سال ۲۰۲۳ بیش از هر زمان دیگری شاهد ورود دستگاه‌هایی تحت عنوان قاتل پرچمدار به بازار بودیم که از ارزش خرید بالایی برخوردار بودند. حالا در بررسی Realme GT3 قرار است به تعیین ارزش خرید این رقیب پرتوان و تازه وارد در بازه مالی کمتر از ۲۵ میلیون تومان بپردازیم. ریلمی GT3 یک میان‌رده جدید از این شرکت […]

سال ۲۰۲۳ بیش از هر زمان دیگری شاهد ورود دستگاه‌هایی تحت عنوان قاتل پرچمدار به بازار بودیم که از ارزش خرید بالایی برخوردار بودند. حالا در بررسی Realme GT3 قرار است به تعیین ارزش خرید این رقیب پرتوان و تازه وارد در بازه مالی کمتر از ۲۵ میلیون تومان بپردازیم.

ریلمی GT3 یک میان‌رده جدید از این شرکت چینی به حساب می‌آید که در ماه‌های اخیر با قیمت معقولی وارد بازار شده و توانسته به لطف مشخصات چشمگیر و قیمتی جذاب، نظر کاربران را به خود جلب کند. این دستگاه را می‌توان به‌راحتی در دسته قاتلین پرچمدار قرار داد ولی در برای تصمیم‌گیری بهتر برای خرید آن، بهتر است که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آنباکسینگ ریلمی GT3

ریلمی جی‌ تی ۳ در یک جعبه بزرگ عرضه می‌شود که کاربر را کاملا از پرداخت هزینه‌های اضافی بی‌نیاز می‌کند. در این جعبه آداپتور ۲۴۰ واتی شارژ به همراه کابل وجود دارد اما ریلمی توانسته یک قاب سیلیکونی را هم در کنار آن قرار دهد که ظاهر بهتری نسبت به قاب‌های شفاف سایر دستگاه‌ها دارد. 

نکته قابل توجه در مورد آداپتور، اندازه آن است. به دلیل استفاده از تکنولوژی GaN در ساخت این شارژر، اندازه آن حتی از برخی آداپتور‌های ۱۲۰ واتی هم کوچک‌تر است. از طرف دیگر، کابل موجود در جعبه ضخامت بالایی دارد تا بتواند جریان ۲۴۰ واتی را انتقال دهد و این موضوع عمر طولانی مدت آن را بیشتر می‌کند.

طراحی ریلمی جی تی ۳

طراحی Realme GT3 بدون شک می‌تواند در نگاه اول کاربر را مجذوب کند. بدون شک باید این بخش را از بررسی قاب پشتی شروع کنیم که می‌توان آن را ستاره طراحی دانست. این قاب یک ماژول دوربین بزرگ را در خود جای داده که از دو لنز تشکیل شده است. همچنین باید گفت که ماژول دوربین از فلز ساخته شده و برآمدگی کمی دارد. فلش ال‌ای‌دی هم در این ماژول واقع شده اما جذابیت اصلی در سمت راست قرار دارد.

در امتداد ماژول دوربین از یک صفحه شفاف استفاده شده که قسمتی از اجزای داخلی دستگاه را نشان می‌دهد. با دقت در این بخش می‌توانید پردازنده دستگاه و برخی از جزئیات اصلی آن را ببینید. برای جلب توجه بیشتر به این بخش، ریلمی دور تراشه را با یک نوار مستطیل شکل از ال‌ای‌دی پر کرده که می‌توان از آن برای انجام عملکرد‌های مختلفی استفاده کرد.

این دستگاه در سه رنگ سفید، مشکی و بنفش وارد بازار می‌شود و باید گفت که مدل بنفش رنگ جذاب‌ترین طراحی را به کاربر ارائه می‌کند. قاب پشتی در دو نسخه سفید و مشکی ساده است اما در مدل بنفش رنگ، تغییراتی در آن ایجاد شده تا سرعت بیشتر دستگاه و توجه ریلمی به جزئیات را نشان دهد.

