گزارش از عملکرد شرکت های بیمه در ۸ ماهه سال جاری نشان می دهد که برخی شرکت ها مانند بیمه ما توانستند از با حفظ تراز مثبت بین حق بیمه صادره با میزان خسارت پرداختی عملکرد مثبتی را از خود به جای بگذارند. ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و […]

گزارش از عملکرد شرکت های بیمه در ۸ ماهه سال جاری نشان می دهد که برخی شرکت ها مانند بیمه ما توانستند از با حفظ تراز مثبت بین حق بیمه صادره با میزان خسارت پرداختی عملکرد مثبتی را از خود به جای بگذارند.


ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و اینکه هر شرکت بیمه سبد خدمات خود را روی کدام بخش متمرکز کرده باشد می تواند خروجی متفاوتی از نظر حق بیمه یا خسارت پرداختی را در پایان سال نشان دهد برخی از شرکت ها در حوزه های خاص توانسته اند عملکرد خوبی را ثبت کنند، بر همین اساس باید در ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه به این موضوع توجه کرد. چراکه ارزیابی عملکرد به‌واقع نشان‌دهندۀ میزان بهره‌وری فعالیت‌ها و برنامه‌های شرکت ها است و به منظور ایجاد بهره‌وری، میزان دستیابی به اهداف و برنامه‌ها به‌صورت کارا و مصرف بهینۀ منابع باید اطلاعات این بخش مورد تحلیل قرار بگیرد، به‌طور کلی، سیستم ارزیابی عملکرد را می‌توان فرایند نظام‌مند سنجش، اندازه‌گیری و مقایسۀ میزان و نحوۀ دستیابی به وضعیت مطلوب دانست.

گزارش عملکرد حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه در ۸ ماه گذشته نشان می دهد که برخی شرکت های بیمه ای مانند پاسارگاد، البرز، دانا و ما بهترین عملکرد در حوزه حق بیمه زندگی داشته اند

شرکت بیمه ما تقریبا در همه حوزه ها عملکردی متوسط به بالا ثبت کرده است، به طوری که در بخش بیمه نامه زندگی این شرکت با درآمدی ۱۵۵۶ میلیارد تومانی از حق بیمه نامه زندگی در رتبه ۴ قرار گرفته است.
در بیمه نامه زندگی اندوخته دار هم با فروش ۱۴۲۰ میلیارد تومان بیمه نامه و در حوزه بیمه زندگی غیر اندوخته ای فروش ۱۳۵٫۷ میلیارد تومان داشته است بهتر از نیمی از سایر شرکت های بیمه ای عمل کرده و در مجموع این شرکت بیمه توانسته با درآمد ۴۵۸۷ میلیارد تومانی از صدور حق بیمه از بین ۱۹ شرکت بیمه ای که اطلاعات خود را منتشر کرده اند در رتبه هفتم قرار بگیرد.

از نظر عملکرد شرکت در بخش خسارت هم شرکت بیمه ما با ۱۵۸۲٫۳ میلیارد تومان خسارت پرداختی عملکرد نسبتا خوبی داشته و تقریبا تراز مثبت خود را حفظ کرده است، به عبارت دیگر بین حق بیمه صادره و خسارت پرداختی نوعی تناسب به وجود آمده است.

موضوع دیگری که در عملکرد شرکت های بیمه اهمیت بالایی دارد نسبت خسارت است که از تقسیم خسارت پرداختی بر حق بیمه تولیدی برحسب درصد به‌دست می‌آید. از این رو این نسبت نشان می‌دهد که چند درصد از حق بیمه‌ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه‌گذاران پرداخت شده است، آمار منتشر شده از سوی شرکت های صنعت بیمه ۸ ماهه سال جاری نشان می دهد که نسبت خسارت شرکت های بیمه بین ۳۴ تا ۸۰ درصد بوده و شرکت بیمه ما با نسبت خسارت ۳۴ درصدی در بهترین وضعیت در مقایسه با سایر شرکت ها قرار دارد.

بنابراین با توجه به اینکه داشتن حداقل یک بیمه نامه برای هر فرد یا هر خانواده می تواند بسیاری از نگرانی ها را کاهش دهد، از این رو شرکت بیمه ما به دنبال سبد متنوعی از خدمات بیمه ای رفته است تا بهره مندی از بیمه نامه های مختلف و پوشش های بیشتر، علاوه بر اینکه منجر به کاهش نگرانی های ناشی از حوادث و بیماری های گوناگون شود در بخش درآمدی هم منافعی برای سهامداران شرکت ایجاد کند.

اهمیت رابطه رشد مالی در نتیجه افزایش سهم بخش بیمه در بخش مالی در اغلب کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه رو به افزایش است. تقویت پیوند بین بیمه و سایر بخش‌های مالی نیز بر نقش احتمالی شرکت‌های بیمه در رشد اقتصادی تأکید می‌کند. بیمه‌ها همانند بانک‌ها و بازارهای سرمایه نیازهای واحدهای شغلی و خانوارها را در واسطه های مالی تأمین می‌کنند. از این رو عملکرد مثبت شرکت های بیمه می تواند مقدمه ای برای حفظ بقای آنها و بستر ساز توسعه کشور باشد.