جامع خبر:بزرگترین کارخانه ریل خاورمیانه و ۴ پروژه مهم تولیدی و زیست محیطی مهم دیگر در ذوب آهن اصفهان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از دیگر مسئولین کشور ، استان اصفهان و شهرستان لنجان و مدیران […]

جامع خبر:بزرگترین کارخانه ریل خاورمیانه و ۴ پروژه مهم تولیدی و زیست محیطی مهم دیگر در ذوب آهن اصفهان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از دیگر مسئولین کشور ، استان اصفهان و شهرستان لنجان و مدیران و معاونین شرکت پنج شنبه ۱۳ آبان ماه به بهره برداری رسید.
تولید ریل ، نماد خود باوری در صنعت کشور
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت : کارکنان و مدیران ذوب آهن اصفهان با همت و تلاش خود علی رغم مشکلات بسیار در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل با تولید ریل ، خود باوری در عرصه صنعت کشور را جلوه گر ساختند .
وی افزود : با تلاش کارگران و مهندسین متخصص کشور که در این مجموعه حضور دارند کارهای بزرگی انجام شده است که تقارن آن با روز ۱۳ آبان که نماد مبارزه با استکبار جهانی است ، نشانگر این است که امروز مقابله با استکبار در عرصه صنعت و اقتصاد صورت می گیرد .
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد : عمده چالش های ما با توجه به کلام مقام معظم رهبری و تاکید رییس جمهور در حوزه اقتصاد است و لذا برنامه ریزی در این حوزه و تلاش در جهت اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قرار دارد و همگی باید در این زمینه همت کنیم .
اسحاق جهانگیری افزود : در منطقه رقبای بسیاری داریم که باید به لحاظ اقتصادی از آنها برتر باشیم . ایران ظرفیت بسیاری در بخش ، معادن ، انرژی ، ‌نیروی انسانی و … دارد و تنها با کلید مدیریت می توان از این سرمایه ها بهره بیشتری برد.
وی با اشاره به ۶ سالی که به عنوان استاندار در اصفهان فعالیت کرده است تصریح کرد : کشور ما و به ویژه شهر اصفهان به لحاظ برخورداری از نیروهای توانمند و مدیران برجسته ، شرایط خوبی دارد و با بهره گیری از این توانمندی ها و استفاده از ظرفیت علمی و دانشگاهی می توان بر تمام مشکلات و محدویت ها فائق آمد.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد : هم اکنون خوشحالم که مدیریت ها و ظرفیت ها در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و منشا خدمات و دستاوردهای بسیاری شده اند. از جمله این دستاوردها کاهش تورم ۴۰ درصدی به ۱۰ درصد و موفقیت در مذاکره با ۶ کشور قدرتمند دنیا و برجام است .
تولید ریل ملی در دولت تدبیر و امید ثمره تدبیر مدیران ذوب آهن اصفهان
وی افزود : نزدیک به ۱۰۰ سال است که در کشور راه آهن داریم و نیم قرن است که در کشور ذوب آهن احداث شده است اما در این مدت قادر به تولید ریل نشدیم که خوشبختانه این امر در دولت تدبیر و امید و با تدبیر مدیران ذوب آهن در سال ۹۵ به ثمر نشست .
جهانگیری اظهار داشت : توسعه صنعت حمل و نقل ریلی همواره مورد تاکید این دولت است چرا که در توسعه کشور از جمله زیر ساخت ها ،‌مترو ، محیط زیست و صادرات نقش مهمی دارد .
تلاشگران ذوب آهن در عرصه تولید ملی درخشیدند
وی افزود : کشورهای مختلف ریل را از آمریکا ، اروپا و شرق آسیا وارد می کنند اما ایران به عنوان یک کشور صنعتی ، این کالای مهم را در داخل تولید نمود . این موفقیت حاصل تلاش و همت کارگران و تدبیر مدیران ذوب آهن است که یک محصول با کیفیت بالا را تولید کردند و به واقع در این عرصه درخشیدند .
