دکتر سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد: با هماهنگی‌های انجام شده و با توجه به اشراف اطلاعاتی و توانایی عملیاتی اتحادیه، ساماندهی تولیدکنندگان خرد و متوسط قطعات خودرو در استان تهران بر عهده این اتحادیه قرارگرفته است.   حسینی با […]

  دکتر سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد: با هماهنگی‌های انجام شده و با توجه به اشراف اطلاعاتی و توانایی عملیاتی اتحادیه، ساماندهی تولیدکنندگان خرد و متوسط قطعات خودرو در استان تهران بر عهده این اتحادیه قرارگرفته است.   حسینی با اشاره به این که بیش از ۱۵۰۰۰ کارگاه تولیدی قطعات خودرو در کشور وجود دارد که اغلب ساماندهی شده نیستند و معمولا مجوزی برای تولید قطعه نیز ندارند اظهار داشت: ما تلاش می کنیم در استان تهران با نگاه حمایتی و نظارتی این تولیدکنندگان را شناسایی کنیم و برای بهبود عملکرد آنان برنامه ریزی های لازم صورت پذیرد.   رئیس اتحادیه قطعات خودروی تهران گفت: کارگاه‌های بی نام و نشان هم خودشان در معرض آسیب هستند و هم ممکن است در تولید قطعات کم کیفیت یا موضوع تقلب علائم تجاری داخلی یا خارجی وارد شوند. وی افزود البته برخی از این کارگاه ها میان‌کار هستند؛ یعنی قطعه نهایی را تولید نمی‌کنند، بلکه به صورت خوشه‌ای قطعاتی در کارگاه‌های مختلف تولید می‌شود و نهایتا در یک کارگاه مونتاژ می‌گردد.   دکتر حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران بیان داشت: کارگاه‌های متوسط و کوچک دارای مزیت های نسبی زیادی هستند، اشتغال‌زایی خوبی دارند و برخی از آن‌ها کالای با کیفیت هم تولید می‌کنند. اما شرایط کارشان و این که تحت نظارت و مدیریت هیچ اتحادیه یا دستگاهی نیستند یا در مواردی مجوزهای غیر مرتبط با آنچه تولید می ککند داراهستند باعث شده ، این کارگاه‌ها به نوعی تهدید کننده بازار قطعات خودرو و مصرف کننده باشند و البته خودشان نیز در معرض خطر و بسیار آسیب‌پذیری هستند.   حسینی به این نکته نیز اشاره کرد که معمولا کسانی که کار فنی انجام می‌دهند مستقیما کار خلاف و تقلب انجام نمی‌دهند اما کسانی که کالای تقلبی یا کم کیفیت را بسته بندی می کنند؛ اغلب از همین کارگاه ها استفاده می‌کنند.   راه‌اندازی سامانه جامع رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان قطعات خودرو   سامانه جامع رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان قطعات خودرو با هدف رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و حمایت از حقوق ایشان راه‌اندازی شد.   دکتر سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران اعلام کرد: سامانه رسیدگی به شکایات خریداران خودرو با هدف رسیدگی در کوتاهترین زمان و با نگاه کارشناسانه در این اتحادیه راه اندازی شده است. در این طرح مواردی مثل معیوب بودن قطعه، نامناسب بودن، گرانفروشی، غیراصلی بودن و سایر موارد رسیدگی می شود. حسینی افزود: در حال حاضر کمتر از یک دوهزارم فروش‌ها منجر به طرح شکایت می‌شود و امیدواریم با اجرای این طرح این نسبت کمتر نیز بشود. وی افزود حدود ۴۰ درصد شکایات به علت معیوب بودن قطعات ، حدود ۳۰ درصد به علت نامناسب بودن قطعه، حدود ۱۰ درصد گرانفروشی، حدود ۱۰ درصد غیراصلی بودن و حدود ۱۰ درصد به سایر دلایل صورت می گیرد. نکته مهم این است که بیش از ۶۰ درصد شکایات از فروشگاه‌های اینترنتی و عرضه‌کنندگان خارج از شبکه است که هیچ دسترسی مؤثری به آن‌ها وجود ندارد. مراحل دریافت و ثبت شکایت در این