جامع خبر(جامع نیوز): نشست تخصصی اصلاح الگوی مصرف سازه‌های فولادی عصر ۲۵ مهرماه همزمان با سیزدهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت ایران، برگزار شد.این نشست تخصصی مهدی کوهی مدیرعامل ، علی نصیری سرپرست معاونت بازرگانی، مهدی نصر معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه ، محمدامین یوسف زاده مدیر سابق نورد […]

جامع خبر(جامع نیوز): نشست تخصصی اصلاح الگوی مصرف سازه‌های فولادی عصر ۲۵ مهرماه همزمان با سیزدهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت ایران، برگزار شد.
این نشست تخصصی مهدی کوهی مدیرعامل ، علی نصیری سرپرست معاونت بازرگانی، مهدی نصر معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه ، محمدامین یوسف زاده مدیر سابق نورد شرکت ذوب آهن اصفهان، سیامک ایپکچی رئیس انجمن سازه های فولادی ایران، حامد ضیایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران بحث و تبادل نظر کردند .
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : تیر آهن بال پهن به سهولت مونتاژ می شوند و این امر موجب افزایش سرعت در ساخت و ساز می گردد . وی افزود : تیرآهن های بال پهن مقاومت ساختمان در برابر زلزله را تا شدت ۸ تا ۱۲ ریشتر  به نسبت سایز افزایش می دهند در حالیکه سازه های بتنی در برابر زلزله تا ۷ ریشتر مقاوم هستند .
کوهی اظهار داشت : امکان تولید سازه های فولادی به صورت مدولار نیز فراهم است .در واقع این سازه ها به صورت پک ارائه می شوند که برای ساخت و ساز آماده است .
مهدی نصر معاون سابق برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن نیز گفت : مطالعات انجام شده نشان می دهد که ظرفیت مصرف یک میلیون تن در سال برای تیر آهن های بال پهن در کشور وجود دارد .
وی افزود : ذوب آهن اصفهان زیرساخت و منابع انسانی لازم و مناسب را برای توسعه این محصول دارد و امیدوارم شاهد رشد بهره گیری از سازه های فولادی در صنعت ساختمان کشور باشیم . سیامک ایپکچی رئیس هیات مدیره انجمن سازه های فولادی کشور نیز گفت : هم اکنون سهم سازه های فولادی در صنعت ساختمان کشور افول کرده است و لذا باید آسیب شناسی لازم در این خصوص صورت بگیرد .
وی خاطر نشان ساخت : در کشور به لحاظ دانش فنی در سطح بسیار خوبی هستیم اما برای توسعه صنعت ساختمان از طریق بهره گیری از سازه های فولادی بیش از هرچیز باید فرهنگ سازی انجام شود .
محمد امین یوسف زاده مدیر سابق نورد ذوب آهن گفت : سازه های فولادی حداقل ۴۰ درصد سبک تر از سازه های بتنی هستند و ایمن تر می باشند . وی افزود : سازه های فولادی با استفاده از تیرآهن های بال پهن به لحاظ ایمنی و مقاومت با تیرورق قابل مقایسه نیست . درواقع تیرورق می تواند فاجعه بیافریند زیرا با جوشکاری ساخته می شود و هنگامی که جوش زیر نما قرار بگیرد امکان بازرسی جوش وجود نخواهد داشت.
علی نصیری سرپرست معاونت بازرگانی ذوب آهن اصفهان نیز گفت: تیرآهن‌های بال‌پهن سرعت ساخت وساز را افزایش می دهد و این امر زمان پروژه را کاهش می دهد که در کاهش هزینه بسیار موثر است . وی یادآور شد : لازم است این محصول به بازار به خوبی معرفی شود و ذوب‌آهن اصفهان آمادگی دارد با نهادهای ذیربط در این زمینه همکاری نماید .
حامد ضیایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی ایران نیز گفت : برای افزایش سهم بازار سازه های فولادی در صنعت ساختمان باید نقاط قوت آن از جمله ایمنی بیشتر و سرعت در ساخت و ساز را به خوبی معرفی کنیم . وی افزود : بعد از زلزله منجیل به کیفیت ساخت وساز توجه ویژه‌ای صورت گرفت و اگر مشکلات ناشی از تحریم نبود هم اکنون در سطح جهانی مطرح بودیم و می توانستیم در صادرات سازه های فولادی به رقم بالای ۲ میلیارد دلار برسیم .
ضیایی گفت : سازه های بتنی به لحاظ اینکه قابل بازیافت نیست به محیط زیست آسیب می زند و مصرف آب در ساخت آن بسیار زیاد است
در ادامه نشست تبادل نظر بین حاضرین پنل برگزار شد.