این قاب شیشه‌ای با پوشش مات پوشانده شده اما روی آن دو خط عمودی براق وجود دارد که اثر‌انگشت را به خود جذب می‌کنند. لوگو ریلمی به همراه شعار Dare To Leap هم در قسمت پایینی این خط قرار گرفته‌اند و سایر جزئیات اضافی هم از روی قاب حذف شده‌اند. حاشیه‌های این قاب به سمت فریم خمیده شده‌اند که حس دستگاه در دست را بهتر می‌کند اما از طرف دیگر، می‌تواند باعث لیز خوردن آن از روی سطوح مختلف هم شود. 

فریم به صورت کامل از پلاستیک ساخته شده اما طراحی مات آن می‌تواند تا‌حدودی حس کیفیت را منتقل کند. دکمه‌ پاور در سمت راست فریم و دکمه‌های پاور هم در سمت چپ قرار گرفته‌اند که دسترسی به آن‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند. اسپیکر اول، شیار سیم‌کارت، پورت یو‌اس‌بی C و میکروفون اول در بخش پایین فریم قرار گرفته‌اند و در بخش بالای آن هم شاهد قرارگیری خروجی صدای اسپیکر دوم، فرستنده مادون قرمز و میکروفون دوم هستیم.

بخش جلوی دستگاه هم از جنس شیشه ساخته شده و محافظی روی آن وجود ندارد که می‌تواند دستگاه را در برابر ضربات آسیب‌پذیر‌تر کند. این پنل طراحی تخت دارد و پانچ هول دوربین را به همراه شیار اسپیکر در بخش بالای خود جای داده است. این دستگاه ۸.۹ میلی‌متر ضخامت و حدود ۲۰۰ گرم وزن دارد که آن را به گزینه معقولی برای بخش عمده‌ای از افراد تبدیل می‌کند. متاسفانه برخلاف برخی رقبا مثل پوکو اف ۵ پرو، ریلمی جی‌ تی ۳ از گواهی خاصی برای مقاومت در برابر آب و خاک برخوردار نیست.

صفحه نمایش Realme GT3

بررسی  Realme GT3 نشان داد که صفحه نمایش این دستگاه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در بخش جلوی دستگاه از یک پنل ۶.۷۴ اینچی امولد استفاده شده که ۸۸ درصد بخش جلوی دستگاه را پوشانده است. حاشیه‌های نازک‌تر این پنل نسبت به رقبا قطعا یک مزیت به حساب می‌آید و حتی شاید بتوان آن‌ها را در حد دستگاه‌های پرچمدار دانست. 

این پنل نرخ بروزرسانی ۱۴۴ هرتزی را به کاربر ارائه می‌کند اما این نرخ از نوع تطبیق‌پذیر نیست و دستگاه فقط تلاش می‌کند تا نرخ آن را بسته به نوع استفاده کاربر تنظیم کند. روشنایی پنل ریلمی GT3 تا سقف ۱۴۰۰ نیت هم بالا می‌رود که استفاده از دستگاه در محیط‌های پرنور را تا حد زیادی آسان می‌کند.

در پایان هم باید در مورد رزولوشن این پنل صحبت کرد. تعداد ۴۵۱ پیکسل در هر اینچ این صفحه نمایش قرار گرفته که رزولوشن آن را کمی بالاتر از FHD و کمی کمتر از QHD قرار می‌دهد که برای یک دستگاه میان‌رده بسیار تحسین‌ برانگیز است. این صفحه نمایش توانایی نمایش ۱ میلیارد رنگ را دارد که باعث بهبود جلوه‌های بصری آن می‌شود. البته برای ذخیره انرژی در بخش تنظیمات می‌توانید رزولوشن صفحه را به فول اچ دی تغییر دهید.

