شرکت «مجتمع فولاد خراسان» روز ۱۰ آبان، میزبان جمعی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بود.در نشستی که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران مجتمع با این فعالان برگزار شد، معاونان «فروش»، «مالی و اقتصادی»، «طرح و توسعه»، «خرید»، «بهره برداری» و مدیر «سرمایه گذاری و امور شرکتهای» فولاد خراسان به تشریح مهم ترین […]

شرکت «مجتمع فولاد خراسان» روز ۱۰ آبان، میزبان جمعی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بود.
در نشستی که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران مجتمع با این فعالان برگزار شد، معاونان «فروش»، «مالی و اقتصادی»، «طرح و توسعه»، «خرید»، «بهره برداری» و مدیر «سرمایه گذاری و امور شرکتهای» فولاد خراسان به تشریح مهم ترین برنامه ها و موضوعات مرتبط با تولید، سرمایه گذاری و توسعه شرکت پرداختند.

خلاصه مهم‌ترین نکات مطرح شده در این نشست را می خوانید:

فضیلتی، معاون بهره برداری:

در واحد گندله‌سازی که در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده، برنامه افزایش ظرفیت از ۲.۵ به ۳.۴ میلیون تن را داریم. افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی، هدفگذاری ۳ میلیون تنی تولید فولاد خام با تولید اسلب و تنوع بخشی به سبد محصولات نوردی، جزو برنامه های آینده شرکت است.

اسحاقیان، معاون طرح و توسعه:

انعقاد قرارداد توسعه شبکه فاضلاب شهری و احداث تصفیه خانه برای استفاده ۲۵ ساله از پساب نیشابور، مهم ترین اقدام برای تامینِ مقرون به صرفه و پایدار ۷ میلیون تا ۱۴ میلیون متر مکعب آب فولاد خراسان است که حتی امکان تامین آب سایر صنایع را از طریق بازچرخانی پساب فراهم می کند. ما برای تامین پایدار آب در حال حاضر سهم ۴۰ درصدی در سد «بار» داشته و با راه اندازی پروژه پساب، به نقطه مطمئنی خواهیم رسید.

امروز زنجیره تولید فولاد خراسان به توازن رسیده و در نقطه کاملی هستیم  و با پتانسیل هایی که داریم طرح های توسعه جدید را تعریف کرده ایم. افزایش ظرفیت ۹۰۰ هزار تنی در واحد گندله‌سازی، تولید ورق نورد گرم با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰هزار تن، توسعه فولادسازی، احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری اسلب به ظرفیت یک میلیون و ۳۲۰هزار تن از جمله اهداف توسعه ای زنجیره محصول فولاد خراسان است.
تحول در اجرای پروژه تولید کنسانتره سنگان با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برنامه ریزی ایجاد مگامدول واحد احیای اسفنجی از ۱.۴ میلیون تن به ۳.۱ میلیون تن، توسعه زیرسقف واحد گندله‌سازی از ۲.۵ به ۳.۴ میلیون تن از دیگر برنامه های توسعه شرکت است.

شفیعیان، معاون خرید:

در زنجیره خط تولید ما ۴کارخانه اصلی وجود دارد که به صورت مداوم برای رسیدن به اهداف و برنامه ها و ایجاد سود کار می کنند. این موضوع مستلزم رصد، لجستیک و تامین کامل و منظم است. در حال حاضر سالانه حدود ۳ میلیون تن ماده اولیه وارد کارخانه میشود و نزدیک به یک میلیون تن هم محصولات خارج میشود و برای تامین حداقل دو نیم میلیون تن کنسانتره در سال باید به صورت مداوم برنامه ریزی داشته و قرارداد بسته شود.
در حال حاضر مهم ترین مبدا تامین کنستاتنره ما معادن سنگان خواف است که دومزیت عالی دارد: ۱- فناوری معادن فعال در این منطقه و ۲- عیار ‌و عناصر خالص آن که بهترین شرایط را دارند. علاوه بر آن مهم ترین مزیت رقابتی آن برای فولاد خراسان، مسافت کم و کاهش هزینه حمل و نقل است که با هدفگذاری ما بر روی حمل ونقل ریلی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
دیگر مبادی حمل کنستاتنره ما شامل حدود ۲۰ درصد از نیاز فولاد خراسان از خراسان جنوبی و یزد بوده و آهن قراضه را هم تقریبا از تمام نقاط کشور و در حال حاضر بیش تر از خراسان جمع‌آوری می‌کنیم.
برای تامین آهک و دولومیت کارخانه های محلی با کیفیتی داریم و برای تامین قطعات یدکی، نزدیک به ۶ هزار ردیف کد کالا تعریف شده و مستمرا در حال تامین آن ها هستیم، که با راه اندازی سامانه تامین کنندگان، روند آن هم بسیار شفاف است.
هیهات، معاون برنامه ریزی و سرپرست معاونت فروش:

