کارشناس بازار سرمایه معتقد است که خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از همه لحاظ نسبت به معامله در بازار سنتی طلا برتری دارد و اگر عموم مردم با مزایای طلای بورسی آشنا شوند دیگر به سراغ بازار سنتی نخواهند رفت. همایون دارابی در گفت و گو با کالاخبر به مزایای معاملات گواهی […]

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از همه لحاظ نسبت به معامله در بازار سنتی طلا برتری دارد و اگر عموم مردم با مزایای طلای بورسی آشنا شوند دیگر به سراغ بازار سنتی نخواهند رفت.

همایون دارابی در گفت و گو با کالاخبر به مزایای معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در معاملات بورس کالا قواعدی وجود دارد که شرایط به مراتب بهتری برای سرمایه گذاران به نسبت بازارهای سنتی فراهم می شود که در حوزه طلا نیز شاهد این موضوع هستیم.

دارابی گفت: موضوع اول، ابهام در فرآیند قیمت طلا در بازار سنتی است به طوریکه وقتی برای خرید طلا یا سکه به بازار یا صرافی می رویم، اختلاف قیمت شدیدی را مشاهده می کنید به طوری که طلا معمولا ۳۰۰ هزار تومان ارزان تر خریداری شده و گران تر به فروش می رسد، در صورتیکه تفاوت قیمتی در بورس کالا ناچیز است و مثلا در حدود ۳۰ هزار تومان است پس در معاملات طلای بورسی، هزینه اضافی به خریدار یا فروشنده تحمیل نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دوم اینکه در بازار سنتی اگر معاملات دچار نوسان قیمت شود، صراف یا طلافروش می تواند سکه را از شما خریدار نکند و از فروش آن امتناع کند؛ در صورتیکه در بورس کالا همیشه برای گواهی سپرده، خریدار و فروشنده وجود دارد ضمن اینکه حضور بازارگردان ها نیز به این موضوع عمق بیشتری می دهد و بازارگردان ها می توانند در هر شرایطی عرضه کنند یا خریدار باشند.

دارابی عنوان گرد: موضوع بعدی، امنیت و نگهداری گواهی سپرده شمش طلاست به طوری که گواهی، قابلیت دزدیده شدن ندارد اما همواره برای نگهداری یا خرید و فروش سکه و طلا، دردسرهای امنیتی وجود دارد؛ از طرفی در بورس کالا افراد می توانند پول خود را در لحظه دریافت کنند ولی در بازار سنتی اینگونه نیست؛ لذا از هر نظر معاملات طلای بورسی بهتر از بازار سنتی عمل می کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از سوی دیگر وقتی معاملات آپشن و فیوچرز در حوزه طلای بورسی وارد می شود، عملکردها بسیار راحت تر می شود و شما می توانید طلا را برای زمان مشخصی بخرید یا بفروشید که این معاملات هم اکنون در بورس کالا فعال است. ضمن اینکه می توان ابزارهای زیادی روی گواهی سپرده طلا تعریف کرد و از این ابزار برای وثیقه گیری و پرداخت وام بهره گرفت.

دارابی ادامه داد: مزیت مهم دیگر گواهی سپرده شمش طلا این است که سرمایه های خرد هم می تواند وارد این بازار شود به طوری که در بورس کالا هر گواهی معادل یک دهم گرم طلاست لذا به سرمایه گذار این امکان داده می شود که بدون نیاز به نقدینگی بالا و با حدود ۳۰۰ هزار تومان سرمایه، در این بازار وارد شود در حالیکه در بازار سنتی اینطور نیست.

دارابی افزود: متاسفانه چون برای خرید سکه و طلا گرایش به بازار سنتی بیشتر است، متاسفانه حباب سکه های کوچک و کم وزن یعنی سکه یک گرمی، ربع و نیم، قابل ملاحظه است به همین دلیل ترویج فرهنگ مراجعه به بورس کالا برای خرید مشتقاتی از طلا از جمله شمش، می تواند به کاهش حباب سکه های فیزیکی کمک و شرایط بهتری را در بازار ایجاد کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با خرید گواهی سپرده شمش طلا، امکان تحویل فیزیکی نیز وجود دارد و فرد می تواند با خرید حداقل یک کیلو شمش با مراجعه به خزانه بانک، شمش خود را دریافت کند یا برعکس وقتی شمش را به خزانه بانک ها تحویل دهد می تواند معادل آن گواهی دریافت کند؛ در واقع امکان تحویل فیزیکی یکی از امتیازاتی است که معامله در بورس دارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، برای افرادی که می خواهند در بازار طلا سرمایه گذاری کنند تنوع ابزارهای بورس کالا کامل بوده و امیدواریم حمایت و فرهنگ سازی بیشتری در این خصوص صورت بگیرد زیرا در حال حاضر بسیار مهم است که افراد با این ابزارها آشنا باشند و نحوه استفاده از آن را بدانند بنابراین جا دارد ابزارهای مالی بازار سرمایه در دروس دبیرستان ها و دانشگاه ها گنجانده شود.

دارابی در پایان اضافه کرد: اگر این آموزش ها به افراد داده شود چند مزیت دارد، اول اینکه مشکلات بازار سنتی برطرف شده و نحوه سرمایه گذاری به میزان قابل ملاحظه ای تغییر می کند از سوی دیگر به دلیل اینکه طلای مربوطه در خزانه بانک وجود دارد، امکان چرخش طلا در ساختار اقتصاد ایجاد می شود و بانک می تواند بر اساس برخی استاندارد ها این طلا را در اقتصاد به حرکت در بیاورد و این موضوع برای اقتصاد یک مزیت بسیار محسوب می شود.