در کل می‌توان پنل این دستگاه را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های موجود در دنیای میان‌رده‌ها دانست و نمی‌توان ایراد خاصی از آن گرفت. البته باید گفت که استفاده از یک پنل LTPO یا محافظ گوریلا گلس روی صفحه نمایش می‌توانست کمی در تجربه کاربر موثر باشد اما می‌توان حدس زد که ریلمی برای کاهش قیمت کلی دستگاه این ویژگی‌ها را حذف کرده است.

دوربین ریلمی GT3

سیستم دوربین Realme GT3 نسبت به گذشته تغییر خاصی نداشته اما نمی‌توان این موضوع را بد دانست. در دوربین اصلی از یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی به همراه لرزشگیر اپتیکال استفاده شده و در کنار آن هم همان سنسور ۸ مگاپیکسلی به همراه لنز اولترا‌واید وجود دارد. این دوربین اولترا‌واید نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری دارد اما همچنان ایراد‌های زیادی در آن وجود دارد.

اما یکی از نکات جذاب در مورد این سیستم دوربین، دوربین سوم آن است. ریلمی به جای استفاده از سنسور‌های ۲ مگاپیکسلی ماکرو یا تشخیص عمق، در این دستگاه از یک دوربین میکروسکوپی ۲ مگاپیکسلی استفاده کرده که عملکرد بهتر و نتایج جذاب‌تری نسبت به رقبا دارد.

حالا نوبت آن رسیده که در مورد دوربین اصلی صحبت کنیم. این دوربین به صورت پیش‌فرض تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی را ارائه می‌دهد اما امکان استفاده از ظرفیت کامل آن هم وجود دارد. این سنسور قدیمی حالا به لطف استفاده از پردازنده جدید می‌تواند نتایج بهتری را نسبت به گذشته خلق کند. تصاویر ثبت شده با این دوربین از نور مناسب و جزئیات بالایی برخوردارند.

رنگ‌ها در این تصاویر به خوبی ثبت می‌شود و محدوده دینامیکی آن‌ها را می‌توان یک شاخصه چشمگیر برای دستگاهی میان‌رده دانست. البته باید گفت که در عموم موارد، رنگ‌های تصاویر کمی گرم‌تر از واقعیت نمایش داده می‌شوند ولی این موضوع با ایجاد تغییر در تنظیمات سیستم رفع می‌شود

در بررسی Realme GT3 که با کمتر شدن نور محیط، تغییر خاصی در کیفیت نتایج ایجاد نمی‌شود و دستگاه همچنان می‌تواند نتایج خوبی را به کاربر ارائه دهد. در این شرایط، ممکن است سطح نویز کمی افزایش پیدا کند اما این اتفاق برای یک دستگاه میان‌رده کاملا طبیعی است. خوشبختانه باید گفت که این موضوع برای تصاویر شب هم صدق می‌کند.

نتایج ثبت شده با دوربین ریلمی جی تی ۳ در نور کم، کیفیت بالایی دارند و سطح نویز را پایین نگه می‌دارند. البته باید گفت که در این نتایج، اثراتی از پردازش‌های انجام شده توسط پردازنده برای بهبود تصاویر دیده می‌شود اما نمی‌توان آن را یک نکته منفی دانست. تمامی پردازش‌های انجام شده در نهایت باعث افزایش جزئیات و بهبود محدوده دینامیکی می‌شود.

همچنین یک حالت جداگانه برای ثبت تصاویر شب در برنامه دوربین وجود دارد که می‌تواند نویز را حتی از قبل هم کمتر کند. از این رو، می‌توان دوربین ریلمی GT3 را یکی از بهترین گزینه‌ها در این بازه قیمتی برای ثبت تصاویر در نور روز و شب دانست.

دوربین اولترا‌واید از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی برخوردار است که نسبت به رقبای خود، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. یکی از این نکات، توانایی تولید رنگ‌های بهتر نسبت به سایر دستگاه‌های میان‌رده است که می‌تواند تصاویر ثبت شده را قابل استفاده کند. البته باید گفت که سطح جزئیات این تصاویر چندان بالا نیست و گاهی اوقات، منابع نوری در آن‌ها به خوبی مدیریت نمی‌شود و به همین دلیل بهتر است انتظار زیادی از دستگاه نداشته باشید.

