جامع خبر(جامع نیوز):محمد رضا میری لواسانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس درحاشیه تور رسانه ای روز گذشته با خبرنگاران در نشست خبری گفت:ظرفیت مخازن ذخیره سازی شرکت فقط برای ۲۰روز می باشدکه درصورت فروش نرفتن مجبور به توقف تولید هستیم. وی افزود شرکت ما بزرگترین شرکت تولید کننده آمونیاک در خاورمیانه می باشدوی بزرگترین چالش‌ این […]

جامع خبر(جامع نیوز):محمد رضا میری لواسانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس درحاشیه تور رسانه ای روز گذشته با خبرنگاران در نشست خبری گفت:ظرفیت مخازن ذخیره سازی شرکت فقط برای ۲۰روز می باشدکه درصورت فروش نرفتن مجبور به توقف تولید هستیم.

وی افزود شرکت ما بزرگترین شرکت تولید کننده آمونیاک در خاورمیانه می باشدوی بزرگترین چالش‌ این مجتمع در سال ۱۴۰۲ را مواجه شدن با معضلات تاثیر قیمت جهانی بود این چالش نه تنها ما بلکه تمام اور‌ه‌سازان را با مشکل مواجه کرد. از حدود ۷ میلیون تن تولید اوره در کشور در سال گذشته نزدیک ۳ میلیون تن توسط پردیس تولید شد که حدود ۴۸ درصد تولید اوره بود.

وی ادامه داد: بر اساس طراحی و لایسنس، شرکت از سه فاز تشکیل شده است. هر فاز ما ۶۸۰ هزار تن آمونیاک تولید می‌کند و در مجموع سه فاز، ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن آمونیاک با راندمان ۱۰۰ درصد طی سال تولید می‌شود. از این آمار به میزان یک میلیون و هشتصد هزار تن برای مصرف اوره در سه فاز در مجتمع مصرف می‌شود و برای تولید در هر فاز، یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره استفاده می‌شود که در مجموع به عدد ۳ میلیون و ۲۵۵ هزار تن در سال می‌رسیم.

میری لواسانی بیان کرد: همانطور که مشاهده کردید گاز طبیعی ورودی مجموعه ماست. در واحد آمونیاک ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن گاز مصرف می‌شود و اگر قطعی گاز نداشته باشیم و گاز  بدون مشکل در اختیارمان قرار بگیرد، واحد اول آمونیاک ما توانایی تولید ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن را خواهد داشت. ما یک بخش مازاد آمونیاک هم داریم که ما‌به التفاوت ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی که داریم را(معادل۲۰۴ هزار تن ) صادر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس افزود: ما باید بین ۹۶۰ هزار تا یک میلیون تن از تولید خود را ما به بخش داخلی و حمایت کشاورزی اختصاص دهیم و تقریباً ۷۰ درصد از این محصول‌مان محصول صادراتی است و این مسئله باعث شده است که ما بسیار تحت تاثیر قیمت جهانی باشیم. البته در سالیان پیش هم شرکت ما با این چالش مواجه بوده و افزایش قیمت‌های جهانی  یک عامل چالشی برای ماست.

میری لواسانی تصریح کرد: چالش دیگری هم که ما در سنوات گذشته‌ هم با آن مواجه بودیم، بحث قطعی گاز بوده است که در دوره زمستان متاسفانه خوراک گاز ما با توجه به سیاست‌های دولت و اوج مصرف زمستان قطع شده و ما با کاهش میزان گاز در واحدهایمان روبرو می‌شویم که این کاهش میزان گاز بی‌شک بر تولید ما هم اثرگذار خواهد بود. این تنها مشکل پتروشیمی پردیس نیست و سایر تولیدکنندگان اوره کشور هم با این معضل مواجه هستند.

میری لواسانی گفت: موضوع دیگر این بود که وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت حق خود در ازای اوره کوتاهی کرد و به همین دلیل یک بدهی سنواتی برای شرکت پردیس معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان تا به امروز رقم خورده است که این بدهکاری وزارت جهاد به پتروشیمی پردیس در روند کار این شرکت در بازار بورس و سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار کرد: اما اتفاق مثبتی که در سال مالی ۱۴۰۲ افتاد این بود که با تصمیم‌گیری سهامدار اصلی ما یعنی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت نفت و گاز پارسیان،  ما در تابستان، حدود دو ماه و نیم از تخصیص اوره بخش کشاورزی  خودداری کردیم و عملاً  سهم ۳۰ درصدی ماهانه آنها  تخصیص پیدا نکرد و این باعث شد که برای نخستین بار از سال ۱۳۹۸ بدهی نماینده کشاورزی در سامانه دولت ثبت بشود.

