مجمع‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۲ با حضور ۸۰.۲۸ درصد سهام‌داران در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد. بعد از استقرار هیئت‌رئیسه، دکتر علی عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارائه گزارش عملکرد هیئت‌مدیره پرداخت و در ابتدا از رشد تولید ۹.۷ درصدی  به میزان یک […]

مجمع‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۲ با حضور ۸۰.۲۸ درصد سهام‌داران در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

بعد از استقرار هیئت‌رئیسه، دکتر علی عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارائه گزارش عملکرد هیئت‌مدیره پرداخت و در ابتدا از رشد تولید ۹.۷ درصدی  به میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن در هفت‌ماهه نخست ۱۴۰۲ خبر داد.

رشد ۳۹ درصدی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بازار سرمایه

وی در ادامه به ارتقای جایگاه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بازار سرمایه پرداخت و گفت: ارزش بازار هلدینگ خلیج‌فارس با رشد ۳۹ درصدی از ۹۷۶ هزار میلیارد تومان به ۱۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و جایگاه بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه ایران توسط  این هلدینگ حفظ شد.

دستاوردهای مهم فارس

 به گفته علی عسکری، دستیابی به تولید به مقدار ۲۳.۲ میلیون تن معادل ۷۸ درصد ظرفیت و ۹۲ درصد برنامه و افزایش ۵ درصدی تناژ تولید نسبت به دوره مشابه قبل، راه‌اندازی مگاپروژه پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس با حجم سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلار برای خاموشی فلرهای غرب کارون و تأمین خوراک C2+ برای پتروشیمی بندر امام و تزریق گاز متان به شبکه گاز سراسری، رفع موانع و محدودیت‌های موجود و خرید ۶۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی گلستان از طریق مکانیسم افزایش سرمایه ازطریق صرف سهام به شیوه سلب حق‌تقدم، انجام کلیه اقدامات موردنیاز خرید ١٠٠ درصد سهام شرکت کارگزاری جهت تعمیق نقش گروه در بازار سرمایه از مهم‌ترین دستاوردهای این هلدینگ بوده است.

آمارهای درخشان از عملکرد یک‌ساله هلدینگ خلیج‌فارس

رشد ۵ درصدی تولید، رشد ۳۹ درصدی میزان فروش تلفیقی و رسیدن به رکورد ۳۷۱ هزار میلیارد تومان فروش، رشد ۶۴ درصدی سود انباشته تلفیقی و رسیدن به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان، افزایش ۲۶ درصدی سودآوری و رسیدن مجموع فروش گروه بر مبنای معیارهای ICIS  با ۱۵.۵ درصد افزایش به ۱۶.۷ میلیارد دلار از آمارهای مهمی بود که مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به آن اشاره کرد.

۲۹ پروژه مهم برای آینده صنعت پتروشیمی

علی عسکری با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۹ پروژه با ظرفیت ۲۱.۵ میلیون تن و با سرمایه‌گذاری ۱۲.۶ میلیارد یورو و ۹۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دستور کار خلیج‌فارس قرار دارد، افزود: ۱۴ پروژه اصلی هلدینگ با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون و ۷۹۹ هزار دلار و ۷۹۰ هزار میلیارد ریال، ۷ پروژه درون مجتمعی با سرمایه‌گذاری ۳۹۲ میلیون دلار و نزدیک به ۱۹هزار میلیارد ریال و ۸ پروژه اصلی مجموعه پترول با ظرفیت تولید ۵۴۲ هزار تن محصول و اعتبار ۵۱۶ میلیون دلار و نزدیک به  ۹۲ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد. 

جزئیاتی از ۹ پارک پتروشیمیایی خلیج‌فارس

علی عسکری ایجاد پارک‌های پتروشیمی در راستای توسعه صنایع تکمیلی را از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت برشمرد و گفت: ۹ پارک پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار، جاسک، سیریک، پارسیان، نایبند، دشتستان (گناوه)، دیلم، امیدیه و منطقه آزاد اروند پیش‌بینی‌شده و مراحل اجرایی آنها به ترتیب در حال پیگیری و اجرا هستند. 

وی مبلغ کل سرمایه‌گذاری برای پارک‌های پتروشیمی را ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار، ارزش فروش سالیانه محصولات را ۶ هزار و ۹۵۰ میلیون دلار و تولید ۴.۶۵ میلیون تن محصول سالیانه برشمرد.

حضور هلدینگ در بالادست

وی دررابطه‌با سرمایه‌گذاری در میادین بالادستی نفت و گاز به‌منظور تأمین خوراک هم گفت: طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل (با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱۰۹ میلیون دلار)، خطوط انتقال گازهای فلر میدان دارخوین و غرب کارون (۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری)، میدان گازی مارون خامی (۴۴۰ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری) و میدان نفتی مارون (۲۰۴ میلیون یورو) از جمله پروژه‌هایی هستند که در آنها مشارکت داریم. 

در پایان مجمع با تقسیم سود ۷۰ تومانی به‌ازای هر سهم موافقت کرد.