این دوربین از سنسور کوچکی برخوردار است که با کمتر شدن نور به سرعت توانایی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل بهتر است که در محیط‌های کم نور از دوربین اولترا‌واید استفاده نکنید. تصاویر ثبت شده با این دوربین در شب سطح نویز بالایی دارند و جزئیات کمی در آن‌ها به چشم می‌خورد.

حالا نوبت آن رسیده که در مورد یکی از بخش‌های جذاب دوربین، یعنی سنسور دوربین میکروسکوپی بپردازیم. این دوربین ۲ مگاپیکسلی می‌تواند تا ۲۰ برابر روی سوژه فوکوس کند و حتی یک گزینه ۴۰ برابری هم برای آن وجود دارد اما استفاده از این گزینه جزئیات تصاویر را کمتر می‌کند. 

به دلیل کم بودن فاصله دستگاه با سوژه در این حالت، فلش دوربین به صورت خودکار روشن می‌شود تا سوژه نور بیشتری داشته باشد. تصاویر ثبت شده با این دوربین جزئیات مناسبی دارند و می‌توانند به خوبی جزئیات را ثبت کنند.

فیلمبرداری با ریلمی جی تی ۳

ثبت ویدیو در این دستگاه به خوبی انجام می‌شود و حضور لرزش‌گیر اپتیکال نقش زیادی را در این موضوع ایفا می‌کند. در بالاترین حالت می‌توانید با رزولوشن ۴K و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید که نتایج جذابی را به همراه دارد. ویدیو‌های ثبت شده در این حالت جزئیات بالایی دارند و لرزش کمی در آن‌ها دیده می‌شود.

محدوده دینامیکی این ویدیو‌ها در نگاه اول چشمگیر است و باید گفت که این نتایج رنگ‌هایی شبیه به واقعیت دارند. البته امکان فیلم‌برداری با رزولوشن ۱۰۸۰ هم وجود دارد که می‌تواند با کاهش ناچیز جزئیات، حجم ویدیو‌ها را به شدت کاهش دهد. لرزشگیر اپتیکال هم در این حین به خوبی تکان‌های ناشی از تکان خوردن دست را خنثی می‌کند و می‌تواند نتایج ثابت‌تری را به وجود بیاورد.

دوربین سلفی Realme GT3

از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر و ویدیو‌های سلفی دستگاه استفاده شده که در پانچ هول بالای صفحه واقع شده است. این دوربین می‌تواند تصاویر قابل قبولی را از نظر جزئیات ثبت کند اما گاهی اوقات حتی در محیط‌های پرنور هم شاهد حضور نویز در این تصاویر بودیم. البته باید گفت که این دوربین می‌تواند رنگ‌ها را به خوبی ثبت کند اما توانایی آن در بخش ثبت جزئیات بالا نیست.

در مورد فیلم‌برداری با دوربین سلفی ریلمی جی تی ۳ هم باید گفت که دو گزینه ۱۰۸۰ و ۷۲۰ با نرخ ۳۰ فریم برای آن در نظر گرفته شده که هر‌دو نتایج مشابهی را به همراه دارند. ویژگی‌های این ویدیو‌ها به تصاویر سلفی شباهت دارد و نمی‌توان از آن‌ها انتظار بالایی در بخش جزئیات داشت.

سخت افزار ریلمی GT3

برای انجام پردازش‌ها در ریلمی جی تی ۳ از تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ استفاده شده است. این تراشه بر‌پایه معماری ۴ نانومتری ساخته شده و توان پردازشی بالایی دارد. رندر‌گیری محیط‌های گرافیکی در این تراشه توسط چیپ آدرنو ۷۳۰ انجام می‌شود که عملکرد خوب آن به وضوح در بخش بنچمارک‌ها دیده می‌شود.