ایران جزو ده کشور برتر تولید کننده فولاد است و سهم ۱.۶‌ درصدی از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است و میزان تولید ما نسبت به سال گذشته ۶.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
در آینده صنعت فولاد، سهم کوره قوس و کوره بلند در حال تغییر است و پیش‌بینی می‌شود که تکنولوژی کوره بلند ۴۰ و کوره قوس ۶۰ درصد سهم تولید را در بگیرد. مهم ترین چالش شرکت‌های فولادی ایران، به ویژه در زمینه صادرات در دهه های آتی، موضوع پیمان‌های بین‌المللی‌ کاهش کربن است که باید بر اساس تعهدات خود عمل کرده و سهم خود را منطبق بر استانداردهای تعریف شده در این پیمان ها کاهش دهند.
رشد حاشیه سود شرکت در ۶ ماه نخست سال نشان می‌دهد که توانسته ایم فروش و بهای تمام‌شده را مدیریت کنیم. این در حالی است که تمام فروش‌های فخاس در بورس کالا انجام شده است. سیاستگذاری فروش شرکت، بر تامین منافع شرکت و صرفه و صلاح مجموعه و سهامداران مبتنی است و فروش به هر قیمت و در هر شرایطی در دستور کار نیست.
شکرانی، معاون مالی و اقتصادی:

در ۶ ماه اول سال جاری با فروش ۸۵ هزار میلیارد ریالی که شامل فروش ۴۰۸ هزار تن انواع محصولات میلگرد، شمش و آهن اسفنجی در دو بخش داخلی و صادراتی بوده، سود عملیاتی ۳۱ هزار میلیارد ریالی برای شرکت محقق شده است.
سود خالص ۳ همتی شرکت منجر به تحقق ۶۰ درصدی بودجه شرکت شده و سود ۶ همتی برای سال جاری قابل پیش بینی است.
ذخیره مطمئن مواد اولیه نظیر کنسانتره و قراردادهایی که داریم، ۲.۵ میلیون تن مورد نیاز ما را پوشش می‌دهد.
آستانه، مدیر امور سرمایه گذاری و شرکت ها بنا به شرایطی که در بازار سرمایه وجود دارد، فعالان بازار سرمایه با بازدید میدانی از ناشرین تحلیل بهتری خواهند داشت، چرا که به شکل گیری نگاه عینی تر و جامع نزد ایشان کمک می کند. از همین رو تصمیم به اجرای این برنامه بازدید حضوری و از نزدیک گرفتیم.
چشم انداز شرکت، تولید ۳ میلیون فولاد خام است. و برای رفع مشکل تامین آب، انرژی، مواد اولیه و نیز انطباق با شریط زیست محیطی نظیر کاهش کربن در تولیدبرنامه ریزی های خوبی صوورت گرفته است.
پروژه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن فولاد خراسان با عیار حداقل بیش از ۶۷درصد و با ابعاد ۴۰ میکرون بوده در منطقه سنگان در حال اجراست. . میزان پیشرفت پروژه تاکنون بیش از ۲۹درصد است و اعتبار برآورد شده و تخصیص یافته معادل ۷۱  میلیون یورو و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که از آخرین الحاقیه پروژه تاکنون، معادل ۳۰ میلیون یورو و ۳۴۸ میلیارد از این بودجه محقق شده است. راه اندازی این کارخانه را برای حدود ۲۰ ماه دیگر پیش بینی کرده ایم.