بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام (مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال) با شعارتحول دیجیتال و اتصال پذیری و با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و ۶ شرکت چینی در مساحت ۲۱ هزارمتر با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، معاون وزیر صمت، معاون وزیر ارتباطات،  مدیرعامل مخابرات ایران و رایزن علمی […]

بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام (مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال) با شعارتحول دیجیتال و اتصال پذیری و با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و ۶ شرکت چینی در مساحت ۲۱ هزارمتر با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، معاون وزیر صمت، معاون وزیر ارتباطات،  مدیرعامل مخابرات ایران و رایزن علمی و فناری روسیه و سفیر فیلیپین و  هیات های تجاری خارجی و جمعی از کارشناسان و صاحبنظران در محل دایمی نمایشگاه تهران  افتتاح شد.

به گزارش ستاد خبری مخابرات در نمایشگاه تلکام ، معاون علمی و فناوری ریس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی تلکام اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور ما، حوزه اقتصاد دیجیتال ۶ درصد اقتصاد را تشکیل می دهد برای رسیدن به ۱۵ درصد مطابق نورم های جهانی ، دو نیم برابر فرصت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشورمان برقرار است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال مردمی و عمومی ست اظهار داشت: دولت و مالکیت به جای تصدی گری در تمام امور توسعه، اپراتوری زیرساختی ثابت وسیار را انتخاب کرده است.

دکتر دهقانی گفت: واگذاری سهام شرکت های دانش بنیان و استقبال مردم از این سهام، نشانگر کیفیت بالا و علاقه مردم به اقتصاد دیجیتال و ایجاد ارزش افزوده در این بخش است.

وی افزود: سرمایه گذاری کشورهای همسایه وکمبود های ما در بخش تعرفه و زیرساختی اگر منطبق بر هم نشود از قافله کشورهای پیشران همسایه عقب خواهیم افتاد.

دکتر دهقانی اذعان داشت: پیش بینی ۱۵ میلیارد تومان از طریق اعتبار مالیاتی در توسعه اقتصاد دیجیتال برای سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

وی افزود: همانطور که در دو هفته گذشته، توسعه اقتصاد دیجیتال در کشورها نهادینه شده است ، امیدواریم در شرایط حاضر که فناوری اقتصاد دیجیتال در جهان تشکیل شده است، بتوانیم همگام با اقتصاد دیجیتال در جهان پیش رفته و فاصله خود را با میانگین جهانی سرعت کم کنیم .

معاون وزیر صمت : نیازمند تولید صادرات‌گرا هستیم

همچنین در این مراسم سید محمد موسوی معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تحریم های ظالمانه  گفت: ما سال‌هاست در تحریم قدم می‌زنیم. سال گذشته در سفر به یکی از کشورهایی که به‌خاطر جنگ اوکراین تحریم شده بود، درباره تجهیزات ایران در حوزه فناوری صحبت کردیم و آنها تعجب کردند که چطور ما با وجود ۴۴ سال تحریم به این تجهیزات دست یافته‌ایم در حالی که آنها دچار مشکلات زیادی شده بودند.

وی افزود: اتفاقاتی که امروز در حوزه فناوری رقم رخ داد به مدد فعالان و سربازان گمنام  حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و باید از آن‌ها تقدیر کرد. اگر در این جلسه بتوانیم این مفهوم را تبیین کنیم و تقسیم کاری با حضور ذی‌نفعان انجام بدهیم، بهترین کار را انجام داده‌ایم.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: ما میراث‌دار یک دهه عدم تحرک هستیم. یک دهه وادادگی که فقط حرف و توییت داشتیم. شرکت‌های راکدی که در حوزه صمت است، آن‌قدر زیاد بودند که گفتنی نیست. شرکت هپکو که افتخار ایران است چند سال تعطیل بود اما توانستیم در دولت سیزدهم آن را احیا و راه‌اندازی کنیم. تولید در هپکو امسال به ۶۰۰ عدد می‌رسد که نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات اولیه برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف را پشت سر گذشته‌ایم و اکنون فضا عوض شده و نیاز داریم به سمت تولیدات صادرات‌گرا حرکت کنیم تصریح کرد:  برای پیشرفت در این مسیر ریل‌گذاری‌های موردنیاز نیز انجام شده است.به طوریکه دی ماه تفاهم‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا می شود ، واردات اوراسیا ۳۵۰ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه باید در دولت برای رفع موانع کمک کنیم تا بتوانیم به جهش اقتصادی دست پیدا کنیم. گفت: همکاری‌های موثری با وزارت ارتباطات و سندیکای مخابرات صورت گرفته است و اتفاقات مهمی نیز رخ داده است که امید است در این عرصه بتوانیم با بلوغ در کیفیت و قیمت به تولید صادرات‌گرا دست پیدا کنیم. این یک کار خداپسندانه است که باید در این کشور رقم بزند.

