آیین بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه مجهز به ۷۴ دستگاه شارژ خودروهای برقی تهران روز دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ با حضور شهردار تهران، وزیر صمت، رئیس و اعضای شورای شهر تهران و مسئولین بلندپایه کشور و پلیس راهور در برج آزادی برگزار شد. اهمیت راه‌اندازی جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی از این جهت است که برقی‌سازی در […]

آیین بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه مجهز به ۷۴ دستگاه شارژ خودروهای برقی تهران روز دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ با حضور شهردار تهران، وزیر صمت، رئیس و اعضای شورای شهر تهران و مسئولین بلندپایه کشور و پلیس راهور در برج آزادی برگزار شد.

اهمیت راه‌اندازی جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی از این جهت است که برقی‌سازی در حمل و نقل از جمله راهکارهای مقابله با مشکلات زیست محیطی شهرهای بزرگ مانند تهران محسوب می‌شود.

با افزایش تقاضا برای برق‌سازی خودروها نیاز به توسعه و بهبود زیرساخت‌های ایستگاه‌ها و جایگاه‌های شارژ خودرو نیز افزایش می‌یابد.

رشد تولید وسایل حمل و نقل الکتریکی در جهان خودروسازان داخلی را به ساخت و توسعه خودروهای برقی سوق داده و آنها بر آنند تا با معرفی و ساخت انواع ناوگان برقی با قابلیت بومی‌سازی این فناوری، برقی‌سازی خودروها را دنبال کنند به نحوی که به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و آلودگی‌های صوتی منجر شود. ورود تاکسی‌های برقی و ارائه خدمات حمل و نقل پاک در کلان شهرها نیز از دیگر دلیل علل لزوم توجه به زیرساخت‌های خودروهای برقی خواهد بود.

با توجه به تفاهم‌نامه فی مابین شهرداری تهران و گروه مپنا که بخشی از آن به اعلام آمادگی جهت مهندسی، اجرا و تدارک پروژه‌های مربوط به زیرساخت‌های خودروی برقی می‌باشد، سیاست‌های شهرداری تهران نیز به منظور کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و در راستای ارتقای خدمت رسانی به شهروندان به سمت برقی‌سازی پیش می‌رود.

در نتیجه با توجه به ماده ۹ قانون هوای پاک (وزارت کشور) موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت ۵ سال از محل منابع درآمدی ماده (۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودرو برقی – بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

بر همین اساس و بر حسب الامر شهردار محترم تهران مبنی بر تجهیز فوری شهر تهران به جایگاه‌های شارژ خودرو برقی، نسبت به خرید ۷۴ دستگاه شارژرهای ac و dc )کند و تند) خودروهای برقی از گروه مپنا که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه برق صنعتی نیز محسوب می‌شود توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اقدام گردید.

پس از این توافقات این پروژه شروع به اجرا گردید و از صفر تا صد ظرف ۲۴ روز بصورت جهادی توسط شرکت مپنا این ایستگاه‌ها در سطح شهر تهران نصب شد که امروز شاهد مراسم آیین رونمایی از آنها در برج آزادی هستیم. در این آیین مسئول طی سخنرانی بر اهمیت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های استفاده از خودروها پرداختند.

بر اساس این گزارش موسی رفان مدیر برق و کنترل گروه مپنا در مراسم بهره‌برداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: با افزایش تقاضا برای برقی سازی خودروها،نیاز به توسعه و بهود زیر ساخت ایستگاهها و جایگاههای شارژ خودرو نیز خواه ناخواه افزایش خواهد یافت.
وی افزود: رشد تولید وسایل حمل و نقل الکتریکی خودروسازان داخلی را به ساخت و توسعه خودروهای برقی سوق داده و آنها برآنند تا با معرفی و ساخت انواع ناوگان برقی با قابلیت بو میسازی این فناوری برقی سازی خودروها را دنبال کنند به نحوی که به کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و آلودگیهای صوتی منجر شود ورود تاکسی های برقی و ارائه خدمات حمل و نقل پاک در کلان شهرها نیز از دیگر علل لزوم توجه به زیرساخت های خودروهای برقی خواهد بود.
رفان ادامه داد:مبحث برقی سازی تهران در حالی مد نظر قرار گرفته است که تاکنون ۳ ایستگاه در پایتخت نصب شده و از سویی با همت وزارت صمت، شهرداری و مپنا موضوع برقی سازی تهران در دستور کار این دوایر قرار گرفته است.
 وی  با بیان اینکه از ۱۵ ایستگاه برنامه‌ریزی شده، شش ایستگاه در پارکینگ‌ها، چهار ایستگاه در بوستان‌ها و مابقی در مکان‌های عمومی احداث خواهند شد، گفت: در این پروژه ۴۴ شارژر سریع، ۵۰ شارژر AC نصب شدند که ۳۰ تا ۲۴۰ کیلوولت هستند و همچنین ۹۱ سوکت شارژ دارند.
وی افزود: این پروژه از روز ۹ مرداد تا ۵ شهریور آماده شد و عملا  در بازه زمانی ۲۴ روزه به اجرا رسید.
رفان با اشاره به چالش‌های اجرای این پروژه تصریح کرد: اولین چالش تخصیص مکان و چالش بعدی تامین امنیت بوده است.
مدیر برق و کنترل گروه مپنا، برنامه‌ریزی برای دیماند برق را چالش دیگر اجرای این پروژه برشمرد و افزود: برای احداث ۱۵ ایستگاه مشکلی نداریم اما با افزایش تعداد دچار مشکل می شویم.

