مجید چگنی گفت: سال گذشته ظرفیت اسمی پالایش کشور از روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب به حدود یک میلیارد و ۹۳ میلیون مترمکعب در روز رسید. به گزارش جامع خبر(جامع نیوز)از  دانشجو، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با حضور در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و […]

مجید چگنی گفت: سال گذشته ظرفیت اسمی پالایش کشور از روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب به حدود یک میلیارد و ۹۳ میلیون مترمکعب در روز رسید.

به گزارش جامع خبر(جامع نیوز)از  دانشجو، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با حضور در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به عملکرد شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۴۰۲، گفت: سال گذشته شاهد افزایش ظرفیت پالایش گاز کشور بودیم که با عملیاتی‌شدن پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی، ظرفیت اسمی پالایش کشور از روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب به حدود یک میلیارد و ۹۳ میلیون مترمکعب در روز رسید. یعنی حدود ۶۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه پالایشگاه‌های کشور افزوده شد.

وی درباره میزان گاز تحویلی به شرکت گاز اظهار کرد: گاز تحویلی به شرکت ملی گاز ایران حدود ۲۵ میلیون مترمکعب در روز نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. همچنین تولید میعانات گازی نیز از ۱۹۸ میلیون بشکه در سال، به ۲۵۹ میلیون بشکه رسیده است. گاز تحویلی به خطوط سراسری پارسال ۴.۵ درصد افزایش یافت. از سویی حجم مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۳.۱ دهم درصد کاهش یافت که در نتیجه اقدامات همسو با بهینه سازی مصرف گاز بود.

چگنی افزود: حجم تحویل گاز در سال ۱۴۰۲ به نیروگاه‌ها ۱۱ درصد، صنایع عمده ۶ درصد، تزریق گاز به مخازن نفتی ۶۳ درصد و به مخازن گازی ۱۳ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر نفت درباره عملکرد شرکت گاز در بخش گازرسانی گفت: شبکه گاز شهری و روستایی کشور نسبت به ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۵۰ هزار و ۳۷۶ کیلومتر و مجموع انشعابات حدود ۹۳۲ هزار و ۸۶۱ افزایش یافته است. تعداد مصرف‌کنندگان عمده صنعتی نیز ۳ هزار و ۴۷ واحد بیشتر شده و تعداد نیروگاه‌های گازرسانی‌شده در این مدت ۲۰ نیروگاه بوده است. همچنین ۵۰ شهرو ۶ هزار و ۴۰۰ روستا نیز در ۲.۵ سال فعالیت دولت کنونی به شبکه گاز کشور متصل شدند.

هزینه ۱۰ هزار میلیاردی پروژه‌ها در سال ۱۴۰۲

چگنی با اشاره به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مهم در سال ۱۴۰۲ گفت: در مجموع معادل ۲۲۴ میلیون یورو پروژه به بهره‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آن آغاز شد که معادل بیش از ۱۰ همت است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره اقدام‌های این شرکت برای کاهش گاز‌های مشعل گفت: مزایده گاز‌های مشعل در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و پالایشگاه پارسیان نیز پارسال برگزار شد.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ در حوزه صدور پروانه برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۲.۶ همت سرمایه‌گذاری داشتیم، پارسال نیز حدود ۳ همت پروانه صادر شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از نیاز به جذب ۴۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت گاز کشور خبر داد و گفت: طبق برنامه ۲۰ میلیارد تومان آن از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تامین می‌شود