معاون اول رئیس جمهور گفت : حال که به این موفقیت رسیده ایم ، وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت باید سیاست هایی را در پیش بگیرد که از این تولید ملی حمایت شود و دیگر امکان واردات ریل وجود نداشته باشد .
وی افزود : ذوب آهن اصفهان در صنعتی شدن کشور نقش اصلی را ایفا نموده است و در تولید فولاد هم از چنان توانایی برخوردار شد که ماموریت یافت تا صنعت فولاد را در دیگر استان های کشور توسعه دهد .
اسحاق جهانگیری اظهار داشت : ذوب آهن اصفهان از توانایی و پتانسیل بسیاری برخوردار است و نباید چنین شرکتی از مشکلات مالی رنج ببرد . در سالهای گذشته ذوب آهن جزء سودآورترین شرکت ها بود و مطمئن هستم که با تدبیر کارکنان و مدیران خود می تواند تمام این مشکلات را پشت سر بگذارد .
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات خشکسالی و کمبود آب شدید در استان اصفهان گفت : صنایع این استان باید به نحوی برنامه ریزی کنند تا با شرایط کمبود آب تطبیق یابند از جمله می توانند با استفاده از پساب شهرهای اطراف ،‌ برداشت آب را از رودخانه به حداقل برسانند .
وی بر حفظ محیط زیست نیز تاکید نمود و گفت : مطابق گزارش رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ،‌ در اصفهان در سال جاری تعداد روزهای پاک نسبت به سال ۹۲ سه برابر شده است که حاصل استفاده از بنزین استاندارد ، عدم استفاده از مازوت در نیروگاه ها و … است .
جهانگیری تصریح کرد : ذوب آهن اصفهان در سال اقتصاد مقاومتی با تولید ریل ، خودباوری در صنعت کشور را جلوه گر ساخت لذا این شرکت در امر محیط زیست نیز این توانایی را دارد که با همت پرسنل خویش برگ زرین دیگری به افتخارات صنعت کشور بیفزاید .
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی :
تولید ریل در ذوب آهن نشان داد که قطار توسعه کشور بر روی ریل پیشرفت است
علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز در این آیین با اشاره به جایگاه ذوب آهن اصفهان در کشور گفت : در گذشته آرزوی ایرانیان صنعتی شدن و داشتن ذوب آهن بود و بعد از ساختن ذوب آهن آرزوی آنها حرکت صنعت و راه آهن ایران بر روی ریل ساخت کشور بوده که هم اکنون با همت کارکنان این شرکت ، این آرزو نیز محقق شد .
تولید ریل ملی ، تحقق آروزی ایرانیان است
وی اظهار داشت : این ریل ملی امروز تنها یک قطعه فولادی نیست که افتتاح شد بلکه تحقق یک آرزوی بزرگ و نشان دهنده کار آمدی ، دانش افزایی و تلاش متخصصین سرزمین ایران در دوران رکود است .
علی ربیعی ضمن قدردانی از تلاشگران ذوب آهن گفت : ریل در ایران نماد توسعه است و با همت کارکنان ذوب آهن ،‌این پروژه مهم به عنوان نمادی از غیرت کارگران و مهندسان ایرانی ، امروز افتتاح شد .
ذوب آهن ثابت نمود که در دولت تدبیر و امید هم چرخ سانتریفیوژها به خوبی می چرخد و هم چرخ صنعت
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود : تولید ریل ملی نماد غیرت ایرانی بوده و ذوب آهن در دوران بحران و علی رغم مشکلات بجا مانده از قبل با نهایت دقت و زحمت این ریل را به حرکت درآورد و ثابت نمود که در استان اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور و در دولت تدبیر و امید ، هم چرخ سانتریفیوژها به خوبی می چرخد و هم چرخ صنعت .
وی گفت : در این دولت قطار توسعه کشور علی رغم تبلیغات منفی به درستی بر روی ریل در حرکت است و در این راستا هر روز شاهد افتتاح پروژه های مختلف و شکوفایی اقتصاد کشور هستیم .
