به گزارش جامع نیوز:مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری که ظهر ، پنج شنبه (٢٩ فروردین) در محل نمایشگاه هجدهم صنعت نفت و با حضور نمایندگان رسانه های خبری برگزار شد، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ٩١ روزانه ۶١,۴ میلیون لیتر […]

به گزارش جامع نیوز:مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری که ظهر ، پنج شنبه (٢٩ فروردین) در محل نمایشگاه هجدهم صنعت نفت و با حضور نمایندگان رسانه های خبری برگزار شد، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ٩١ روزانه ۶١,۴ میلیون لیتر بنزین تولید کرد که این میزان در سال جاری با راه اندازی طرح های توسعه ای جدید به روزانه ٧٠ میلیون لیتر افزایش می یابد.

علیرضا ضیغمی تاکید کرد: در سال گذشته در طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک روزانه ١١,۶ میلیون لیتر و در پالایشگاه آبادان روزانه ۴.۵ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده شد.

وی با اشاره به این که با اجرای ۴ پروژه جدید تا آخر سال ٩٢ ظرفیت تولید بنزین روزانه کشور به ٧٠ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت گفت: این افزایش ظرفیت ها مربوط به طرح توسعه پالایشگاه اصفهان با ۴,١ میلیون لیتر، تبریز با ١.١ میلیون لیتر، لاوان با ١.۶ میلیون لیتر و بندرعباس با ٣.١ میلیون لیتر خواهند بود.

وی تصریح کرد: ٣ طرح توسعه پالایشگاه اصفهان، تبریز و لاوان تا پایان خرداد امسال و طرح افزایش ظرفیت بنزین پالایشگاه بندرعباس تا پایان سال ٩٢ به بهره برداری خواهد رسید که اگر این میزان افزایش ظرفیت را به ۴۴ میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین پایه کشور اضافه کنیم، بدون احتساب طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس جمعا به تولید روزانه ٧٠ میلیون لیتر بنزین در کشور دست خواهیم یافت.

معاون وزیر نفت درباره تولید و مصرف روزانه بنزین کشور در سال گذشته گفت: در سال ٩١ به طور میانگین در کشور روزانه ۶٣,۴ میلیون لیتر بنزین مصرف شد که این میزان در نوروز امسال به روزانه ١٠٠ میلیون لیتر نزدیک شد.

علیرضا ضیغمی درباره مصرف نفت گاز کشور در سال ٩١ گفت: در سال گذشته به طور میانگین روزانه ٩۶,۵ میلیون لیتر نفت گاز در کشور مصرف شد در حالی که تولید ما در این فراورده روزانه ٩۴.۵ میلیون لیتر بوده است.

وی با اشاره به این که بیشترین میزان مصرف فراورده نفت گاز در سال ٩١ مربوط به بخش نیروگاهی کشور بوده است، افزود: در مجموع سال گذشته ٢٣ میلیارد لیتر فراورده در نیروگاه های کشور به مصرف رسید که از این میان ٨,٢ میلیارد لیتر سهم گازوئیل و ١۵ میلیارد لیتر سهم نفت کوره بوده است.

ضیغمی تاکید کرد: به طور قطع می توان بگوییم با راه اندازی ٣ طرح توسعه ای پالایشگاه های اصفهان، تبریز و لاوان در نقطه ایمنی تولید بنزین قرار خواهیم گرفت و تولید این فراورده با مصرف آن در کشور برابری خواهد کرد.

ضیغمی درباره وضعیت تولید و مصرف ال پی جی در کشور گفت: در بخش تولید فراورده ال پی جی پیش از این روزانه ٨٠٠ تن فراورده ال پی جی به کشور وارد می شد که برای اولین بار در سال ٩١ با راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید این فراورده از مصرف آن پیشی گرفت و هم اکنون امکان صادرات روزانه ۶٠٠ تا ١٠٠٠ تن ال پی جی در کشور به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که مصرف بنزین کشور هم اکنون به طور میانگین به روزانه بیش از ٧۵ میلیون لیتر افزایش یافته است، گفت: راهکار اصلی کنترل مصرف، رسیدن این فراورده به قیمت واقعی خود است.

علیرضا ضیغمی با اشاره به این که با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت بنزین به طور خودکار مصرف فرآورده بنزین در کشور از سوی مصرف کنندگان کنترل خواهد شد، گفت: از ستاد هدفمندی یارانه ها و مجلس شورای اسلامی درخواست می کنیم مرحله دوم هدفمندی یارانه ها هر چه زودتر اجرایی شود.