لواسانی توضیح داد: این نخستین بار بود که حدود ۷۵ روز با وجود همه فشارهایی که بود، مقاومت کردیم و حمایت سهامدار اصلی  باعث شد تا دولت و وزیر جهاد کشاورزی زیر بار بدهی بروند. اکنون وزیر جهاد کشاورزی گام‌های خوبی در این مسیر برداشته و قول مساعدت داده است. با ثبت این بدهی در سامانه دولت امسال می‌دانیم که اگر تخصیصی اتفاق نیفتاد، حداقل یک ردیف بودجه در دولت داریم.

وی اضافه کرد: دو روز پیش بود که بدهی در سامانه دولت توسط وزارت جهاد کشاورزی ثبت شد و مقرر شد تا اواسط آبان ماه مجدداً نحوه تهاتر را به ما اعلام بکنند که آیا این تهاتر با خوراک انجام خواهد شد، با سوخت ما انجام خواهد شد و یا به صورت سهام و … انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با بیان اینکه ذخیره سازی مواد بسیار متفاوت است، گفت: ما با توجه به موقعیت مکانی که پردیس دارد، تقریباً  ۲۰ روز را ذخیره تولید داریم و این برای ما چالش بسیار بزرگی را ایجاد می‌کند. ما باید دائم با توجه به در نظر گرفتن قیمت جهانی فروش‌مان را انجام بدهیم و حتی اگر بررسی ما نشان دهد که الان وقت فروش نیست اما به دلیل چالشی که در ذخیره‌سازی داریم‌، نمی‌توانیم فروش را متوقف کنیم.

وی ادامه داد: اگر ذخیره ما وارد روز بیست و یکم بشود، مجبوریم تولیدمان را از مدار خارج کنیم چرا که مخازن ذخیره سازی ما بیش از ۲۰ روز گنجایش پذیرش را ندارند. عدم و نفی خارج کردن تولید از مدار به مراتب برای ما تبعات سنگین‌تری را خواهد داشت.

در ادامه به جایگاه پردیس در صنعت پتروشیمی پرداختندو به موارد ذیل اشاره شد

تأمین امنیت غذایی که یکی از اهداف جوامع بشری در تمام دوره­ها و یکی از مهم‌ترین ارکان حقوق فردی و امنیت انسان و جامعه است، چالشی اساسی محسوب می‌شود. دستیابی به نظام‌های تغذیه پایدار همانند یکی از ارکان اصلی رسیدن به توسعه پایدار و اطمینان از امنیت غذایی نسل حال و نسل‌های آینده مورد توجه است.

افزایش روزافزون جمعیت انسانی و نیاز به غذای بیشتر از یک‌سو و کاهش وسعت خاک‌های قابل‌کشت و حاصلخیزی آن‌ها از سوی دیگر، جوامع بشری را به کاربرد کودهای شیمیایی سوق داده است.

شرکت پتروشیمی پردیـس بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده آمونیـاک و اوره در خاورمیانـه و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان با تولید بیش از ۵ میلیون تن محصول در سال است که در راستای تولید غذای کافی برای مردم دنیا گام‌های بلند و مؤثری برداشته است.

حجم بالای تولید و فن‌آوری برتر، هماهنگی با استانداردهای زیست‌محیطی، سهولت دسترسی به خوراک گاز طبیعی، خطوط حمل‌ونقل دریایی، برخورداری از تأسیسات ذخیره‌سازی و اسکله بارگیری اختصاصی برای صادرات محصول اوره ازجمله مزیت­ها و ویژگی­های این مجتمع است که چشم­انداز روشنی را برای جایگاه این شرکت در بازارهای جهانی ترسـیم می­کند.پتروشیمی پردیس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در شهر عسلـویه و به فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر واقع شده است.

مساحت کل مجتمع شامل فاز اول، دوم و سوم حدود ۶۴٫۵ هکتار و به شرح زیر است:· مساحت فاز اول: ۳۴ هکتار،· مساحت فاز دوم: ۱۷ هکتار،· مساحت فاز سوم: ۱۳٫۵ هکتار