطرنشان کرد: ما هفته گذشته برای اولین بار در این صنعت اولین شورای عالی راهبردی صنعت نمایشگاهی در مجموعه نمایشگاهی آفتاب را پایه گذاری کردیم. در این شورا از متخصصان و نخبگان حوزه های مختلف که به هر نحوی با فعالیت های نمایشگاهی ارتباط دارند دعوت کرده ایم تا با عضویت در این شورا نقش سیاست گذاری در عرصه فعالیت های این صنعت را بر عهده بگیرند. تفاهم نامه  دیگری را نیز با سازمان غیرتجاری متخصصین و مدیران کشور امضا کرده ایم که به عقیده من اثر بسیار خوبی بر تمرکز فعالان بخش خصوصی صنعت نمایشگاهی خواهد داشت.

وی افزود: ما توافقی نیز با سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام داده ایم. بر اساس این تفاهم نامه تا سقف ۷۰ درصد تخفیف بیلبوردهای شهری و مجموعه های تبلیغاتی شهرداری را به نفع  شهر آفتاب داشته باشیم. این اقدام ارزش افزوده ای برای نمایشگاه هایی که در این مجموعه نمایشگاهی برگزار می شوند به همراه خواهد داشت تا بتوانند از این تخفیف ویژه استفاده کنند