مهندس امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درهفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن (ایران کان مین ۲۰۲۳) در جمع خبرنگاران گفت: شرکت چادرملو به عنوان بنگاه های اقتصادی در داخل کشور در بخش زنجیره فولاد در حال فعالیت است. تمام تلاش مجموعه شرکت در راستای تکمیل زنجیره فولاد […]

مهندس امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درهفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن (ایران کان مین ۲۰۲۳) در جمع خبرنگاران گفت: شرکت چادرملو به عنوان بنگاه های اقتصادی در داخل کشور در بخش زنجیره فولاد در حال فعالیت است. تمام تلاش مجموعه شرکت در راستای تکمیل زنجیره فولاد بالاخص در صنایع پایین دستی بوده و این توسعه‌ها بر مبنای توسعه هوشمند و هدفمند در جهت تکمیل زنجیره است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: این مجموعه به عنوان بزرگترین تولید کننده کنسانتر کشور در سال ۱۴۰۱ با تولید ۱۱ میلیون تن کنسانتر شناخته شده است همچنین در حال حاضر نزدیک به ۳۵  طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد یورو در مجموعه چادر ملو در حال اجراست.

وی افزود: تمام تلاشمان این است که در سال جاری بتوانیم چند تا طرح را به بهره‌برداری برسانیم از آن جمله طرح کنستانتره یک میلیون تنی عصر نوین بهاباد است که ۶۲ درصد سهامش مربوط به مجموعه چادرملو بوده و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان می باشد که در سه ماهه چهارم سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر آن طرح گندوله ۴ میلیون تنی را در جوار آن با مشارکت مجموعه غدیر در حال اجرا داریم که این دو مجموعه در جهت تکمیل زنجیره ارزش چادر ملو کمک میکند. همچنین در کنار آن یک سری طرح‌های جدید دیگر رانیز تعریف کرده ایم.

از طرفی در بحث زیرساخت‌ها که یکی از گلوگاه های اصلی اجرای طرح های توسعه ای در شرایط فعلی می باشد نیز فعال هستیم و مهمترین آن  برق است که نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی به صورت ای پی سی در مجتمع صنعتی در حال اجراست . فاز ۱ نیروگاه در بخش گاز نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز ۲ گاز در حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. تلاش این است  که بتوانیم این نیروگاه رو تا قبل از پیک برقی که برای سال آینده متصور است وارد مدار کنیم و به صورت خودتامین بخشی از برق مورد نیاز را اجرایی کنید.

طاهرزاده  ادامه داد: علاوه بر آن کلنگ یک نیروگاه جدید خورشیدی رو در منطقه خضرآباد یزد در جهت قانون که بتوانیم از جرایمی که مترتب است برای تولید فولاد سبز به نوعی خودمان رو خارج کنیم. پیش بینی کرده ایم این نیروگاه را که بتوانیم ظرف مدت ۱۹ ماه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۰ میلیون یورو در منطقه خضرآباد راه اندازی کنیم و به نوعی صنعت سبز رو هم در بخش‌های مختلف صنعت فولاد ساری و جاری کنیم .

البته در شرایط فعلی یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی به صورت سیکل ترکیبی در منطقه اردکان در مجاورت مجتمع صنعتی در حال فعالیت است. نیاز مجتمع صنعتی ما در حال حاضر ۲۱۰ مگاوات می باشد که مازاد بر آن به نوعی در شبکه تزریق می‌شود تا به بقیه بخش‌ها رسیده و مشکلات برق داخل کشور تا حدودی مرتفع شود اما با احداث نیروگاه جدید که به صورت خودتامین است عملاً فکر می‌کنم عدم النفع ناشی از عدم تولیدی که در سال ۱۴۰۲، ۱۴۰۱ و حتی ۱۴۰۰ بر شرکت متاثر بود به حداقل ممکنه برسد.

مدیرعامل چادرملو گفت:علاوه بر آن نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاوات رو داریم اجرایی می‌کنیم و ۳۰ مگاوات دیگر هم در برنامه‌ها است که ۱۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و دو مورد ۱۰ مگاوات جدید خورشیدی یکی در منطقه بهاباد یکی در منطقه اردکان نیز داریم که برندگان  مناقصه‌ آن انتخاب شدند و عملاً مجموعه چادرملو صاحب ۱۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی خواهد شد. تکنولوژی تولید فولاد در مجموعه چادرملو یک تکنولوژی تقریباً به روز است و تلاشمان این است که تا اونجایی که ممکن است انرژی را بخش‌های مختلف بخصوص در بخش برق، گاز و آب به حداقل برسانیم .

مجموعه چادرلو در قالب شرکت واسکو در انتقال آب خلیج فارس به منطقه اردکان با ۸۲۰ کیلومتر مشارکت کرده که آب مورد نیاز هم تا اونجایی که ممکن است فشارش را بر روی آب شیرین شده بیاوریم تا بتوانیم حداقل استفاده رو در بخش‌های مختلف از آب زیرزمینی داشته باشیم و به نوعی نگهداشت آن را برای آیندگان در پی داشته باشیم.

وی در خصوص افزایش سرمایه گفت: در گام اول شرکت ۱۹۲۵۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه‌ را تا امروز انجام داده و پیش‌بینی می‌کنیم که در اسرع وقت افزایش سرمایه تا ۲۷۱۵۰ میلیارد تومان انجام شود انشالله به زودی در حال رایزنی و مذاکره با سهامداران هستیم تا بتوانیم یک افزایش سرمایه جدید را هم در داخل شرکت ساری و جاری کنیم.

طاهرزاده در بخش معدنی و خوراک نیز گفت: ما چند استراتژی برای تامین خوراک مجموعه چادرملو دنبال میکنیم یکی از آن برداشت از معدن شرکت است و دوم  استفاده از فرآوری سنگ‌های باطله معدن که کم عیار بودند و در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم امسال بتونیم ۳ میلیون تن از خوراک ورودی معدن رو از محل سنگ‌های فرآوری شده باطله‌ها شرکت مهیا کنیم علاوه بر آن تلاش میکنیم در بخش بازرگانی که تمام سنگ‌هایی که در داخل کشور استفاده می‌شود را یک رابطه برد برد با بهره‌برداران معدنی  بخصوص معادن کوچک داشته باشیم در قالب قراردادهایی که هر دو طرف منتفع بشن ساری و جاری کنیم.

همچنین دو پروژه معدنی را در مجموعه چادرملو شروع کردیم از جمله آن معدن D19 است که با مشارکت شرکت سنگ آهن مرکزی برنامه‌ریزی بهره‌برداری آن را داریم و تا الان نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن باطله برداری از این معدن انجام شده است و پیش بینی می‌کنیم که در اواخر امسال بتوانیم دسترسی به سنگ آهن رو از معدن D19 داشته باشیم. گواهی کشف آن را دریافت کرده ایم و برای بخش اول که قسمت جنوبی است نزدیک به ۵۱ میلیون تن شناسایی شده است. علاوه بر آن قردادی دیگری داریم برای آنومالی ۱۰ داریم که کارهای اکتشافی را آغاز کرده ایم و تیم اکتشافی ما در قلب شرکت فلزیابان در حال کار است و پیش بینی می کنیم ظرف یکسال بتوانیم کارهای اکتشافی آن را تمام کنیم و نهایتا آن مجموعه را وارد بهره برداری کرده و تامین خوراک کارخانجات چادرملو را داشته باشیم