ضیغمی همچنین بهترین شیوه عرضه بنزین در کشور را عرضه تک نرخی آن دانست و گفت: با تک نرخی شدن بنزین مدیریت و کنترل سامانه هوشمند سوخت کشور از لحاظ فنی در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

وی قیمت تمام شده بنزین معمولی در کشور را ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ تومان اعلام کرد و افزود: با اصلاح قیمت بنزین در کشور مدیریت صحیح مصرف سوخت به خودی خود اتفاق خواهد افتاد.

معاون وزیر نفت درباره ظرفیت پالایشی پالایشگاه های کشور گفت: هنگام شروع برنامه پنجم توسعه ظرفیت پالایشی پالایشگاه های کشور یک میلیون و ۶٩۵ هزار بشکه در روز بود که این میزان هم اکنون به یک میلیون و ٨۵٠ هزار بشکه ارتقا یافته است که با احتساب فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم باز هم صعود خواهد کرد.

ضیغمی افزود: ظرفیت پالایشی کشور در سال ٨٩ به یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه، در سال ٩٠ به یک میلیون و ٧۴٩ هزار بشکه و در سال ٩١ به یک میلیون و ٨۴٢ هزار بشکه افزایش یافت.

ضیغمی درباره پروژه های خط لوله شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران گفت: خطوط لوله انتقال نفت خام کشور با اجرای پروژه های جدید تا پایان برنامه پنجم توسعه از ٣ هزار و ٧٠٠ کیلومتر به ۵ هزار و ۵٠٠ کیلومتر افزایش یافته است.

وی افزود: بزرگ ترین پروژه خط لوله کشور مربوط به پروژه انتقال فراورده آبادان به ری است که تا یک سال آینده بخش آبادان به اهواز و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک به ری آن بهره برداری شده و در بخش اندیمشک به اراک آن از لوله های نفت خام موجود استفاده خواهد شد.

ضیغمی همچنین میزان افزایش ظرفیت ذخیره سازی کشور را تا پایان برنامه پنجم توسعه ٣ میلیارد لیتر اعلام کرد و افزود: ظرفیت ذخیره سازی کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه از ١١,۵ میلیارد لیتر فعلی به ١۴.۵ میلیارد لیتر افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: میزان نفت کوره تولیدی پالایشگاه های کشور نیز در آینده نزدیک از ٧۶ میلیون لیتر به روزانه ۵٩ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه امکان تولید روزانه حدود ۵٢ میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو ۴ و ۵ در کشور فراهم خواهد شد گفت: این افزایش ظرفیت مربوط به پالایشگاه آبادان با ٣ میلیون لیتر، پالایشگاه شهید تندگویان تهران با ٣ میلیون لیتر، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با ١۶ میلیون لیتر، پالایشگاه بندرعباس با ١٢,۴ میلیون لیتر، لاوان با ٢.٩ میلیون لیتر، اصفهان با ١١ میلیون لیتر و تبریز با ٣.٨ میلیون لیتر خواهد بود.

علیرضا ضیغمی همچنین درباره ظرفیت تولید نفت گاز با استانداردهای روز اروپا در کشور گفت: تا پایان سال ٩٢ ظرفیت تولید فراورده نفت گاز با استانداردهای یورو ۴ و ۵ اروپا به مرز ۴٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که این افزایش ظرفیت مربوط به پالایشگاه شهید تندگویان تهران با ١١,۵ میلیون لیتر، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با ١١.٢ میلیون لیتر، بندرعباس با ١٢ میلیون لیتر و لاوان با ٢.٢ میلیون لیتر خواهد رسید.

ضیغمی با اشاره به این که تا پایان سال های ٩٠ و ٩١ در کشور روزانه ۵٠٠ تن گوگرد تولید می شد گفت: با راه اندازی طرح های توسعه ای پالایشگاهی در کشور به ویژه طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و آبادان، هم اکنون روزانه یک هزار و ٢٠٠ تن گوگرد در کشور تولید می شود که این میزان با راه اندازی فاز دوم طرح تثبیت پالایشگاه اصفهان به روزانه یک هزار و ٣۵٠ تن افزایش خواهد یافت.

ضیغمی درباره وضعیت احداث پالایشگاه جدید ستاره خلیج فارس گفت: در صورت تزریق ۵٠٠ تا یک میلیارد دلار اعتبار دیگر به این پروژه، فاز اول آن تا پایان سال ٩٢ به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به این که پیش بینی می کنیم بخش عمده ای از این پروژه تا پایان سال ٩٣ تکمیل شود گفت: تا کنون وزارت نفت از محل وام توسعه میادین مشترک یک میلیارد دلار به این پروژه اختصاص داده است.