مدیر عامل هلدینگ صباانرژی با اشاره به حوزه تخصصی این شرکت که نفت، گاز و انرژی است، گفت: سرمایه‌گذاری در سهام‌های پرسود و زودبازده از اولویت‌های هلدینگ صباانرژی است. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، «علیرضا زمان‌پور» در […]

مدیر عامل هلدینگ صباانرژی با اشاره به حوزه تخصصی این شرکت که نفت، گاز و انرژی است، گفت: سرمایه‌گذاری در سهام‌های پرسود و زودبازده از اولویت‌های هلدینگ صباانرژی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، «علیرضا زمان‌پور» در حاشیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه «وصندوق» با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی این هلدینگ تخصصی سازی است، اظهار کرد: شوراهای راهبردی تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی در شرکت‌های تابعه شکل گرفته و تلاش می‌کنیم با کمک این متخصصان به سمت تخصصی‌سازی در هلدینگ گام برداریم.

وی تخصصی شدن پرتفوی بورسی این شرکت را هم در همین راستا برشمرد و افزود: خروج از سهم‌های کم بازده و زیان ده و سرمایه‌گذاری در سهام‌های پرسود و زودبازده از اولویت‌های هلدینگ صباانرژی است.

زمان‌پور گفت: گام بعدی ما در هلدینگ، سرمایه‌گذاری است، زیرا رشد تولید بدون سرمایه‌گذاری امکان پذیر نیست و در این راستا پروژه‌های متعددی را برای تکمیل زنجیره ارزش معرفی کرده‌ایم.

مدیرعامل هلدینگ صباانرژی در ادامه، ارزش پرتفوی بورسی این شرکت در پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند۱۴۰۱ را ۷۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۲۹ درصد رشد داشته است.

زمان‌پور سرمایه این هلدینگ را ۴ همت اعلام کرد و از عزم شرکت برای افزایش این رقم خبر داد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، با اشاره به پروژه‌های مهمی همچون مگاپروژه PDH-PP جم و ABS & Rubber پادجم، مهم‌ترین چالش کنونی پیش روی هلدینگ را افزایش نرخ خوراک دانست و تأکید کرد انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی ایران به جد پیگیر اصلاح این قیمت است.

وی همچنین به بیان عمده‌ترین پروژه‌های هلدینگ صباانرژی پرداخت و اظهار داشت: مگاپروژه PDH-PP در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار و با هدف تولید پروپیلن به روش هیدروژن‌زدایی تحت لیسانس شرکت UOP و تولید پلی پروپیلن مطابق با تکنولوژی در دسترس شرکت پتروشیمی جم طراحی و اجرا شده است. واحدهای اصلی مجتمع امکان تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن به ظرفیت۶۰۰ هزار تن در سال را دارند.

او افزود: ارزش محصولات تولیدی پروژه PDH-PP بالغ بر ۵۵۰ میلیون یورو در سال با ۱۰۰% ظرفیت تولید و ارزش سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورور است. این پروژه در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۱ بازتعریف شده و با پیگیری‌های مجدانه مدیران ارشد صباانرژی، عملیات اجرایی آن پنجشنبه ۹ اسفند سال جاری همزمان با حضور رییس جمهور در عسلویه آغاز شد.

وی گفت: طرح تولید ABS & Rubber یکی از مهم‌ترین طرح‌های صباانرژی است که با ۴۶۲ میلیون یورو ارزش سرمایه‌گذاری و در منطقه عسلویه، توسط شرکت توسعه پلیمر پادجم در حال احداث است و شامل یک واحد واحدِ تولید ABS با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال و یک واحد واحدِ Rubberبا ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن در سال است. این پروژه که ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته، پتروشیمی جم را به رهبر بازار ABS تبدیل خواهد کرد.

زمان‌پور از عرضه شرکت صبافولاد خلیج فارس در بورس و ۳۵۰۰ میلیارد تومان بخشودگی مالیاتی این شرکت به عنوان یکی از اقدامات صباانرژی یاد کرد و گفت: واحد احیای مستقیم به ظرفیت ۷۶.۱ میلیون تن بریکت گرم در سال یکی از مهم‌ترین پروژه‌های هلدینگ صباانرژی است که توسط صبافولاد خیلج فارس در حال احداث است.

به گفته زمان‌پور، این واحد علاوه بر تولید بریکت گرم، آهن اسفنجی سرد نیز تولید خواهد کرد. موقعیت استراتژیک زمین طرح، صادرات آسان، دسترسی مناسب به یوتیلیتی و امکان استفاده از Hot-Link از مزایای این طرح به شمار می‌رود. ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه ۲۱۲ میلیون یورو است که عملیات اجرایی آن، سوم اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد.

مدیرعامل هلدینگ صباانرژی همچنین ادامه داد: پروژه «استکر ریکلایمر» سوم اسفند سال جاری در شرکت صبافولاد خلیج فارس افتتاح شد و هدف از اجرای این پروژه، انباشت و برداشت گندِله به صورت مکانیزه است. این پروژه با سرمایه‌گذاری شش میلیون یورو در زمینی به مساحت ۳۵۰۰۰ متر مربع و با ظرفیت ۱۵۰۰ تن بر ساعت اجرایی شد. از جمله ویژگی‌های این پروژه می‌توان به انباشت و برداشت یکنواخت، استفاده بهینه از کل فضای موجود پارک، زیبا سازی دپوها و محیط انباشت و برداشت، سرعت عمل در انباشت و برداشت متریال و جلوگیری از آسیب به محیط زیست اشاره کرد.

زمان‌پور در نهایت به اقدامات صباانرژی در توسعه فولاد اکسین اشاره کرد و اظهار داشت: احیای مستقیم فولادسازی و ریخته‌‌‌گری شرکت فولاد اکسین یکی از مهم‌ترین پروژه‌های صباانرژی است. ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه ۴۵۹ میلیلون یورو است که منجر به تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار تن اسلب عریض فولادی خواهد شد. عملیات اجرایی این طرح عظیم هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شده و به تکمیل زنجیره فولادسازی کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: رایزنی و انعقاد قرارداد ۵۰۰ هزار تنی تولید ورق‌های خاص با شرکت ملی گاز ایران، انعقاد تفاهمنامه‌های اجرایی میان صندوق بازنشستگی کشوری و استانداری خوزستان و جلب رضایت گروه سرمایه‌گذاری ملی به عنوان سهامدار ۴۰ درصدی جهت مشارکت در اجرای طرح توسعه احیا و فولادسازی و تأمین ۲۵ هکتار زمین برای مسکن کارکنان؛ از دیگر اقدامات صباانرژی برای توسعه فولاد اکسین خوزستان است.

مدیرعامل هلدینگ صباانرژی به فعالیت‌های توسعه‌ای این هلدینگ در حوزه لاستیک اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مهم‎ترین اقدامات شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش صد در صدی ظرفیت تایرهای تیوبلس موتوری شرکت ایران یاسا تایر و رابر از ۲۵۰۰ تن به ۵۰۰۰ تن در سال و داخلی‌سازی تجهیزات پخت تایر بود که با حضور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شد