سامانه به شرح زیر است: • اعلام شکایات: از طریق تلفن، نامه، حضوری و بزودی از طریق سامانه • ثبت شکایات: پس از گفت وگو با شاکی و روشن شدن ابعاد دقیق شکایت و خواسته شاکی • پیگیری اولیه شکایت: تماس با متشاکی عنه و بررسی موضوع از نگاه وی با گرایش حل مشکل و تراضی • ارجاع به کمیسیون فنی: بررسی اصالت، عملکرد، نحوه نصب و کاربری با کمک اتحادیه تعمیرکاران خودرو، بررسی قیمت و بررسی سوابق کالا و فروشنده • برگزاری جلسه رسیدگی با حضور طرفین دعوا: تراضی، صدور رای به نفع زیان دیده و پیگیری اجرای رای سیداحمد حسینی در ادامه با اشاره به این که برخی پرونده‌ها از سوی کمیسیون بازرسی اتحادیه، برخی از سوی شورا‌های حل اختلاف و برخی از سوی محاکم قضایی ارجاع می‌شود. گفت: در این طرح کارشناسان و کسانی که نظر مشورتی از ایشان گرفته می شود اطلاعی از نام شاکی و متشاکی عنه ندارند. بنابراین رسیدگی ها به شکایات کاملا اطمینان بخش خواهد بود. حتی در برخی پرونده‌ها کشف سوء جریان شده است که موضوع را با مقامات مربوطه مطرح کرده ایم و در حال پیگیری است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران در پایان با بیان این که این سامانه در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ایجاد بستری برای رسیدگی به شکایات آن‌ها راه‌اندازی شده است گفت : به مصرف‌کنندگان اطمینان می دهیم که می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با قطعات خودرو، از طریق این سامانه شکایت خود را ثبت و پیگیری کنند.     ورود خودروهای دست دوم، فقط مسکن است   ورود خودرو‌های دست دوم سواری، کامیون، اتوبوس و کشنده به کشور، تنها مسکنی برای مشکلات صنعت حمل ونقل، بازار خودرو و شاید نیاز مصرف کنندگان باشد و نمی‌تواند به طور اساسی مشکلات را حل کند.   دکتر سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران گفت : مردم ما مستحق خودرو‌های باکیفیت، بروز و نو هستند. جای تأسف است که بی‌تدبیری‌ها و منفعت طلبی‌های عده‌ای باعث ایجاد رانت، ویژه خواری و مافیا در کل زنجیره ارزش صنعت خودرو، قطعات و خدمات شده است.   این وضعیت نابسامان نباید ادامه یابد وقتی ما در کشور صنعت خودروسازی داریم یعنی علی الاصول خودرو سازان نسبت به خدمات پس از فروش مسئولیت دارند. این مسئولیت در مرحله نخست در قالب دوره گارانتی است.   خودرو ساز در این دوره لازم است تعمیرگاه های معتمد با رعایت استاندارد ایجاد کند و تمامی خدمات یا اغلب آن‌ها را رایگان به خریداران ارائه کند.    در مرحله دوم خودرو ساز موظف به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات خاص است. کمینه این دوره ۳ برابر زمان گارانتی است و نباید خریدار خودرو با کمبود قطعات یا نبود قطعه یدکی مواجه شود. اما متاسفانه شاهد هستیم اغلب دارندگان خودرو‌های تولید یا مونتاژ داخل چه در دوره گارانتی و چه دوره پس از آن با مشکلات روبرو می شوند. اصلا نبود قطعه یدکی برای خودرویی که از سوی خودروساز در کمتر از یک دهه به بازار عرضه شده است بی معنای است. کمبود یا نبود قطعه یدکی یعنی بلااستفاده شدن خودرو و معطل ماندن سرمایه خریداران خودرو که هیچ توجیهی ندارد.   حسینی ادامه داد که ؛حالا ببینید پس از ورود خودروهای کارکرده و دست دوم چه اتفاقی خواهد افتاد. اولا این که اجازه‌ واردات خودرو به همه دارندگان کارت بازرگانی داده شود منطقی نیست. در ثانی وارد کنندگان اگر به تامین قطعات تند مصرف ، تصادفی و سایر قطعات ملزم نباشند، چه خواهد شد؟ دارنده خودرو سرگردان، بازار دچار اخلال و فرصت سودجویی نامناسب فراهم خواهد شد.   مشکل را باید به صورت ریشه ای حل کرد. فعالان بخش خصوصی در صنعت خودرو، قطعات و تعمیرات می توانند با همراهی هم به این صنعت مهم ورود کنند. صنعت خودرو با ۵۴ صنعت دیگر مرتبط است و اغلب خودرو را نماد صنعت یک کشور می‌دانند. در تحریم‌ها هم دیدید غربی‌ها فوراا صنعت خودروسازی را تحریم کرده‌اند. دولت می‌تواند نظارت داشته باشد؛ سیاست‌گذاری کند و حمایت‌های زیرساختی انجام دهد و این صنعت به جای ارزبری، ارز‌آوری کند. ما فولاد و سایر فلزات را داریم، مواد گرانولی که پایه صنعت خودروسازی و قطعات هستند را داریم در برخی مواد اولیه نیاز به واردات است اما اغلب مواد اولیه در داخل کشور وجود دارد.   توان فنی و مهندسی، دانش و فناوری داخلی ظرفیت‌های لازم را داراست. بازار داخلی و کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای هم وجود دارد آنچه می‌تواند همه این ظرفیت را به محصول تبدیل کند اعتماد به بخش خصوصی، خروج دولت از تصدی‌گری، کنار گذاشتن اقتصاد دستوری و رانتی است. همه اختلاس‌ها، ویژه خواری‌ها و اتلاف منابع با تصدی‌گری دولتی و اقتصاد بسته بوجود می‌آید.   دکتر سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران با اعلام آمادگی بخش خصوصی برای خرید سهام دولت در شرکت های خودروسازی گفت: صنعت خودرو نمی‌تواند به عنوان باری بر دوش بودجه دولت و سد راه پیشرفت کشور باقی بماند. اصل ۴۴ قانون اساسی نیز بر این مسئله تاکید دارد. شاید تصمیم سختی باشد اما بالاخره دولت باید یک روز تصدی گری در خودروسازی را رها کند. چه بهتر که این دولت چنین کند.   تامین و تنظیم بازار لوازم یدکی، اولویت اتحادیه لوازم یدکی خودرو است   رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران گفت: اتحادیه لوازم یدکی مسئول بازار قطعات خودرو است و برابر قانون باید ابزارها و اختیارات لازم برای انجام مسئولیت خود را داشته باشد.   رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران افزود مسئولیت ذاتی اتحادیه تأمین و تنظیم بازار لوازم یدکی است. ما برای انجام این مسئولیت تجربه اندوخته و با ارزشی در صنف خود داریم. و با افتخار می‌گوئیم برای اصناف اعتبار شغلی و امین بودن مقدم بر منافع کوتاه مدت مالی است. اصناف از دیر باز خود را در برابر مشتریان خود مسئول دانسته و همواره برای جلب رضایت ایشان اولویت قائل بوده اند برای یک فرد کاسب در همه صنوف، نداشتن جنس یک ضعف و نقص شمرده می‌شود. یک فرد صنفی، چه خرده فروش، چه عمده فروش و بازرگان یا تولیدکننده صنفی پذیرفته نیست که به مشتری خود بگوید: نه ، این روحیه یک فرصت برای دولت است تا تامین و تنظیم بازار را به اصناف بسپارد. دولت نقش اصلی خود را انجام دهد دولت ها مسئلیت سیاستگذاری، نظارت، حمایت و ایجاد زیرساخت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را بر عهده دارند.   حسینی با اشاره به این که اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران چه قبل از انقلاب چه در روز‌های آغازین و ماه‌های اول پیروزی انقلاب، تمام سال‌های جنگ و دوره‌های بعدی و تحریم‌ها به مسئولیت خود عمل کرده است؛ اظهار داشت ما می‌توانیم در صورتی که ابزارها، اختیارات و هماهنگی های لازم با قوای سه ک=گانه و دستگاه های مرتبط برقرار باشد بازار تامین کنیم. با تقلب، کالا بی کیفیت، عرضه خارج از شبکه، گرانفروشی و کمبود کالا مبارزه کنیم. این برای اصناف و اتحادیه ها امکان پذیر است چون غالب اعضای صنف خواهان ثبات بازار و رقابت سالم هستند.   