جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: پس از برجام برای توسعه کارگزاری ها با ١٩٠ بانک در دنیا مذاکره کردیم که ٩٣ مورد آن در ۶۰ کشور محقق شد. روح الله خدا رحمی، در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر، اظهار داشت: قبل از برجام به دلیل اقدامات ظالمانه علیه ایران شبکه بانکی کشور […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: پس از برجام برای توسعه کارگزاری ها با ١٩٠ بانک در دنیا مذاکره کردیم که ٩٣ مورد آن در ۶۰ کشور محقق شد.

روح الله خدا رحمی، در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر، اظهار داشت: قبل از برجام به دلیل اقدامات ظالمانه علیه ایران شبکه بانکی کشور ما در ارتباط با بانک های خارجی به حداقل خود رسیده بود.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه در همان زمان نیز بانک کشاورزی در تحریم نبود، اما تعداد کارگزاری های ما تنها به ١٠ مورد رسیده بود که پس از برجام تعداد این کارگزاری ها افزایش خوبی پیدا کرد و فعالیت‌های بین‌المللی این بانک بعد از تحریمها گسترش یافت و تاکنون با ۹۳ کارگزاری در ۶۰ کشور دنیا ارتباط برقرار کرده‌ایم.

مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: در ١٠ ماهه امسال ٢٩٠ هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی قرار دادیم که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٢١ درصد رشد داشته است.

خدا رحمی با اشاره به عملکرد بانک کشاورزی اظهار داشت: در ١٠ ماهه امسال ٢٩٠ هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی قرار دادیم که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٢١ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل بانک کشاورزی تصریح کرد: تاکنون٧۵٠ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه برای طرح های کوچک روستایی واریز شده است.

خدارحمی با اشاره به توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس در کشور نیز گفت: این دانش طی سالهای اخیر در کشور بومی شده است؛ در سال جاری برای ١١ واحد پرورش ماهی در قفس با ظرفیت بیش از ١٢ هزار تن تسهیلات پرداخت شده و این واحدها در استانهای بوشهر، هرمزگان و در سواحل شمالی دریای خزر شروع به کار کرده اند و در حال بهره برداری است.

وی گفت: امیدواریم تا پایان سال قرارداد تولید ٣٠ هزارتن پرورش ماهی در قفس منعقد شود.

خدارحمی‌با بیان اینکه نقش بانک کشاورزی در ایجاد واحدهای تولیدی کشاورزی را نمیتوان نادیده گرفت افزود: کشت و صنعت های بزرگ با حمایت و تسهیلات بانک کشاورزی راه‌اندازی و تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

وی با اشاره به نیاز اعتبارات در بخش کشاورزی،گفت: بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات به این بخش برای خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی را بدون محدودیت قرار داده و در سال ۹۵ در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان در این بخش تسهیلات پرداخت کرده و پیش‌بینی پرداخت تسهیلات برای خرید ماشین آلات تا پایان سال ۹۶ بر اساس درخواست‌های موجود رقمی معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: این تسهیلات به منظور خرید تراکتور، کمباین و انواع ماشین آلات برای کاشت داشت و برداشت پرداخت شده و همچنین برای خرید سایر تجهیزات مورد نیاز در دامداری ها، مرغداری ها این تسهیلات پرداخت شده است.

خدارحمی تصریح کرد: بانک کشاورزی همچنین برای کشت متراکم و گلخانه ای نیز بدون محدودیت تسهیلات پرداخت کرده زیرا کشت به این صورت موجب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می شود و تاکنون برای ۳۵۰ گلخانه با ۳۵۰ هکتار زمین زیر کشت در حدود ۳۹۰ میلیارد تسهیلات پرداخت کرده و ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز تا پایان سال به این بخش پرداخت می شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ به اندازه کل تسهیلات پرداخت شده در طول سال ۹۶ تسهیلات به این بخش اختصاص داده شود.

خدارحمی با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس یکی دیگر از طرح هایی است که در بانک کشاورزی بدون محدودیت تسهیلات پرداخت می شود، گفت: ۱۱ واحد پرورش ماهی در قفس با ظرفیت تولید ۱۱ تن ماهی آغاز به کار کرده و به صورت عمده با استفاده از آب های ساحلی پرورش می یابند که در شهرهای بوشهر، هرمزگان و سواحل شمالی دریای خزر این طرح های اجرایی می شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: طرح های زیادی در این بخش در دست بررسی نهایی قرار دارد و تا پایان سال برای ۳۰ هزار تن دیگر پرورش ماهی تسهیلات در این بخش پرداخت می شود که رقم سود تسهیلات در این بخش ۱۵ درصد است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات خُرد در این بانک اظهارداشت: تامین نیاز مالی کشاورزان و تولید کنندگان کوچک و تامین نیاز جوانان برای ازدواج اولویت پرداخت تسهیلات خُرد در بانک کشاورزی است که تاکنون این بانک ۱۰۸ هزار فقره تسهیلات ازدواج با مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان پرداخته که تا پایان سال ۹۶ در حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج باز پرداخت خواهد شد.

خدارحمی با اشاره به دو طرح اشتغال ویژه در دولت تدبیر و امید گفت: طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی دو طرح دولت در پرداخت تسهیلات بود که بانک کشاورزی در بخش اشتغال فراگیر ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تا کنون پرداخت کرده و در بخش اشتغال روستایی از محل منابع صندوق توسعه ۷۵۰ میلیارد تومان به حساب بانک کشاورزی منابع مالی اختصاص داده شده است.

وی افزود: این بانک نیز خود ۷۵۰ میلیارد تومان دیگر به این مبلغ افزوده واین بانک در مرحله اول آماده پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش است.

وی ادامه داد: پذیرش این طرح ها با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و کار تصویب شده که به طرح های دارای اولویت در این بخش تسهیلات اختصاص داده می شود که طرح های گلخانه‌ای و آبزی‌پروری در اولویت هستند.