در کنار این تراشه از سقف ۱۶ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 استفاده شده که برای یک دستگاه میان‌رده بسیار فوق‌العاده است. علاوه بر این، تنظیمات به کاربر اجازه می‌دهد تا ۱۲ گیگابایت از حافظه داخلی دستگاه را به رم اختصاص داده و اندازه کلی آن را به ۲۸ گیگابایت برساند.

تجربه گیمینگ ریلمی جی تی ۳

بدون شک بخش گیمینگ یکی از نقاط قوت این میان‌رده ریلمی به حساب می‌آید. تراشه پرچمدار و سیستم خنک کننده بزرگ به کاربر اجازه می‌دهد تا به راحتی برای مدت‌های طولانی با دستگاه به بازی بپردازد و افت عملکرد را تجربه نکند. ریلمی یک منو را برای بازی‌ها در نظر گرفته که به کاربر اجازه می‌دهد تا نرخ فریم را به صورت لحظه ببیند، تنظیمات را تغییر دهد یا حالت جی تی را روشن کند.

این حالت عملکرد دستگاه را به بالاترین حالت می‌رساند تا تجربه گیمینگ حتی از قبل هم بهتر شود. همچنین در این منو می‌توان پینگ اینترنت و دمای پردازنده را مشاهده کرد. پس از بررسی Realme GT3 می‌توان گفت که این دستگاه می‌تواند به راحتی برای مدت‌های طولانی بازی‌های مختلف را با بالاترین تنظیمات ممکن اجرا کند و دمای خود را ثابت نگه دارد. همه این موضوعات نشان می‌دهند که ریلمی GT3 یک دستگاه بسیار خوب برای بازی به شمار می‌رود و می‌تواند امکانات زیادی را در اختیار کاربر بگذارد.

بنچمارک‌های Realme GT3

عملکرد خوب پردازنده و پایداری آن به خوبی در بخش تنظیمات دیده می‌شود. ریلمی جی تی ۳ توانست در بنچ‌مارک آن‌تو‌تو به امتیاز ۱۰۸۳۰۰۰ دست پیدا کند و امتیاز‌های ۱۴۱۵ و ۳۹۴۲ را در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای گیک‌بنج کسب کند. برای حافظه دستگاه هم امتیاز ۷۷۴۰۰ در نظر گرفته شد که عملکرد بسیار خوب آن نسبت به رقبا را نشان می‌دهد.

اما ستاره اصلی در این بخش، پایداری عملکرد بود. پس از اجرای ۲۰ رندر با رزولوشن ۴K، مشخص شد که ریلمی GT3 می‌تواند ۹۱.۴ درصد عملکرد خود را حفظ کند که برای یک تراشه پرچمدار فوق‌العاده است. این موضوع به لطف سیستم خنک کننده بزرگ دستگاه محقق شده که روی سرعت شارژ دستگاه هم تاثیر زیادی دارد.

رابط کاربری و ویژگی‌های ریلمی GT3

ریلمی جی تی ۳ به صورت پیش‌فرض با رابط کاربری ریلمی یو‌ آی ۴ بر‌پایه اندروید ۱۳ عرضه می‌شود اما بلافاصله امکان بروزرسانی آن به نسخه ۵ بر‌پایه اندروید ۱۴ وجود دارد. این رابط را می‌توان به رابط کاربری دستگاه‌های اوپو تشبیه کرد. یکی از مزایای این رابط نسبت به رقبا، امکانات شخصی‌سازی فراوان آن است که به کاربر اجازه می‌دهد تا ظاهر سیستم را طبق سلیقه خود تنظیم کند. 

ویژگی‌های زیادی در سرتاسر تنظیمات وجود دارند اما یک بخش جداگانه هم برای ویژگی‌های ویژه در نظر گرفته شده که موارد جذابی را در خود دارد. در تنظیمات امکان برنامه‌ریزی ال‌ای‌دی پشت دستگاه هم وجود دارد که در موارد مختلفی مثل حین شارژ، در زمان تماس ورودی یا نوتیفیکیشن و حالت جی تی روشن می‌شود. این مستطیل را می‌توان به یک چراغ اعلان بزرگ تشبیه کرد که در بخش پشتی دستگاه قرار گرفته است. 

