معاون خرید شرکت فولاد خوزستان گفت: ما سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار خرید خارجی داشتیم و امروز با کمک بومی‌سازی این عدد به حدود ۷۰ میلیون دلار رسیده است. دکتر تفضلی معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالوژی ایران متافو غرفه شرکت در جمع خبرنگاران گفت: در مورد شرکت‌های دانش بنیان باید […]

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان گفت: ما سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار خرید خارجی داشتیم و امروز با کمک بومی‌سازی این عدد به حدود ۷۰ میلیون دلار رسیده است.

دکتر تفضلی معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالوژی ایران متافو غرفه شرکت در جمع خبرنگاران گفت: در مورد شرکت‌های دانش بنیان باید تعریف آنها را داشته باشیم آنها بر پایه دانش تاسیس شده‌اند و ماموریت به تحقق رساندن اهداف علمی و اقتصادی در بستر حمایت از نوآوری‌ها و اختراعات می‌باشند و حتی باید قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند.

این شرکت‌ها یافته‌های علمی که در دانشگاه به آن پرداخته شده را کار می‌کنند و با روش‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی که دارند یا مهندسی معکوس پلی بین دانش و صنعت ایجاد می‌کنند. به ویژه در زمانی که به واسطه تحریم‌ها مشکل در تامین کالاها قطعات و خدمات داریم آنها می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند. و البته دولت هم موقعیت خاص برای آنها مثل معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، تسهیلات بانکی و جوازها ایجاد کرده تا به سهولت بتوانند به فعالیت خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: بحث دانش بنیان‌ها با بومی‌سازی همراه است و اساساً دانش بنیان‌ها کمک به جلوگیری از واردات می‌کنند. و قطعات را داخلی‌سازی می‌کنند. ما در خصوص شرکت‌های دانش بنیان در شرکت بزرگ فولاد خوزستان از آنها بهره‌مند می‌بریم و در وندورلیست تامین کنندگان در دو سال اخیر خیلی سعی کردیم ارتباط بهتری با آنها برقرار کنیم البته این ارتباط به صورت دوسویه می باشد و در سایت شرکت بخش‌های نظرسنجی و موارد این چنینی را قرار داده‌ایم.

از طرفی حتی همکاران ما به شهرک‌های صنعتی رفته‌اند و با واحدهای دانش بنیان و حتی غیر دانش بنیان در جهت بومی‌سازی همکاری و فعالیت داشته‌اند و آنها را دعوت کرده تا در این امر به کمک ما بیایند. در این زمینه ما رکورد شناسایی تامین کنندگان را داریم. از سوی دیگر حتی در نمایشگاه‌ها نیز همکاران ما به صورت حضوری راهنمای مراجعه کنندگان بوده و خدمات ارائه کرده‌اند.

باید تاکید کنم درهای شرکت فولاد خوزستان به روی کسانی که می‌توانند سرویس و خدمات ازایه دهند البته با ضوابط شرکت همیشه باز است.

همچنین در فولاد خوزستان مرکز نوآوری تحت نظر معاونت فناوری را داریم و مسیر شرکت‌های دانش بنیان را در جهت توسعه شرکت سوق می‌دهد.

تفضلی افزود: در دو سال و نیم اخیر در حوزه قطعات حدود ۳۶ میلیون دلار کارهای بومی‌سازی انجام شده و صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم در حوزه مواد مصرفی فقط در یکی از کالاها فرو منگنز پرکربن یک شرکت این ماده را تولید کرده و حدود ۳۴ میلیون دلار همین یک قلم کالا برای در یک سال صرفه‌جویی داشته است.

همچنین در سیلیکون منگنز که سال قبل داشتیم حدود ۱۱ و نیم میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کرده‌ایم.

ما سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار خرید خارجی داشتیم و امروز این عدد به حدود ۷۰ میلیون دلار رسیده است. بر این اساس بخشی از نیازهای ما کاملاً بومی‌سازی شده و بخش دیگری در حال بومی‌سازی می‌باشد.

امروز در وندور لیست شرکت فولاد خوزستان ۴۸۳ شرکت دانش بنیان وجود دارد و حدود ۳۰۰ قرارداد پژوهشی نیز بسته‌ایم و نتایج آن را به خوبی می‌بینیم