دکتر زمان‌پور در مصاحبه با بورس۲۴ از تأمین مالی ۴ همتی از عرضه قریب الوقوع صبافولاد خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی؛ دکتر زمان‌پور مدیر عامل هلدینگ صباانرژی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه اخیر صنعت مالی، با خبرنگار بورس۲۴ به گفتگو نشست. متن این گفتگو به شرح زیر است: «شرکت سرمایه‌گذاری صندوق […]

دکتر زمان‌پور در مصاحبه با بورس۲۴ از تأمین مالی ۴ همتی از عرضه قریب الوقوع صبافولاد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی؛ دکتر زمان‌پور مدیر عامل هلدینگ صباانرژی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه اخیر صنعت مالی، با خبرنگار بورس۲۴ به گفتگو نشست.
متن این گفتگو به شرح زیر است:
«شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی کشوری به منظور افزایش بهره‏‌وری و بازدهی سرمایه، این شرکت از اواخر سال ۱۳۹۴ رسماً فعالیت کاری خود را روی موضوعات مرتبط با نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی متمرکز نمود تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ویژه، نسبت به ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران خود اقدام نماید و در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه تامین مالی پروژه‌های خود در دستور کار دارد.
علیرضا زمان‌پور مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ صباانرژی)، در خصوص استراتژی‌های این شرکت گفت: هلدینگ «وصندوق» یکی از نهادهای مالی است که تمرکز فعالیت آن بر حوزه نفت و حوزه پتروشیمی بوده و در این هلدینگ طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از شروع کار مدیریت جدید داشته‌ایم، تمامی تمرکز را بر انجام سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه مگاپروژه‌ها داشته‌ایم که به لطف خدا طی همین ۵ ماه گذشته توانستیم حدود ۱۰ میلیارد دلار پروژه‌ تعریف کنیم.
وی گفت: روش‌های تامین مالی حدود ۵.۷ میلیارد یورو از این پروژه‌ها تقریبا نهایی و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در آینده داریم به دنبال تامین منابع مالی سایر پروژه‌ها هستیم.
‌زمان‌پور ادامه داد: سعی کرده‌ایم در روش‌های تامین مالی‌مان هم از بازار پول و سرمایه و هم از بازارهای خارجی (فاینانس) استفاده کنیم که از این طریق بتوانیم مگاپروژه‌ها را تامین مالی کنیم.
یکی دیگر از برنامه‌هایی که در انجام پروژه‌ها داشته‌ایم، بحث IPOکردن شرکت‌های تابعه است که در این راستا شرکت صبا فولاد خلیج فارس، یکی از شرکت‌هایی بود که طی این چند ماه اخیر موضوع عرضه آن مطرح است و  تقریبا طی ۲ ماه آینده نهایی خواهد شد. انتظار می‌رود که حدود ۳ الی ۴ همت، از طریق بازار سرمایه تامین مالی برای اجرای پروژه صبا فولاد داشته باشیم.
مدیرعامل صباانرژی در ادامه گفت: در کل تمام تمرکز و فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری یا همان هلدینگ صباانرژی بر این است که با توجه به شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) برای رسیدن به رشد تولید بتوانیم سرمایه‌گذاری و متعاقب آن اشتغال در کشور ایجاد کنیم و بتوانیم در این راستا به امید خدا نتایج خوبی را در حوزه اقتصادی در کشور داشته باشیم.
به گفته وی، هلدینگ در حدود ۸۲ شرکت سهامدار است، و مسئولیت ۱۹ شرکت را به عهده دارد که شامل پتروشیمی جم و شرکت‌های تابعه، شرکت ملی نفتکش ایران، فولاد اکسین خوزستان، شرکت صبا فولاد خلیج فارس که دارای محصولات انحصاری در کشور هستند و همچنین شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان از مهمترین شرکت‌های هلدینگ هستند.
وی گفت: در پتروشیمی جم با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی ایران است، قطعا برنامه‌های توسعه‌ای جدی داریم و یکی از پروژه‌هایی که ما در پتروشیمی جم دنبال میکنیم،  پروژه توسعه پلیمر کنگان است که این پروژه سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن اتیلن و ۶۰۰ هزار تن پلی پروپیلن تولید خواهد داشت و حدود ۱.۲ میلیارد یورو ارزش سرمایه‌گذاری آن است. طی  ۶ ماه گذشته  بحث زمین این مگاپروژه را قطعی کرده‌ایم و با حضور وزیر محترم نفت آغاز عملیات اجرایی این پروژه شروع شده است. تامین اعتبار آن تقریبا نهایی شده است و پروژه حدود ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 وی در خصوص طرح‌های توسعه صبا فولاد خلیج فارس گفت: کلنگ زنی و مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دو  احیای صبا فولاد در بهمن ماه سال گذشته انجام شده  است. همچنین مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح احیای مستقیم و ریخته گری فولاد اکسین در ابتدای سال جاری انجام شده است که ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها بیش از ۷۰۰ میلیون دلار است .
زمان‌پور در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از پروژه‌های صبا تامین، فولادسازی صبا فولاد است که حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده است. مشکل زمین پروژه هم به لطف خدا و همتی که مجموعه شهرک‌های صنعتی و استان‌دار محترم هرمزگان داشته حل شده است و انشاالله ما در سال جاری برنامه‌ریزی عملیات اجرایی فولادسازی صبا فولاد را نیز پیش‌رو خواهیم داشت.