معاون وزیر ارتباطات: محصولات حوزه فاوا بومی سازی شده است

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پژوهشگاه ارتباطات نظام‌نامه بومی‌سازی محصولات حوزه فاوا را تهیه کرده است تا از این پس محصولات با این نظام‌نامه وارد چرخه بومی‌سازی شود.

در ادامه میثم عابدی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام اظهار کرد: یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات بومی‌سازی محصولات فاوا و بازارسازی برای این محصولات در داخل و خارج از کشور است. این مهم با هماهنگی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش رفته است و نمایندگان اصناف، انجمن‌ها و سندیکاها نیز در این قدم مهم نقش داشتند.

وی با بیان اینکه اسفند ۱۴۰۰ در تعامل با بازیگران حوزه صنعت، فهرستی از اولویت‌های بومی سازی و بازارسازی در ۱۷ فصل احصا و اعلام شد، افزود: وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تلاش کردند تا ابزارهای تشویقی خود را به کار بگیرند. برای مثال وزارت ارتباطات منابع تسهیلاتی و برندهای توسعه محصول خود را به آن اختصاص داده و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز منابع حمایتی و رتبه‌بندی را به شرکت‌ها اعطا کرده و وزارت صمت در خصوص تخصیص ارز حمایت‌های لازم را انجام داد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های مدعی تولید محصولات داخلی در ابتدا زیاد بود و ما سنجه‌ای نداشتیم که بتوانیم ارزیابی دقیق در این خصوص انجام بدهیم. پژوهشگاه ارتباطات نظام‌نامه بومی‌سازی محصولات حوزه فاوا را تهیه کرد. بررسی ۲ محصول توسط این نظام‌نامه انجام شد تا اصلاحاتی که نیاز دارد مشخص شود. اکنون در حال رفع اصلاحات هستیم تا این نظام‌نامه محور ارزیابی محصولاتی قرار بگیرد که شرکت‌های داخلی ادعا می‌کنند باید تولید بومی شوند. محصولات باید زمانی بومی‌سازی شوند که عمق دانشی قابل قبول و میزان ظرفیت تولید نیاز کشور را تا حد قابل قبول داشته باشند. از تمام شرکت‌های فعال در حوزه ساخت محصولات بومی دعوت می‌کنیم که با تمام محصولات بومی که ساخته‌اند به این مساله بپیوندند.

عابدی تاکید کرد: بحث دیگری که در شرکت مخابرات مطرح شد، مربوط به این بود که آمار دقیق و قابل اتکایی از مشخصات فنی، تعداد و ارزش محصولات وارداتی در کشور وجود نداشت. سامانه‌های متعددی اکنون در این بخش هستند است، اما آمار قابل اتکایی که میزان واردات محصولات فناوری را بدهد نداریم. در حال برنامه‌ریزی با مجری شبکه ملی اطلاعات هستیم تا شناسه یکتای کالا طراحی شود و محصولات با همان شناسه یکتا تمام فرایند را طی کرده و وارد کشور شوند تا مرجع آماری برای حمایت‌های هدفمند شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات تصریح کرد: بحث دیگر که با برخی تولیدکنندگان داشتیم این بوده که برخلاف انتظار محصولات تولیدات داخلی ما گران‌تر از محصولات چینی است که مورد استفاده شرکت‌های داخلی قرار می‌گیرد و قیمتی که برای برخی محصولات خارجی اظهار می‌شود به نظر واقعی نمی‌آید و احتمال دست دوم بودن آن می‌رود. پس باید قیمت ها واقعی شود.

مغاون وزیر ارتباطات گفت :اکنون روی چند محصول که در پروژه فیبرنوری استفاده می‌شوند با هماهنگی اعضای وزارتخانه این مسیر را طی می‌کنیم. مسیر بعدی با حمایت معاونت علمی پیگیری می‌شود تا بازارسازی محصولات در کشورهای همسایه صورت بگیرد. برخی شرکت‌ها حتی به بازارهای ۱۰۰ میلیون دلاری در برخی کشورها نیز دست یافته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در برخی کشورهای منطقه در مجموع به عدد ۲۰۰ میلیون دلار برای تجهیزات زیرساخت مخابراتی دست پیدا کنیم.

