شرکت توسعه پتروایران و نفت خزر به منظور گسترش زمینه های همکاری در حوزه فراساحل با توجه به توان تخصصی، مدیریتی و اجرایی شان تفاهم نامه همکاری امضا کردند. به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه نفت و گاز خوزستان، تفاهم نامه همکاری فی مابین مسعود پارسی، مدیرعامل نفت خزر و […]

شرکت توسعه پتروایران و نفت خزر به منظور گسترش زمینه های همکاری در حوزه فراساحل با توجه به توان تخصصی، مدیریتی و اجرایی شان تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه نفت و گاز خوزستان، تفاهم نامه همکاری فی مابین مسعود پارسی، مدیرعامل نفت خزر و منصور مهرشاد مدیرعامل شرکت توسعه پترو ایران به امضا رسید.

در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه نفت و گاز خوزستان، تفاهم نامه همکاری به‌ منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های علمی، فناوری، اجرایی و آموزشی جهت رفع نیازهای موجود در صنایع کشور و ایجاد یک تعامل راهبردی فی‌ ما بین شرکت نفت خزر به نمایندگی مسعود پارسی، مدیرعامل شرکت نفت خزر و منصور مهرشاد، مدیرعامل شرکت توسعه پترو ایران منعقد شد.

در این قرارداد طرفین مایل به اجرای آزمایش طولانی مدت تولید زودهنگام در میدان سردار جنگل هستند.

امکان‌سنجی و سپس مطالعه مفهومی به خصوص با در نظر گرفتن الزامات ایمنی مورد نیاز و آنالیز اقتصادی و نیز مواردی از قبیل، انتخاب چاه، حدفاصل مخزنی، تکمیل چاه، تضمین جریان، تجهیزات درون چاهی، بستر دریا، انتقال هیدروکربن از بستر تا سطح و از سطح تا ساحل، تجهیزات فرآیندی سطحی، مطالعه نقطه دریافت هیدروکربن تولیدی در ساحل و غیره، بازرسی و تایید تجهیزات و تأسیسات، آماده‌سازی یکی از دو حلقه چاه حفاری شده در این میدان برای انجام آزمایش طولانی مدت چاه، آماده‌سازی تجهیزات سرچاهی در بستر دریا و انتقال هیدروکربن به سطح از جمله موارد مطرح در این قرارداد به شمار می رود.

از دیگر موضوعاتی که در این تفاهم نامه آمده است می توان به طراحی تجهیزات مورد نیاز فرآیند تولید زودهنگام روی سکوی حفاری و جانمایی آن، انتقال نفت به مخزن اولیه و حمل نفت توسط شاتل تانکرها به نقطه مقصد در ساحل، بررسی میزان گاز تولیدی و امکان سنجی تبدیل آن به عنوان سوخت مصرفی سکوی امیرکبیر، تامین تجهیزات مورد نیاز عملیات،ایمن سازی چاه و ترک آن، تامین منابع مالی مورد نیاز انجام عملیات اکتشافی و توسعه‌ای در بلوک های دارای اولویت حوضه خزر جنوبی و تامین وسایل مورد نیاز برای انجام عملیات اکتشافی و توسعه‌ای در بلوک‌های دارای اولویت حوضه خزر جنوبی اشاره کرد.

همچنین در این قرارداد به ساخت داخل و بومی سازی حداکثری در حد توان و امکان، تجهیزات بکار رفته بر روی ناوگان دریایی شرکت نفت خزر، امکان‌سنجی ساخت تجهیزات لازم عملیات‌ آتی شرکت نفت خزر بویژه تجهیزاتی که در دریای خزر وجود نداشته و امکان انتقال آن نیز به این منطقه وجود ندارد از جمله شناور فرآورشی، ذخیره ساز و بارگیری نفت تولیدی (FPSO) پرداخته شده است.

علیرضا دانشی مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب در جریان این تفاهم نامه با بیان اینکه انعقاد تفاهم نامه های این چنینی می تواند برای جامعه تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: امیدوارم این تفاهم نامه منجر به قرارداد شود و کار اجرایی و موجب برون رفت از تحریم ها و رفع مسائل موجود شود.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل های ویژه ای وجود دارد که نیاز به بررسی و دقت نظرهای بیشتر دارد، اذعان کرد: امید است با سرعت هر چه تمام تر کارهایی که در سردار جنگل است پیگیری شود، مجموعه شرکت مناطق نفت خیز جنوب نیز آمادگی هر گونه همکاری و کمک برای پیشبرد اهداف مطرح شده در این تفاهم نامه را دارد.

دانشی در پایان خاطرنشان کرد که کار و پیگیری مجموعه نفت خزر و پتروایران می تواند سهمی از بیکاری کشور را مرتفع و درآمد کشور را بیشتر کند.

منصور مهرشاد، مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران همچنین در جریان انعقاد این تفاهم نامه اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت پترو ایران چندین سال در زمینه های دریایی، فراساحل و به ویژه در بحث FPSO در ایران منحصر به فرد است و تجربه و سابقه بسیار خوبی داشته است، این تفاهم نامه در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جلسات متعددی که با مجموعه نفت خزر برگزار شده است شرکت توسعه پتروایران می تواند خدماتی را به شرکت نفت و گاز خزر ارایه کند.

مهرشاد با بیان اینکه دریای خزر در این سال های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته است، عنوان کرد: پتانسیل های بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد، مجموعه پترو ایران این توانایی را دارد که در تمام عرصه ها در بحث های بالادستی، تامین تجهیزات در شناور، بحث fpso در تمام عرصه ها، انتقال نفت و شناور همکاری کند.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران اضافه کرد:پتروایران هم شرکای داخلی و هم خارجی دارد و تمام مباحثی که در جلسات کارشناسی و مدیریتی مطرح شد که امید است سبب خیر شود.

مسعود پارسی، مدیرعامل شرکت نفت خزر نیز اظهار کرد: با انجام این تفاهم نامه، کمیته راهبردی در حوزه های آزمایش بلند مدت چاه در میدان سردار جنگل تشکیل خواهد شد و در راستای تامین ابزارو تجهیزات حفاری و اکتشاف و همچنین ساخت کالای داخل از ظرفیت هلدینگ پترو ایران استفاده خواهیم کرد.با توجه به وجود منابع ارزشمند نفت و گاز دریای خزر و بحث ناترازی و برنامه هایی که برای استفاده از این منابع مطرح است بر اساس اولویت ها و سیاست هایی که تدوین خواهد شد با همت و کمک دوستان در پترو ایران به بهره برداری و به توسعه خواهد رسید.