مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی تهران با حضور معاون رئیس جمهور، معاون شهرسازی شهرداری تهران، مدیرعامل شهر آفتاب، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک دیگر مسئولان و فعالان این حوزه ورسانه ها برگزار شد. معاون رئیس جمهور در این مراسم اظهار کرد: دولت همیشه در کنار بخش […]

مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی تهران با حضور معاون رئیس جمهور، معاون شهرسازی شهرداری تهران، مدیرعامل شهر آفتاب، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک دیگر مسئولان و فعالان این حوزه ورسانه ها برگزار شد.

معاون رئیس جمهور در این مراسم اظهار کرد: دولت همیشه در کنار بخش خصوصی بوده است و حمایت‌های خود را نشان داده است. رئیس جمهور ساعت‌‌ها با تولیدکنندگان صحبت کرده و مشکلات آنها را شنیده و جدول زمان‌بندی تعیین کرده است که باید تا زمان معین این مسائل و مشکلات بخش خصوصی حل شود. چندی پیش که اموال بلوکه شده کشور آزاد شد، رئیس جمهور اعلام کردند که این پول باید به تولید کشور اختصاص داده شود و صنعت کاشی می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و خودی نشان دهد.

سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در این مراسم اظهار کرد: صنعت کاشی به عنوان یک صنعت بزرگ به اقتصاد کشور کمک بسزایی کرده و بسیاری از کشورها علاقه‌مند به خرید کاشی ایرانی هستند زیرا علاوه بر جنبه صنعتی بودن کاشی‌سازی یک هنر است که از زمان‌های دور و در دوره اسلامی این هنر به شکوفایی و بالندگی رسیده است. در رشته‌ معماری، قالیبافی، فرش‌بافی و… ما شاهد این شکوفایی هستیم.
وی افزود: با نگاهی به مساجد و صنعت معماری ما که تجلی جلوه‌های الهی است و با نگاهی به گنبد و مناره‌ها می‌توان زیبایی این هنر را مشاهده کرد که بخش بزرگی از آن با کاشی انجام می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم بخشی از این صنعت، مسئله هنر است که باید از هنرمندان و طراحان در آن استفاده کرد.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: پیوند میان علم و صنعت مسئله بسیار مهمی است و دانشجویان و استادان دانشگاه با حضور در این نمایشگاه‌ها می‌توانند یک واحد عملی را پاس کرده و مهارت بیاموزند. در برنامه پنجم توسعه به این مسئله بسیار توجه شده که دانش‌آموز و دانشجوی ما فقط بحث‌های نظری را دنبال نکند و مهارت بیاموزد. این نمایشگاه می‌تواند یک واحد عملی بسیار آموزنده برای دانشجویان این رشته باشد.
وی گفت: همان‌طور که در ایام هفته دولت اشاره شد نزدیک به دو میلیون واحد مسکونی و زمین رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که همین باری را از دوش خانواده‌ها برمی‌دارد و می‌تواند صاحب خانه شوند و صنعت کاشی در این میان برای تزئین و زیباسازی این واحدها نقش بسزایی دارد. نزدیک به ۱۵۰ واحد تولیدی در شهرهای مختلف کشور وجود دارد که ساخت این مسکن‌ها می‌تواند کمک بسزایی به این واحدهای تولیدی کند و باعث رونق صنعت کاشی‌ و سرامیک شود.
حسینی اظهار کرد: از دیگر مسائل بحث دیپلماسی اقتصادی است. رابطه با کشورهای همسایه و قدرت‌های نوظهور اقتصادی مانند برزیل، آفریقا جنوبی و… فرصت مناسبی برای رشد اقتصادی و صنعت کشور است. سفرهایی که رئیس‌جمهور محترم به این کشورها انجام داده موثر بوده و بلافاصله کمیسیون مشترک، بخش خصوصی فعال شده و همچنین معاون اول رئیس جمهور با پیگیری‌های خود این اسناد و توافقات را به نتیجه رسانده است. لذا با مدیریت قوی و با استفاده از نیروی کار حرفه‌ای و مواد اولیه که در کشور خودمان به وفور یافت می‌شود به رشد این صنعت و همچنین رونق اقتصادی کشور کمک کنیم که بتوانیم در عرصه جهانی با کشورهای بزرگ رقابت کنیم.
معاون رئیس جمهور در ادامه این مراسم گفت: دولت همیشه در کنار بخش خصوصی بوده است و حمایت‌های خود را نشان داده است. رئیس جمهور ساعت‌‌ها با تولیدکنندگان صحبت کرده و مشکلات آنها را شنیده و جدول زمان‌بندی تعیین کرده است که باید تا زمان معین این مسائل و مشکلات بخش خصوصی حل شود. چندی پیش که اموال بلوکه شده کشور آزاد شد، رئیس جمهور اعلام کردند که این پول باید به تولید کشور اختصاص داده شود و صنعت کاشی می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و خودی نشان دهد.
محمد حسینی، معاون رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: در شاخص‌هایی که در کشور مطرح است مانند سهم ارزش افزوده، اشتغالزایی، صادرات، بازار، دانش و فناوری و… صنعت کاشی و سرامیک جایگاه خاصی دارد و می‌تواند با تعاملات و ارتباطات با کشورهای دیگر می‌توانیم جایگاه مناسب‌تری را در تولید جهانی کسب کنیم. نمایشگاه یک فرصت و مجالی است برای شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی و سرمایه‌گذاران است که همگی با ارائه آخرین دستاوردهای خود می‌توانند خود را مطرح و از طرف دیگر باعث رونق اقتصاد و صنعت کشور شوند و این شرکت‌ها با حضور در نمایشگاه های بین‌المللی می‌توانند به جذب سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی کمک کنند. دولت هم در این زمینه در کنار این صنعت خواهد بود و مطالبات و مشکلات تولیدکنندگان و فعالان این صنعت را رفع خواهد کرد.