عابدی در ادامه گفت: در وزارت ارتباطات مشکل تامین نیروی انسانی متخصص نیز مورد بررسی قرار گرفت و در یک سال گذشته ۳ برنامه همزمان را آغاز کردیم. در حوزه دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، آموزش برنامه نویسی به ۱۰۰ هزار دانش آموز در ۱۵ استاد کشور آغاز شده است. علاوه بر آن امسال باید ۱۰ هزار نفر نیروی متخصص آموزش دیده و جذب بازار می‌شوند و سال آینده باید ۱۰۰ هزار متخصص را تحویل بازار بدهیم. آموزش‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. وزارت ارتباطات و معاونت علمی حامیان این بخش هستند. تربیت راهبران تحول دیجیتال کشور اتفاق دیگری است که با همکاری معاونت علمی و بنیاد علمی نخبگان اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: ۲۵ نیروی متخصص بعد از بررسی‌های متعدد انتخاب شدند و اکنون در حال گذراندن دوره آموزشی در بخش خصوصی هستند. پس از آن به وزارتخانه می‌آیند تا مدتی هم در این بخش فعال باشند. پس از آن برای مدتی به خارج از کشور می‌روند تا بتوانیم این نیروهای متخصص که در بخش‌های مختلف آموزش دیده‌اند را به زیست بوم فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور تزریق کنیم

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی:

نوآوری در تمام لایه های اقتصاد دیجیتال ، با ارائه فیبرنوری پرسرعت محقق می شود

دکتر توانگر با بیان اینکه تغییر و تحولات فرایندهای اقتصادی به واسطه گسترش ارتباطات آنلاین و به معنی انقلاب صنعتی چهارم است ، اظهار داشت

وی افزود : مهم ترین چالش، عدم همراهی تعدادی از شهرداری ها است  و از مقامات محلی شهرها واستان ها می خواهیم به دنبال نگاه بلند مدت و زیرساخت لازم برای نیاز مردم تا چندین دهه داشته باشند.

دکتر توانگر گفت : مجموعه حاکمیتی وزارت ارتباطات، اکنون وظیفه دارد مردم را به استفاده از فیبر نوری با استفاده از یارانه های مختلف و تسهیل خرید و اتصال تشویق کند.

وی افزود : تسهیلات در اختیار شرکت های دانش بنیان و محتواهای لازم تهیه و در صورت امکان محدودیت های اینترنت برای فیبرنوری کمتر شود.

دکتر توانگر افزود : مجلس هم وظیفه دارد برای حفظ حریم شخصی مردم قانون گذازی مناسب داشته باشد.

افزود : کاهش درآمد اپراتورها مانع سرمایه گذاری مناسب شده است به نحوی که در سال ۹۵ ، یک میلیارد دلار و اکنون به زیر ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس افزود : توقف تعرفه ها ، کاهش سرمایه گذاری را به دنبال دارد مجموعه حاکمیت باید با روش های اقناعی مردم را توجیه کند تا سرمایه گذاری در این بخش ، آینده بهتری به دنبال داشته باشد .

ظرفیت نمایشگاه تلکام از بقیه نمایشگاهها بیشتر است

مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه  سالانه حدود ۸۰ نمایشگاه در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود، افزود: از این تعداد  ۹۵ درصد توسط بخش خصوصی به نتیجه می‌رسد؛ اما برگزاری نمایشگاه تلکام را امسال  شرکت سهامی نمایشگاهها برعهده گرفت چرا که اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: ۲ ویژگی نرم افزار و سخت افزار که در دل این نمایشگاه وجود دارد آن را از دیگر نمایشگاهها متمایز می کند. و در این عرصه می توان از شرکت های دانش بنیان بهترین استفاده را کرد.

وی افزود: امروز به جز نمایشگاه تلکام، پنج نمایشگاه دیگر در حال برگزاری است، اما ظرفیت نمایشگاه تلکام از بقیه نمایشگاهها بیشتر است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه تلکام زیر بنایی ۲۲ هزار متر مربع را در بر می‌گیرد بیان کرد: در این نمایشگاه میزبان بیش از ۱۶۰ شرکت داخلی و خارجی و۹ هیات‌های تجاری هستیم  که نسبت به سال‌های گذشته  رشد ۱۲۵ درصدی را نشان می دهد.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (تلکام) شنبه ۲ لغایت ۵ دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود. این نمایشگاه محلی برای گردهمایی فعالان حوزه مخابرات، ارتباطات و فناوری اطلاعات است.