به گزارش جامع نیوز حمید صافدل که در همایش تقدیر از صادر کنندگان برتر (رتبه دومی‌ها) سخن می‌گفت با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران در ۱۱ ماهه گذشته از مرز ۸۶ میلیارد دلار عبور کرده است افزود: در این مدت ۷۰ میلیون تن کالا به ارزش ۳۷میلیارد و ۶۹۳ میلیون دلار از کشور صادر […]

به گزارش جامع نیوز حمید صافدل که در همایش تقدیر از صادر کنندگان برتر (رتبه دومی‌ها) سخن می‌گفت با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران در ۱۱ ماهه گذشته از مرز ۸۶ میلیارد دلار عبور کرده است افزود: در این مدت ۷۰ میلیون تن کالا به ارزش ۳۷میلیارد و ۶۹۳ میلیون دلار از کشور صادر شده است که ۸ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار میعانات گازی، ۹ میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار پتروشیمی و ۱۹ میلیارد ۹۴۳ میلیون دلار آن سایر کالاها و خدمات فنی و مهندسی بوده است. با بیان اینکه در سال ۸۴ نسبت صادرات به واردات ۲۸درصد بوده است افزود:این آمار در دولت‌های نهم و دهم پیشرفت قابل توجهی داشته است بطوریکه در ۱۱ ماهه امسال این نسبت به ۷۰درصد ارتقاء یافته است.
صافدل ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت نهم و دهم همواره بیش از ۳ هزار ردیف تعرفه‌ای در سبد کالایی صادرات کشور قرار داشته و بیش از ۱۵۰ کشور جزو کشورهای هدف صادراتی ایران بوده است.
وی با بیان اینکه اهداف صادراتی در دولت‌های نهم و دهم محقق شده است افزود: در دولت نهم صادرات ۴۰ میلیارد دلاری هدف‌گذاری شده بود که در پایان فعالیت دولت نهم فقط ۵۸ میلیارد دلار صادرات بدون احتساب میعانات گازی صورت گرفت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت در طول فعالیت دولت دهم و تا پایان سال ۹۰ ،‌۶۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی هدف گذاری شده بود که با رشد قابل توجهی بدون احتساب میعانات گازی ۸۱ میلیارد دلار صادرات تا پایان سال ۹۰ محقق شده است.
صافدل در ادامه با بیان اینکه از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۰ ، ۳۲۰۰ ردیف تعرفه‌ای در سبد صادراتی ایران قرار داشته است افزود: در طول این مدت ۱۴۳ کشور جزو بازارهای هدف صادراتی ما بوده است.
صافدل در بخش دیگری از سخنانش به ۱۰ کشور هدف صادراتی ایران اشاره کرد و گفت در سال ۹۱ صادرات ایران به کشورهای عراق، چین، امارات، افغانستان، هند، پاکستان ، ترکنستان، آذربایجان، کره جنوبی و ترکیه انجام صورت گرفته است.صافدل همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی را نقطه شکوفایی صادرات دولت نهم و دهم دانست و گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته بطوریکه در سال گذشته میزان صادرات آن به ۲/۴ میلیارد دلار رسیده است.
وی گفت بخش قابل توجهی از صادرات خدمات فنی و مهندسی در سالهای اخیر در حوزه ساختمان سازی بوده است که این صادرات بیشتر به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین انجام شده است.
صافدل ادامه داد : پروژه‌های نیروگاهی پس از پروژه‌های ساختمان سازی در رده دوم صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار گرفت و پروژه‌های راه‌سازی پس از آن بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.
وی با بیان اینکه پروژه‌های صنعتی در رده چهارم صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار گرفت افزود سایر حوزه‌ها نیز سهم قابل توجهی از صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران را به خود اختصاص می‌دهد که بیشتر آنها به حوزه‌های پژوهشی مربوط می‌شود.
وی به میزان واردات ایران در یازده ماهه گذشته نیز اشاره کرد و گفت : در این مدت ۴۸ میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف انجام شده است.صافدل در ادامه گفت: صنعت بیشترین سهم صادرات ایران را در ۱۱ ماهه گذشته به خود اختصاص داده است و پس از آن پتروشیمی و سایر کالاها قرار دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: ۹۲درصد کالاها و خدمات ایران در ۱۱ ماهه گذشته به کشورهای آسیایی، ۵درصد به کشورهای اروپایی و ۳ درصد به کشورهای قاره آمریکا و اقیانوسیه صادر شده است.