باز کردن دستگاه به وسیله سنسور اثر‌انگشت زیر صفحه نمایش انجام می‌شود که از نوع اپتیکال است. این سنسور سرعت بالایی دارد و در مکان مناسبی قرار گرفته است. البته امکان استفاده از آن به عنوان حسگر ضربان قلب هم وجود دارد که باید گزینه مربوط به آن را در تنظیمات دستگاه پیدا کنید.

اسپیکر ریلمی جی تی ۳

برای پخش صدا در این دستگاه از سیستم اسپیکر استریو استفاده شده که یکی از آن‌ها در بخش پایین فریم قرار گرفته و اسپیکر دوم هم به صورت یکپارچه با اسپیکر مکالمه طراحی شده است. ریلمی در این دستگاه برای افزایش صدای خروجی از اسپیکر دوم، یک حفره کوچک را در بخش بالای فریم ایجاد کرده که به خلق جلوه استریو کمک می‌کند.

حجم صدای این اسپیکر بالاست و تفکیک صدا به خوبی در آن انجام می‌شود. کیفیت صدا حتی در ولوم‌های بالاتر هم افت نمی‌کند که در دستگاه‌های میان‌رده کمتری دیده می‌شود. حجم بیس در این اسپیکر‌ها مناسب است اما نمی‌توان آن را با دستگاه‌های پرچمدار مقایسه کرد.

باتری Realme GT3

بخش باتری بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه نسبت به رقبا محسوب می‌شود که حتی ریلمی جی تی ۳ را به یک دستگاه رکورد شکن تبدیل می‌کند. این دستگاه از یک باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپری برخوردار است که ظرفیت کمتری نسبت به سایر رقبا دارد اما کم بودن این ظرفیت بی‌دلیل نیست. 

این باتری می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه برای یک روز استفاده نسبتا سنگین را فراهم کند اما در صورت صرف وقت زیادی برای بازی یا فعالیت‌های آنلاین، ممکن است مجبور شوید دستگاه را تا قبل از پایان روز شارژ کنید. اما معجزه ریلمی در این بخش خود را نشان می‌دهد زیرا باتری GT3 می‌تواند با توان ۲۴۰ وات به کمک آداپتور موجود در جعبه شارژ شود.

این آداپتور ۲۴۰ واتی باتری دستگاه را تنها در ۱۱ دقیقه به صورت کامل شارژ می‌کند و می‌تواند در ۴ دقیقه، شارژ آن را ۵۰ درصد بیشتر کند. این اولین بار است که یک شرکت به صورت تولید انبوه از شارژر ۲۴۰ واتی در دستگاه خود بهره برده و این موضوع، ریلمی جی تی ۳ را در صدر جدول سرعت شارژ قرار می‌دهد.

به دلیل حضور این توانایی در دستگاه، دیگر نگرانی از بابت کم بودن ظرفیت باتری وجود ندارد زیرا کاربر می‌تواند تنها در ۱۰ دقیقه این باتری را به صورت کامل شارژ کند. البته میزان تاثیر این توان بر عمر طولانی مدت باتری مشخص نیست اما باید گفت که زیلمی برای راحت بودن خیال کاربران، بخشی را تحت عنوان ظرفیت باتری به تنظیمات اضافه کرده که مثل دستگاه‌های اپل می‌تواند درصد سلامتی باتری دستگاه را نمایش دهد.

جمع‌بندی بررسی Realme GT3

ریلمی جی تی ۳ یک قاتل پرچمدار تمام عیار به حساب می‌آید که می‌تواند به راحتی رقبای خود را به چالش بکشاند. اگر به دنبال یک دستگاه با صفحه نمایش بزرگ و نرخ بروزرسانی بالا، تراشه پرچمدار، باتری با قابلیت شارژ فوق سریع و دوربین با کیفیت هستید، بهتر است ریلمی GT3 را در صدر جدول گزینه‌ها قرار دهید