مهندس حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: تهران حدود یک میلیون قطعه ساخت و ساز دارد و حدوداً سه و نیم میلیون واحد دارد و اگر در نظر بگیریم عمر ساخت این واحدها ۵۰ سال باشد حدوداً سالی ۲۰ هزار پروانه ساختمانی باید در تهران صادر شود همچنین به لحاظ مساحت حدود ۳۰ میلیون متر مربع ساخت و ساز باید صورت بگیرد که تهران فرسوده نشود. اما از سال ۱۳۹۲ این فشار برآورده نشده است و در این حوزه رکود وجود داشته که البته در دو سال گذشته وضعیت بهتر شده است. در سال قبل بیش از ۱۰ هزار پروانه ساخت و ساز صادر شده که پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ هزار پروانه صادر شود. و این موضوع نشان می‌دهد بازار ساخت و ساز به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور روشن شده است همچنین بسیاری از شاخص‌های اقتصادی که دولت می‌گوید متاثر از بخش اقتصادی مسکن است. حتی حدود ۱۵ درصد از اشتغال کشور نیز در بخش مسکن می‌باشد.

وی مهم‌ترین خبر را اینگونه بیان کرد که تا ۲ یا ۳ سال آینده رونق ساخت و ساز به طور مطلوب شکل خواهد گرفت.

صارمی موضوع دوم را کیفیت ساخت عنوان کرد و گفت: با توجه به متغیرهای هزینه ساخت مثل انرژی کارگر و غیره که در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است چرا قیمت این محصولات از مشابه خارجی گران‌تر است و باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: نکته آخر بحث نمایشگاه است. بسیاری از تولید کنندگان نیز درخواست دارند که در سئول نمایشگاه‌ها برگزار نشود وقتی نمایشگاه سئول راه می‌افتد بزرگراه چمران و خیابان سئول تقریباً قفل می‌شود.

معاون شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد: در چند سال پیش دولت متعهد شد که فقط نمایشگاه‌های فوق تخصصی در سایت سئول برگزار شود که البته مشخص نیست چه چیزی نمی‌گذارد دولت به تعهد خود عمل نماید.

ما این نمایشگاه شهر آفتاب را آماده کردیم که نمایشگاه‌ها اینجا برگزار شود. انشالله با هم کمک کنیم که این نمایشگاه روز به روز شکل بهتری بگیرد و در مجموع به تولید کنندگان کمک کنیم.

مهندس مرتضی صفدری‌زاده رئیس انجمن صنفی کاشی سرامیک کشور نیز در این مراسم گفت: امروز ما جزو کشورهای مدعی حوزه صنعت کاشی سرامیک، هم از نظر تکنولوژی و هم از نظر تولید هستیم ما جزو صادرکنندگان برتر دنیا هستیم بازارهای ۵۲ کشور دنیا با کاشی و سرامیک ما آشنا هستند و حضور دائمی و فعال در ۲۸ کشور دنیا در این صنعت داریم.

صفدری ادامه داد: دومین نکته اینکه بخش خصوصی غالب در این صنعت توانسته آن را رشد دهد و دستاوردها و افتخاراتی را در این صنعت کسب کند و البته هنوز نیز راه بسیاری در پیش رو داریم. و لازمه آن این است که حاکمیت جدی‌تر به بخش خصوصی بپردازد و توجه به بخش خصوصی بیشتر باشد و در تصمیم سازی‌ها مشارکت داده شود.

رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران با اشاره به تحولات بی نظیر در توسعه صنعت کاشی و سرامیک کشور گفت: محصولات کاشی و سرامیک هم اکنون به ده‌ها کشور جهان صادر می‌شود و این صنعت در حوزه بازاریابی (مارکتینگ)، صنعت، تولید و صادرات موفقیت‌های بی نظیری در سطح بین المللی به دست آورده است.
صفدری زاده با تاکید بر اینکه مشاوره‌های تخصصی وزارت صمت با تشکل‌های صنفی می‌تواند مشکلات را رفع کند، گفت: گاهی با یک بخشنامه که بدون توجه به حیثیت ملی و تعهدات صادراتی صادر می‌شود، در صادرات محصولات اختلال جدی صورت می‌گیرد و این در حالی است که با مشاوره‌های تخصصی می‌توان از مشکلات دوری کرد.
رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران اجتناب از موازی کاری و دوری از دودستگی را یک ضرورت دانست و گفت: در هر فعالیتی باید منافع ملی و صنفی در نظر گرفته شود.

درباره این نمایشگاه

این نمایشگاه که توسط انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور و  با حضور صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حوزه کاشی و سرامیک از ایران و نمایندگان تجاری کشورهای جهان برگزار می‌شود و توانمندی تولیدی، ظرفیت‌های صادراتی و  پیشرفت‌های روز این صنعت معرفی می‌شود.
در این نمایشگاه هفت گروه کالایی شامل کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، ماشین آلات و تجهیزات، رنگ و لعاب و مواد اولیه، پخت سوم، شیرآلات و شرکتهای بازرگانی پخش کاشی و نشریات مرتبط حضور دارند.
شناسایی بازارهای جدید صادراتی، معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این بخش صنعتی کشور، آشنایی دست اندرکاران با محصولات و نوآوری‌ها و ظرفیت‌های موجود، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی برای ارتقاء کیفیت تولیدات و ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی تهران از ۹ الی ۱۲ آبانماه هر روز از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۸ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب تهران آماده بازدید علاقه‌مندان است.