جامع خبر(جامع نیوز):نشست تخصصی هم‌اندیشی راهکارهای موفقیت در مسیر نوآوری صنعت پتروشیمی امروز (دوشنبه، ۱۳ آذرماه) در دومین روز از رویداد پتروفن ۱۴۰۲ برگزار شد. توسعه و بهبود محصولات زنجیره ارزش از برنامه‌های محوری هلدینگ خلیج فارس مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این نشست با […]

جامع خبر(جامع نیوز):نشست تخصصی هم‌اندیشی راهکارهای موفقیت در مسیر نوآوری صنعت پتروشیمی امروز (دوشنبه، ۱۳ آذرماه) در دومین روز از رویداد پتروفن ۱۴۰۲ برگزار شد.

توسعه و بهبود محصولات زنجیره ارزش از برنامه‌های محوری هلدینگ خلیج فارس

مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این نشست با تشریح اهداف و برنامه‌های نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه «نوآوری اهرم توسعه پایدار صنعتی» شعار ماست، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی صنعتی جهانی، دارائی‌محور، با حجم سرمایه‌گذاری بالا و فناوری‌های بالغ‌شده و باید به سمت فناوری‌های نو قدم برداریم.
فوزیه مروت در ادامه اظهار داشت: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رویکردهای فناوری جهانی را در ۶ شرکت مشاور را مطالعه اصولی و بررسی کرده است.

مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس روندهای اصلی در چارچوب مدیریت نوآوری را در پنج قالب همکاری‌ها، توسعه کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری، توسعه پایدار و منابع کلیدی عنوان کرد و گفت: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس کلان‌روندها، نوآوری در محصول و نوآوری در فرآیندها را مطالعه کرده است.

مروت ادامه داد: توسعه پایدار اقتصاد چرخشی، تحول دیجیتال، مدیریت منابع (آب و انرژی)، کاربردهای جدید، منابع تجدیدپذیر، گسترش و توسعه موازی از روندهای کلان فناوری و نوآوری هستند که در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تعریف شده است.

وی با اشاره به چهار محور فروش، منابع‌انسانی، دارائی‌ها و توسعه کسب‌وکار در نوآوری ارزش‌محور، تاب‌آوری در عملیات و بهره‌وری، سرآمدی در بازارهای جهانی و تسلط و تصاحب دانش فنی را از مضامین راهبردی نوآوری در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس عنوان کرد.

مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تأکید کرد: تنظیم مقررات فناوری و نوآوری، بومی‌سازی و تسلط بر دانش‌فنی، توسعه و بهبود محصولات زنجیره ارزش و توسعه زیرساخت و نظام نوآوری محورهای اصلی برنامه‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرجع صادرات فناوری، کاتالیست و موادشیمیایی در کشور

مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در این نشست چالش‌های تجاری‌سازی دانش‌فنی در صنعت پتروشیمی را تشریح کرد.

وی نقشه‌راه تجاری‌سازی فناوری محصولات دانش‌بنیان را بسترسازی پژوهش‌های دانش‌بنیان و جهت‌دهی پروژه‌ها همسو با تجاری‌سازی، اولویت‌بخشی به بهره‌وری پروژه‌های دانش‌بنیان، اجرای نظام حقوقی و مالکیت فکری، تولید بار اول و تجاری‌سازی محصول با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرای تسهیل‌گرهای زیرسیستم نظارت و قانون‌گذاری و به‌روزرسانی شاخص‌های بهره‌وری و اقتصادی عنوان کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، امکان بهبود فرآیند براساس بازخوردهای واحدهای صنعتی، ایجاد مرجع برای صادرات فناوری و خدمات به کشورهای دیگر و ارزآوری، جلوگیری از فرار مغزها و نخبگان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز، پشتیبانی از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات، کاتالیست و موادشیمیایی داخلی، کاهش چشمگیر قیمت تمام‌شده واحد صنعتی و محصولات دانش‌بنیان و توانمندسازی شرکت‌های داخلی از مزایای استفاده از فناوری‌های بومی و دانش‌بنیان است.

دفتری یادآور شد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دوسال اخیر در دولت سیزدهم مرجع صادرات فناوری، کاتالیست و موادشیمیایی در کشور شده است.

نوآوری دانش، الزام تولید ثروت در آینده

دکتر حسین افشین، استاد تمام دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در این نشست در تشریح فرصت‌ها و چالش‌ها در مسیر توسعه فناوری‌های نوین در کشور اظهار داشت: ایران براساس شاخص‌های جهانی نوآوری در سال ۲۰۲۲ جهش بزرگی داشته و در میان گروه‌های با درآمد متوسط به پایین رتبه سوم رسید و در جهان رتبه ۵۳ را داراست.

وی با بیان اینکه کشورها درصدی از GDP را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند، تأکید کرد: شرکت دانش‌بنیانی پایدار است که در صنایع بزرگ در ارتباط باشد.

این استاد دانشگاه افزود: نوآوری دانش، الزام تولید ثروت در آینده است و سازمان‌ها باید یک سازمان یادگیرنده باشند.

لزوم حرکت صنعت پتروشیمی به سمت بهره‌وری و نوآوری پیشرو

محمد نقی‌زاده، دانشیار گروه مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبائی در تبیین نقش و جایگاه اکوسیستم فناوری و نوآوری صنعت پتروشیمی با اشاره به موضوع تاب‌آوری، بهره‌وری و نوآوری پیشرو در اکوسیستم نوآوری اظهار داشت: مسائل صنعت پتروشیمی فقط تاب‌آوری نیست و مسئله اصلی رسیدن به بهره‌وری و حفظ حاشیه سود است.

وی ادامه داد: در بهره‌وری مهمترین فناوری‌ها را می‌توان در حوزه دیجیتال داشت و برای رقابت جهانی باید به سمت تحولات جهانی حرکت کنیم و ریسک آن را بپذیریم.

دانشیار گروه مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: صنعت پتروشیمی باید به سمت بهره‌وری و نوآوری پیشرو حرکت کند.

در ادامه نشست سید کامران باقری، مدیرعامل مرکز نوآوری Smilinno درباره نوآوری نمایشی و فاصله‌گرفتن از آن با تاکید بر اینکه سرعت رشد فناوری در دنیا بسیار بالا رفته است، خاطر نشان کرد: سازمان نوآور سازمانی است که به صورت سیستماتیک و تکرارشونده فرصت‌های نوآوری کشف کند.