جامع خبر(جامع نیوز):هوشمند! صفتی که وقتی به عنوان پیشوند یا پسوند به یک کلمه، فرآیند یا دستگاه اضافه می‌شود، نشان دهنده نوع خاص و پیشرفته از آن است، مثل تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه های هوشمند و … مفهوم اصلی شبکه دستگاه‌های هوشمند در اوایل سال ۱۹۸۲ با تغییراتی در یک دستگاه فروش اتوماتیک کوکاکولا […]

جامع خبر(جامع نیوز):هوشمند! صفتی که وقتی به عنوان پیشوند یا پسوند به یک کلمه، فرآیند یا دستگاه اضافه می‌شود، نشان دهنده نوع خاص و پیشرفته از آن است، مثل تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه های هوشمند و …

مفهوم اصلی شبکه دستگاه‌های هوشمند در اوایل سال ۱۹۸۲ با تغییراتی در یک دستگاه فروش اتوماتیک کوکاکولا در دانشگاه کارنگی ملون به عنوان اولین وسیله متصل به اینترنت شکل گرفت که می توانست موجودی و سرد و گرم بودن نوشیدنی های بارگیری شده را گزارش کند. هوشمند سازی خدمات یا دستگاه‌ها، بر بستر و پایه اینترنت انجام میگردد.

یکی از جدیدترین مفاهیم شبکه های هوشمند، اینترنت اشیاء(IOT) است. مفهوم اینترنت اشیاء بر این پایه است که می توان با اتصال دستگاه‌ها و تجهیزات اطرافمان به اینترنت و با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند، آنها را مدیریت و کنترل کرد. امروزه این واژه به مفهومی پیچیده و گسترده در دنیای فناوری و دیجیتال بدل شده است که ارتباط ماشین با ماشین، ارتباط ماشین با انسان یا بالعکس، ماشینهای هوشمند و حتی هوش مصنوعی را در هم تلفیق کرده است.

اینترنت اشیاء از سال ۱۳۹۶ در ایران مطرح گشت و هم اکنون در حال پیاده سازی و گسترش در کلان شهر تهران است. امروز با افتتاح شبکه بزرگ اینترنت اشیاء، در شهر تهران به عنوان بزرگ ‌ترین کلان‌ شهر ایران و یکی از پر جمعیت ‌ترین شهرهای جهان، اولین گام برای تاسیس شبکه ملی اینترنت اشیا کشور توسط شرکت لاوان پایش ونداده و مشارکت شرکت انتقال داده های آسیاتک و با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری و با تجهیزات ۱۰۰% بومی ، برداشته شد.

افتتاحیه فعالیت رسمی نخستین اپراتور تخصصی اینترنت اشیاء با مشارکت آسیاتک در مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران و همزمان با اولین جشنواره اینترنت اشیاء برگزار گردید.

ایده ایجاد شبکه ملی اینترنت اشیا بر اساس فناوری LoRaWAN بر اساس یک اکوسیستم بومی در سال ۱۳۹۶ مطرح شد، اولین گام تحقق این ایده در سال ۱۳۹۸ و پس از تاسیس لاوان با تولید و آزمایش موفقیت آمیز چرخه کامل محصولات اکوسیستم اینترنت اشیا برداشته شد. شرکت انتقال داده های آسیاتک بعنوان یکی از برترین و بزرگترین اپراتورهای خدمات ارتباطی و انتقال داده درکشور است که با مشارکت در پروژه ایجاد پوشش شبکه کامل کلانشهر تهران و تامین زیر ساختهای مخابراتی برای نصب Getway شبکه و خدمات دیتا سنتر بعنوان اصلی ترین شریک تجاری لاوان پایش تحقق این مهم را تسهیل و عملی کرد.