سیداحمد حسینی در ادامه گفت: در حال حاضر آنچه به عنوان خروجی و وضعیت بازار است صرفا معلول عملکرد این اتحادیه نیست بلکه نیروهای بیرون از بازار مانع روند عادی بازار و سلامت آن هستند. تجار و بازرگانان ایرانی به دلیل رفتار درست و حرفه‌ای همواره با شرکای تجاری خود ارتباط قوی و مستمر دارند. در بیشتر موارد تاجر ایرانی نماینده منطقه‌ای کالای خود است که می‌تواند کالای با کیفیت و قیمت مناسب را بدون ایجاد کمبود و تنش در بازار داخلی و کشورهای همسایه عرضه کند. این روند تا قبل از شدت گرفتن تحریم کاملا وجود داشت. در حلقه های بعدی نیز کسبه حرفه ای و متعهدانه عمل می‌کنند. اگر نیاز به اصلاح و تغییراتی هم باشد اصناف بدلیل چاپکی قدرت انطباق پذیری فوق العاده ای دارند. تجربه نشان داده هرجا دولت به مردم اعتماد کرده و دست یاری دراز کرده است نتیجه درخشانی بدست آورده است. امروز انتظار ما همکاری و همراهی است دولت می تواند با کمک بخش خصوصی نه تنها شعار امسال را محقق کند بلکه به جهش و ثبات اقتصادی که شعارسال های قبل بوده است دست یابد.    تشکیل کارگروه خودرویی در اتاق اصناف تهران   کارگروه خودرویی در اتاق اصناف تهران با هدف اصلاح و ساماندهی بازار قطعات یدکی خودرو، تعمیرات خودرو و سایر خدمات مربوط به خودرو با حضور نمایندگان ۱۴ اتحادیه خودرویی تشکیل شد.   دکتر سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران اعلام کرد: کارگروه خودرویی با هدف برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، مشکلات، تجارب و راه حل‌ها بین اتحادیه‌های خودرویی تشکیل ‌شده است. رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران اظهار داشت: این کارگروه با نظر مساعد دکتر مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران نیز با پوشش سراسری تشکیل خواهد شد. حسینی افزود: بنابرخواست وزارت صمت، بزودی کارگروه ملی خودرو، قطعات و خدمات با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی اعم از اتحادیه‌ها و انجمن‌ها تشکیل می گردد تا با خرد جمعی و تعامل بین بخشی نابسامانی ها و کمبود های زنخیره ارزش صنعت خودرو تا حدودی اصلاح شود. وی افزود بنظر می رسد تا زمانی که دولت از دخالت مستقیم در صنعت خودرو برندارد نمی توانیم شاهد روند شکوفایی این صنعت باشیم. رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو اذعان داشت اکنون همه طرف ها در صنعتو بازار خودرو، قطعات و خدمات اظهار نارضایتی می‌کنند. مصرف کننده نهایی نیز نمی‌تواند در خصوص خودرو و صنعت حمل ونقل با خاطری آسوده باشد. صاحبان خودرو از تلاطم در بازار خودرو و هم چنین مشکلات در تهیه لوازم یدکی و خدمات سرویس های دوره ای و تعمیرات خودرویی ناخشنود هستند. درحالیکه این موارد قابل بهبود نسبی در کوتاه مدت و اصلاح کامل در میان و بلند مدت است. دکتر حسینی در پایان تاکید کرد: کارگروه خودرویی اتاق اصناف تهران به بررسی مشکلات و موانع پیش روی بازار خودرو، قطعات و خدمات خودرویی ورود کرده و راهکار‌های رفع آن‌ها در حال تدوین است اما با تشکیل کارگروه ملی خودرو، قطعات و خدمات می توانیم شاهد نقش آفرینی بخش خصوصی در ساماندهی بازار خودرو، قطعات و خدمات خودرویی و بهبود وضعیت این بازارها خواهیم بود.    لازم به یادآوری است که نام اتحادیه از ۳ ماه پیش به اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران تغییر یافته است.