آسیاتک در سال ۱۴۰۱ به سود خالص ۲۲۰ میلیارد تومانی دست یافته است که در مقایسه با ۱۳۹۹، حدود سه‌برابر شده. این شرکت در سال گذشته از ارائه خدمات اینترنت، IT و فروش تجهیزات درآمدی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان داشته است. گزارش تفسیری هیئت‌مدیره شرکت «انتقال داده‌های آسیاتک» منتهی به سال ۱۴۰۱ منتشر شده. […]

آسیاتک در سال ۱۴۰۱ به سود خالص ۲۲۰ میلیارد تومانی دست یافته است که در مقایسه با ۱۳۹۹، حدود سه‌برابر شده. این شرکت در سال گذشته از ارائه خدمات اینترنت، IT و فروش تجهیزات درآمدی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان داشته است.

گزارش تفسیری هیئت‌مدیره شرکت «انتقال داده‌های آسیاتک» منتهی به سال ۱۴۰۱ منتشر شده. این شرکت که ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی، مخابراتی، اینترنتی و اینترانتی است، براساس آمارهای رسمی سال ۱۴۰۱، سهم بازار ۱۱٫۵ درصدی در بازار اینترنت پهن‌باند ثابت کشور دارد. تعداد مشترکین سرویس XDSL آسیاتک بیش از یک میلیون نفر است

روند تغییرات سودآوری آسیاتک نشان می‌دهد که سود خالص سال ۱۴۰۱ این شرکت در مقایسه با سال ۱۳۹۹، بیش از سه‌برابر شده است.

جزئیات درآمدی آسیاتک

بخش اعظم درآمد آسیاتک از ارائه خدمات اینترنت و بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. این خدمات شامل خدمات اینترنت ADSL ،TD-LTE، تلفن ثابت VOIP، پهنای باند اینترنت، اینترنت OWA و مکالمات بین‌الملل به کاربران و خدمات عمده‌فروشی اینترنت می‌شود.

آسیاتک همچنین ۳۸۹۶ میلیارد تومان از ارائه خدمات IT و ۲۰ میلیارد تومان از فروش کالا درآمد داشته است.

منظور از ارائه خدمات IT، محتوای دیتاسنتر IXP، انتقال داخل شبکه، آدرس شبکه، میزبانی دیتاسنتر، سرور اختصاصی، پیامک و… و منظور از فروش کالا نیز فروش تجهیزات از قبیل مودم، سرور و… است.

تغییر نحوه تعیین محصولات و سرویس‌ها با توجه به افزایش استفاده از اینترنت و بالطبع ترافیک بیشتر مورد استفاده کاربران، اصلاح مکانیزم مدیریت شبکه فروش آسیاتک و اصلاح مکانیزم انگیزشی عاملان فروش، افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی و افزایش استفاده از اینترنت در شرکت‌ها و ادارات جهت ارائه بهتر خدمات و محصولات خود، تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری، طراحی سرویس‌ها ازجمله امکانات تحویل سرور آنی، حرکت به‌سمت و فروش خدمات با ارزش افزوده بیشتر و ارتقای درآمدهای خدمات تلفن ثابت اینترنتی و پیامک ازجمله دلایلی است که آسیاتک برای افزایش درآمد خود ذکر کرده.

این مجموعه همچنین جزئیات بیشتری از درآمد خود منتشر کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهند بیشتر رشد را درآمد تلفن ثابت و پیامک نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته‌اند و کمترین نیز فروش تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی بوده که کاهش نزدیک ۶۰ درصدی را تجربه کرده است.

افزایش درآمد تلفن ثابت ناشی از افزایش تعداد مشتری حاصل شده، اما آسیاتک دلیل کاهش فروش تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی را ارائه نکرده است.

هزینه ۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه فیبر نوری

آسیاتک در بخش دیگری از گزارش خود به محصولات و طرح‌های در دست اقدام اشاره نموده و برآورد هزینه‌ها و درصد پیشرفت را اعلام کرده است.

این شرکت طبق توافق صورت‌گرفته با وزارت ارتباطات، توسعه یک میلیون فیبر نوری را عهده‌دار شده و برای این پروژه هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان متصور است؛ البته ممکن است این رقم طی سال‌های آتی و براساس توافق و الزامات دولت افزایش یابد.

تا پایان سال ۱۴۰۱، این پروژه پیشرفت ۴ درصدی داشته و آسیاتک امیدوار است توسعه خدمات فیبر نوری نرخ بازدهی ۲۰ درصدی داشته باشد

در بخش دیگر گزارش نیز به وضعیت آسیاتک در مقایسه با سایر اپراتورها اشاره شده است. سامانه فرادید امکان جمع‌آوری اطلاعات، کیفیت خدمات ارائه‌شده از سوی اپراتورها و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات را ممکن ساخته و طبق نتایج آن، آسیاتک در سال ۱۴۰۱ رتبه اول را در میان اپراتورها به‌دست آورده است.

آسیاتک داده‌هایی نیز درباره منابع انسانی خود منتشر کرده. براساس اعلام این شرکت، ۷۸۷ نفر در سال ۱۴۰۱ در آسیاتک مشغول به کار بودند. میانگین سنی کارکنان این مجموعه ۳۲ سال است و بیش از ۶۷ درصد آن‌ها دارای مدرک لیسانس هستند.

گزارش تفسیری هیئت‌مدیره آسیاتک برای سال ۱۴۰۱ را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.