رفان با بیان اینکه هماهنگی بین سازمان‌های شهرداری از دیگر چالش‌هاست، اظهار کرد: طرح جامع مطالعاتی شهر تهران را در دستور کار داریم و بر این اساس ۵۰۰۰ دستگاه شارژر ظرف یک سال آماده نصب و راه اندازی می‌شود.
وی با بیان اینکه زیرساخت تامین خودرو باید توسط شهرداری و وزارت صمت فراهم شود، اظهار کرد: تشکیل یک شرکت مشترک متشکل از شهرداری، مپنا و خودروسازان پیشنهاد شد که بناست متولی نصب و نگهداری و بهره برداری از ایستگاه‌های شارژ باشد، ‌پیش‌نویس این طرح تهیه شده و در فرصت مقتضی به نتیجه خواهد رسید.
این مقام مسئول اضافه کرد:با توجه به تفاهم نامه فی مابین شهردار تهران و گروه مپنا که بخشی از آن به اعلام آمادگی جهت مهندسی، اجرا و تدارک پروژه های مربوط به زیر ساختهای خودروهای برقی است، سیاستهای شهرداری تهران نیز به منظور کاهش آلودگی هوای کلان شهر تهران و لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و در راستای ارتقاء خدمت رسانی به شهروندان به سمت برقی سازی پیش خواهد رفت.
رفان با اشاره به چالش‌های اجرای این پروژه تصریح کرد: اولین چالش تخصیص مکان و چالش بعدی تامین امنیت بوده است.
مدیر برق و کنترل گروه شرکت  مپنا، برنامه‌ریزی برای دیماند برق را چالش دیگر اجرای این پروژه برشمرد و افزود: برای احداث ۱۵ ایستگاه مشکلی نداریم اما با افزایش تعداد دچار مشکل می شویم.
رفان با بیان اینکه هماهنگی بین سازمان‌های شهرداری از دیگر چالش‌هاست، اظهار کرد: طرح جامع مطالعاتی شهر تهران را در دستور کار داریم و بر این اساس ۵۰۰۰ دستگاه شارژر ظرف یک سال آماده نصب و راه اندازی می‌شود.
مدیر برق و کنترل گروه شرکت  مپنا با بیان اینکه زیرساخت تامین خودرو باید توسط شهرداری و وزارت صمت فراهم شود، اظهار کرد: تشکیل یک شرکت مشترک متشکل از شهرداری، مپنا و خودروسازان پیشنهاد شد که بناست متولی نصب و نگهداری و بهره برداری از ایستگاه‌های شارژ باشد، ‌پیش‌نویس این طرح تهیه شده و در فرصت مقتضی به نتیجه خواهد رسید.
بر اساس این گزارش همچنین عباس علی آبادی وزیر صمت نیز در این مراشم  با بیان اینکه امکان شارژ خودرو در منزل در حال فراهم شدن است، گفت: این فناوری در داخل کشور بومی شده و می توانیم در اقصی نقاط کشور امکان شارژ خودرو را داشته باشیم.
این آرزویی است که سال ها برای آن تلاش شده است. آینده برقی است؛ البته نهضت برقی سازی از انقلاب صنعتی دوم شروع شد. سال ۱۹۳۶ فورد در امریکا بیش از ۳۰ هزار خودروی برقی فروخت اما به دلیل ذخیره انرژی این حرکت متوقف شد.
وی ادامه داد: از طرفی بنزین آسان در دسترس بود و خودروهای دیزلی رشد قابل قبولی کرد درحالی که متوجه محیط زیست نبودیم و این خودروها جانشین خودروهای برقی شدند. بنابراین برقی سازی از یک قرن پیش شروع شده است.

علی آبادی با بیان اینکه خودروی برقی امروز در دنیا به سرعت در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: ماشین های برقی اقتصادی اند؛ برای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۱۵ کیلووات برق و ۱۰ لیتر بنزین لازم است؛ هزینه برقی آن حدود یک دلار خواهد شد، در حالی که ۱۰ لیتر بنزین حدود ۸ دلار هزینه دارد.
و در پایان این مراسم، حضار و مسئولین جایگاه شارژ خودرو میدان آزادی را رسما افتتاح کردند