علی ربیعی تصریح کرد : این شکوفایی به زودی عیان تر خواهد شد و دولت نیز در جهت حل مشکلات ذوب آهن همکاری می نماید .

محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت :
ذوب آهن اصفهان منشاء تحولات در صنعت کشور است
محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت در آیین افتتاح ۵ پروژه توسعه ای و محیط زیستی در ذوب آهن اصفهان طی سخنانی با اشاره به سابقه صنعتی این شرکت و نقش متخصصان و بازنشستگان آن در مراکز مختلف صنعتی ایران گفت : این مجتمع عظیم صنعتی علیرغم کمبود نقدینگی و بدون تسهیلات بانکی و فقط با اعتبارات خود ، خط تولید ریل ملی را به نتیجه رساند و امروز شاهد افتتاح رسمی آن هستیم .
وی افزود : ریل تولیدی ذوب آهن با شمش مورد نظر راه آهن انجام می گیرد و در همین خط تولید ، تیرآهن های بال پهن نیز که از کمبودهای کشور است تولید خواهد شد.
محمد رضا نعمت زاده افزود : در سال جاری از طرف دولت انجام ۳۳ پروژه اقتصاد مقاومتی بر عهده این وزارتخانه گذاشته شده بود که این پروژه ها تا پایان سال افتتاح خواهند شد و تولید ریل یکی از مهمترین آنها بود که امروز به بهره برداری رسید .
وی افزود : قطعاً راه آهن جمهوری اسلامی ایران از این پس تمام نیازهای خود را از ذوب آهن تامین می کند و ذوب آهن نیز با توجه به این که ظرفیت تولید ریل بیش از نیاز داخل است ، به فکر شناسایی بازارهای خارجی و صادرات ریل باشد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت اظهار داشت : در پروژه تولید ریل ، شمش که فولاد خام است به ریل تبدیل می شود که این خود ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و در توسعه صنعت حمل و نقل کشور نیز نقش مهمی دارد .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان :
ذوب آهن با وجود مشکلات مالی در مسیر پیشرفت قرار دارد
مهندس احمد صادقی مدیر عامل ذوب آهن اصفهان نیز در ابتدای این مراسم افتتاحیه ، حضور مسئولین کشوری و استانی در ذوب‌ آهن را موجب افزایش روحیه و قوت قلبی برای تلاشگران این شرکت در جهت رفع مشکلات و سرعت گرفتن پیشرفت های این شرکت دانست .
وی سپس با اشاره به مشکلات اقتصادی این شرکت و پرداخت بهره های سنگین بانکی گفت : ذوب آهن برای حل این مشکلات ، سیاست ها و برنامه هایی همچون بهینه سازی و کاهش مصرف مواد اولیه ، اجرای طرح تزریق پودر زغال به کوره بلند ، تنوع محصولات تولیدی و کسب بازارهای جدید با قیمت فروش مناسب را در پیش گرفته است .
مدیرعامل ذوب آهن تصریح کرد : پروژه های مهمی که امروز افتتاح شد و در راس آنها خط تولید ریل ملی و دیگر طرح هایی که در دست اقدام قرار دارد ، ذوب آهن را در شرایط پیشرفت قرار می دهد .
وی در پایان گفت : حل بعضی از مشکلات تنها با اقدامات صورت گرفته در ذوب آهن امکان پذیر نیست و از این جهت از دولت تدبیر و امید درخواست همکاری و مساعدت داریم .
شایان ذکر است در این آیین علاوه بر پروژه تولید ریل ملی ، پروژه احداث ایستگاه ریخته گری با ظرفیت اسمی یک میلیون تن شمش ، پروژه بازسازی واصلاح غبارگیرهای سیستم تصفیه گاز کنورتور ( که با اجرای آن برای سه کنورتور ذوب آهن ، این شرکت به صنعت سبز تبدیل می شود ) ، پروژه گوگردزدایی از چدان مذاب و پروژه انتقال پساب زرین شهر نیز افتتاح شد .